PDA

Bekijk de volledige versie : Mettepenningen stopt als woordvoerder Léonard


Sophie.vanaubel
2nd November 2010, 14:56
Mettepenningen stopt als woordvoerder Léonard di 02/11/2010 - 12:56De woordvoerder van aartsbisschop André Léonard, Jürgen Mettepenningen, heeft met onmiddellijke ingang ontslag genomen. Dat heeft Mettepenningen zelf aangekondigd in een persmededeling.

beluister
Hoe moeilijk is de job van woordvoerder van een aartsbisschop?
lees ook
Klacht van SP.A'er De Meester tegen Léonard
Mettepenningen haalt als reden "een opeenstapeling van verschillende redenen" aan en het "gebrek aan vertrouwen". De laatste weken heeft Mettepenningen zich al meermaals kritisch uitgelaten over zijn job als woordvoerder. Hij moest de laatste weken al verschillende brandjes blussen nadat aartsbisschop Léonard uitspraken deed over bijvoorbeeld aids of over pedofiele priesters.

TIjdens enkele interviews had Mettepenningen al aangegeven dat hij het niet altijd gemakkelijk heeft om de woorden van de aartsbisschop juist te duiden. Na Léonards uitspraak over de vervolging van oudere pedofiele priesters kondigde Mettepenningen een mediastilte aan voor de aartsbisschop.

Later op de dag volgt nog een persconferentie van Jürgen Mettepenningen

Bron:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/101102_Mettepenningen

Eigen mening:
De reactie van de woordvoerder van Leonard is niet meer dan logisch. De aartsbisschop heeft de laatste dagen vele controversiële uitspraken gedaan. Als woordvoerder zou ik dan zelf ook niet altijd de uitspraken willen verantwoorden. Het is immers niet goed voor je eigen imago en dan is ontslag nemen de enige oplossing.

Zelf volg ik godsdienst en we hebben het wel eens over de uitspraken van leonard in de lessen en dan constateren we zelf ook dat de uitspraken ondermaats zijn. Dit is niet goed voor het imago van de kerk dat nu al op een laag pitje staat. Leonard zegt gewoon dat je Vangheluwe niet zou mogen straffen en dat ze hem met rust moeten laten. Zo'n reacties zouden niet mogen binnen de kerk. Leonard kon echter zelf al wel raden dat de media en de mens zeker niet akkoord zouden gaan met deze uitspraak.

Barst
2nd November 2010, 17:13
Lay-out is afschuwelijk! :down:
Toch een beetje meer moeite doen dan enkel 'copy-paste'? Thnx!

AVO
2nd November 2010, 17:35
Tja, het zat er aan te komen, het was enkel een kwestie van tijd.
In alle interviews met Mettepenningen kon je duidelijk aan zijn houding zien dat hij zich niet goed voelde met het verdedigen van Léonard zijn uitspraken.
Hij heeft overigens zijn job als woordvoerder nog goed gedaan( doet dat maar eens, zo'n uitspraken in een goed daglicht zetten) dus hij zal snel wel ergens anders aan de slag kunnen.

Ik ben tevreden dat hij de keuze heeft gemaakt om het af te bollen.
Benieuwd toch wel naar de volgende woordvoerder/woordvoerster,
ik wens hem/haar alvast veel geluk toe :champa:

Barst
2nd November 2010, 18:45
"Léonard is een spookrijder die denkt dat alle anderen fout zijn"


Jürgen Mettepenningen haalt na zijn ontslag als woordvoerder van aartsbisschop André Mutien Léonard snoeihard uit naar zijn voormalige werkgever. Aartsbisschop Léonard gedraagt zich als een spookrijder die denkt dat alle anderen fout zijn, verklaarde Mettepenningen op een drukbijgewoonde persconferentie.


Theoloog Mettepenningen maakte van het verlengde weekend gebruik om alles op een rijtje te zetten en liet André-Joseph Léonard vanochtend weten dat hij zijn functie als woordvoerder neerlegt. Léonard trachtte hem nog op andere gedachten te brengen, maar dat mocht niet baten.

"Ik ben drie maanden de gps van de aartsbisschop geweest, maar het is de chauffeur die het stuur in handen heeft en die de uiteindelijke koers bepaalt", verklaarde Mettepenningen deze namiddag. "Al te veel heb ik moeten aangeven dat de route herberekend moest worden. Als de chauffeur echter rechtdoor blijft rijden en blind is voor de ongelukken die hij aanricht, dan wordt de gps overbodig."


"Bijzonder boos"

Jürgen Mettepenningen vervulde zijn functie, waar hij naar eigen zeggen met enthousiasme aan begon, nauwelijks drie maanden. "Ik ben dan ook bijzonder boos op dit moment", zei de voormalige woordvoerder. "Ik heb het beste voor met de Kerk, maar moet ontslag nemen omwille van één enkele persoon."

De 35-jarige theoloog liet er geen twijfel over bestaan dat Léonard helemaal alleen staat binnen de Kerk. "Ik haal hier heel duidelijk uit naar één man. Léonard staat alleen; de andere bisschoppen hebben begrip voor mijn situatie."


"Léonard neemt verantwoordelijkheid als leider niet ernstig"

De aartsbisschop toont zich volgens Mettepenningen op geen enkele manier als een echte leider. "Samen met anderen heb ik moeten vaststellen dat monseigneur Léonard de verantwoordelijkheid van leider niet ernstig neemt."

De voormalige woordvoerder viseert daarbij in het bijzonder de commotie die de aartsbisschop keer op keer teweegbrengt met zijn controversiële uitlatingen. "Een straffe uitspraak moet al eens kunnen, maar hier is veel meer aan de hand." Léonard doet volgens Mettepenningen geen enkele moeite om het standpunt van de Kerk te vertolken, maar put zich telkens uit om zijn eigen meningen door te drukken in de pers.


"Commotie raakt Léonard niet"

"Zijn surrealistische houding tegenover de commotie die zijn uitspraken hebben teweeggebracht, werd voor mij te zwaar om te verdragen. Hij stelt dat die commotie hem niet echt raakt, dat hij enkel medelijden heeft met zijn directe medewerkers."

Die laatste uitspraak deed de Kerkleider in een interview voor het Eén-programma "Het jaar 2015", dat pas in het betreffende jaar zal worden uitgezonden. De voormalige woordvoerder had Léonard toelating gegeven de aangekondigde mediastilte te doorbreken voor die uitzending, maar de verklaringen die de aartsbisschop maandag aflegde na de Eurovisiemis, waren er voor Mettepenningen te veel aan. "We hadden afgesproken dat hij zou zwijgen tot Kerstmis. Hij haalde zelfs Allerheiligen niet..."

Mettepenningen is getrouwd en vader van twee dochters. De theoloog, auteur en kerkhistoricus ging drie maanden geleden aan de slag als woordvoerder van de nieuwe aartsbisschop. De afgelopen weken liet hij in verschillende media zijn twijfels rond zijn functie doorschemeren.


Blog DM, 02-11-2010 (belga/mvdb)