PDA

Bekijk de volledige versie : Recordaantal claims voor schade door slechte wegen.


lien.debusser
30th October 2010, 14:10
Nooit eerder dienden zoveel chauffeurs een claim in bij de Vlaamse overheid voor schade aan hun wagen door de slechte staat van het wegdek, bericht De Morgen zaterdag. En de schade heeft nog een ander gevolg: de omnium-autoverzekering wordt duurder.
Het jaar is nog niet ten einde, maar nu al dienden dubbel zoveel eigenaars een schadeclaim in bij het Vlaams Gewest als wegbeheerder voor schade aan hun wagen ten gevolge van de slechte wegen. In 2009 ging het om 853 klachten (toen al veel meer was dan ooit tevoren), voor 2010 zitten we al aan ruim 1.600 dossiers.

Het aantal schadeclaims zal oplopen tot 2.500 à 3.000, schat Vlaams volksvertegenwoordiger John Crombez (SP.A). Hij wijst op een ander gevolg van de slechte staat van de wegen. 'De vele schadegevallen door putten in het wegdek zorgen voor een toestroom van verzekeringsclaims. Gevolg daarvan is dat de autoverzekeringen duurder worden. Dat is oneerlijk: autobestuurders worden gestraft voor een gebrekkig beheer van de overheid.'

Assuralia, de koepel van de verzekeraars, bevestigt dat de risicopremies voor omniumverzekeringen volgend jaar met een paar procentjes zullen stijgen. 'Er is een rechtstreeks verband met de toename van het aantal schadegevallen door de slechte wegen', zegt woordvoerder Wauthier Robyns. 'De overheid kan niet altijd even gemakkelijk aansprakelijk gesteld worden als wegbeheerder, en dus moet de omniumverzekering opdraaien.'


BRON :http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101030_002
30 oktober 2010

Mijn mening:
Ik denk dat de regering snel en vooral structureel deze schadeclaims dient aan te pakken. Zoals in het artikel vermeld wordt, is het volgens mij inderdaad oneerlijk dat de autobestuurders gestraft worden voor dit gebrekkig beheer van de overheid.
Moeilijk in deze tijd zonder een echte regering die niet over geldzaken mag beslissen... Dus aan de politici om hier dringend werk van te maken.