PDA

Bekijk de volledige versie : Aantal te zwaar geladen vrachtwagens blijft hoog.


lien.debusser
2nd November 2010, 17:10
Inspecteurs van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben tijdens de eerste acht maanden van dit jaar 737 vrachtwagens beboet die te zwaar geladen waren. Dat cijfer antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op een vraag van Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld). Zeventien procent van de overtreders kwamen uit het buitenland.

Het aantal vastgestelde inbreuken lijkt in stijgende lijn te gaan. Vorig jaar werden over het hele jaar 1.004 overladen vrachtwagens beboet. Indien de trend van dit jaar zich voortzet, zou het aantal boetes met tien procent stijgen.

Schade
Overladen vrachtwagens zijn niet alleen onveilig, ze zorgen ook voor schade aan het wegennet. De inkomsten voor de boetes gaan naar het infrastructuurfonds, dat onder meer aangewend wordt om de toestand van het wegennet te verbeteren. Open Vld'er Keulen pleit er alvast voor om het aantal controleplaatsen op te voeren. (belga/lpb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1177627/2010/11/02/Aantal-te-zwaar-geladen-vrachtwagens-blijft-hoog.dhtml
2 november 2010

Mijn mening:
Het lijkt mij zorgwekkend dat het aantal overladen vrachtwagens toegenomen is en waarschijnlijk nog blijft toenemen. Ik vind het correct dat deze chauffeurs beboet worden.
Want het is inderdaad erg slecht voor onze wegen en het gaat al de verkeerde kant op met het Belgische wegennet. Dit merken we aan het toegenomen aantal schadeclaims. (Zie artikel: Recordaantal claims voor schade door slechte wegen. )
Omwille van de veiligheid voor alle weggebruikers zijn de controles op deze vrachtwagens zeker nodig.