PDA

Bekijk de volledige versie : Aantal verkeersdoden in bebouwde kom daalt sterk


Mortelmans Bart
4th November 2010, 12:59
Aantal verkeersdoden in bebouwde kom daalt sterk

donderdag 04 november 2010, 08u13Bron: belga Auteur: loa Aanraden 6

Van 2001 tot en met 2008 is het aantal verkeersdoden in de bebouwde kom in België afgenomen met 9,2 procent. Daarmee kent ons land de grootste afname van alle EU-lidstaten.
De conclusie komt uit een onderzoek van de European Transport Safety Council. De cijfers werden donderdag bekendgemaakt door mobiliteitsorganisatie Touring.

Volgens cijfers van de FOD Economie vielen er in België 274 slachtoffers in de bebouwde kom in 2008. Het gaat om een daling met 9,2 procent in vergelijking met het jaar 2001.

Wat de afname van het aantal slachtoffers in de bebouwde kom betreft, staat België daarmee op de eerste plaats. Ons land wordt gevolgd door Estland, Luxemburg, Frankrijk en Portugal. Cyprus, Polen en Roemenië staan laatste in de rij.

Frankrijk scoort dan weer het best voor de daling van het aantal slachtoffers op landelijke wegen. Onze zuiderburen gaan daar Luxemburg en Portugal vooraf. België staat vijfde met een reductie van 7,2 procent (474 slachtoffers in 2008). Roemenië en Bulgarije bengelen helemaal onderaan in de lijst.

Volgens Touring, dat deel uitmaakt van de European Transport Safety Council, zijn er verhoogde inspanningen nodig om ook buiten de bebouwde kom het aantal fatale ongevallen te laten afnemen. Touring vraagt dat de snelheidslimieten worden aangepast op basis van de inrichting van de weg, dat er geïnvesteerd wordt in audits voor weginfrastructuur en dat een regelmatige evaluatie van de veiligheid van een weg integraal deel uitmaakt van de onderhoudsprogramma's.

mening:
Ik heb dit artikel gepost omdat ik de verkeersveiligheid in België een zeer belangrijk aspect vind. Elke dag hoor je wel op de radio dat er een ongeval hier, een ongeval daar is gebeurt. Ik vind het dan echt goed om te horen dat
het aantal slachtoffers in de bebouwde kom fors gedaald is op ongeveer 8 jaar. Zoals ze al in het artikel vermelden moeten er harde inspanningen gedaan worden om het aantal slachtoffers te verminderen buiten de bebouwde kom. Ik denk dat het niet echt nodig is om echt hardere inspanningen te leveren als bij de bebouwde kom. Ik denk gewoon dat de mensen in het algemeen hun snelheid moeten verminderen op heel de openbare weg en dan zal het aantal slachtoffers wel verminderen. Wat ik ook nog wil aanhalen is dat er de dag van vandaag vele onbekwame chauffeurs zich op de rijweg begeven, deze mensen moeten zich hiervan bewust zijn en hun rijgedrag echt aanpassen denk ik. Ik denk wel dat dit twee belangrijke dingen zijn om het aantal slachtoffers terug te dringen in België of wie weet er nog belangrijke aanpassingen om de verkeersveiligheid ook buiten de bebouwde kom te garanderen?