PDA

Bekijk de volledige versie : Vooraan instappen schrikt zwartrijders af


Hanne.Hofkens
27th October 2010, 11:06
BRUSSEL - De openbaar vervoersmaatschappij De Lijn is er in geslaagd het aantal zwartrijders met 20 procent terug te dringen. Dat resultaat is te danken aan het feit dat reizigers sinds een jaar vooraan moeten opstappen op de bus en de tram.
Dat concludeert De Lijn op basis van een analyse van de opgestelde processen-verbaal. In de eerste helft van dit jaar bleek dat 2,4 procent van de passagiers geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden. Een jaar eerder was dat nog 3 procent.

Het aantal zwartrijders is het grootst in Oost-Vlaanderen (3,9 procent) en het laagst in Limburg (1,2 procent). Volgens De Lijn is dit het gevolg van de aanwezigheid van grote steden.

In totaal werden de eerste helft van dit jaar moesten 869.858 passagiers hun kaartje tonen aan een controleur; Dat is 8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De Lijn wil meer gaan controleren op de verbindingen waar meest zwartrijders actief zijn.

09u55Bron: DS Auteur: ,http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101027_028

Eigen mening:
Dit is een zeer positief bericht. Ik merk zelf ook dat er vele mensen gewoon in de bus stappen maar niet eens betalen. Het kan natuurlijk zijn dat ze al in het bezit van een vervoersbewijs zoals een buzzypas of dergelijke maar toch vind ik het, het eerlijkst als iedereen zijn vervoerbewijs laat zien.
Iedereen moet betalen voor de bus, of je het nu wil of niet. En als je niet wil betalen dan neem je maar je fiets of een ander vervoermiddel!

Jasper.Deschuyter
27th October 2010, 14:15
Toen ik hoorde dat De Lijn deze actie invoerde was ik aangenaam verrast. Ikzelf heb reeds 3 jaar een buzzypas abonnement en toon dit telkens wanneer ik de bus opstap. Er zijn echter heel veel jongeren die de bus opstappen zonder te kijken naar de buschauffeur, en dus ook hun buzzypas niet tonen. Hoe weet de buschauffeur dan of de persoon in kwestie een zwartrijder is of niet? Mijn inziens zou het een verplichte regel moeten worden zoals men die kent in Engeland. Daar ben je verplicht je abonnement of busticket te tonen, anders mag je de bus helemaal niet op.

Belinda.Vandenbempt
27th October 2010, 14:46
Ik neem gemiddeld 2 keer per dag de bus en ik erger mij groen en blauw aan de houding van enerzijds bepaalde chauffeurs en anderzijds bepaalde reizigers. Overal staat in grote letters aangegeven dat je vooraan moet instappen en toch zijn er nog mensen die het presteren om achteraan in te stappen. Erger nog, sommige chauffeurs moedigen dit zelf aan.

Volgens mij moet er een totale mentaliteitswijziging komen. Er zijn nog altijd chauffeurs die er geen moeite mee hebben om een sigaret aan te steken terwijl ze rijden of die leuk keuvelend heel de rit met de gsm aan hun oor zitten. "Voor de streep geen staanplaats"... maar als er iemand instapt die ze kennen, dan mag die heel de rit mee vooraan en babbelen maar...
dit terwijl ze dikwijls een hele bus vol reizigers vervoeren.

Met mentaliteitswijziging bedoel ik ook dat gebruikers van het openbaar vervoer zich ervan bewust moeten worden dat zij anderen straffen door niet te betalen. Het is hetzelfde als in de supermarkten. Produkten zouden goedkoper zijn, mochten niet zoveel klanten de neiging hebben om vergeten te betalen. Ooit was ik op taalvakantie in München (Duitsland). Daar werd niemand gecontroleerd op het openbaar vervoer. Je kon er echt vanuit gaan dat iedereen betaalde. Eerlijkheid voor alles. Waarom bij ons niet?

Lieselotte.Busch
27th October 2010, 14:59
Ik vind het niet meer dan normaal dat De Lijn meer gaat controleren. Want er zijn wel heel wat mensen die niet betalen op de bus. Ook vind ik dat (zoals door de meeste al vermeld is) iedereen zijn buzzypass moet laten zien aan de buschauffeurs. Dit is geen grote moeite.

Ik vind het goed dat het aantal zwartrijders is verminderd. Maar anderzijds vind ik dat met de bus rijden verschrikkelijk duur is. Als je een buzzypass ( of voorverkoop ) hebt is dit niet het geval. Als je moet betalen op de bus zelf ( waar de buschauffeurs al slecht gezind om worden ) is het wel heel duur, je betaalt al €3 voor naar het eertstvolgende dorp te rijden. Het openbaar vervoer is er toch ook voor het milieu? Als rijden met de bus dus goedkoper wordt maken meer mensen hier gebruik van.

Renka De Weerdt
27th October 2010, 15:34
Ik neem zelf enorm vaak de bus en heb dus ook zelf een buzzypas. Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat het niet betalen bij reizigers voor een deel ook aan de mentaliteit van de buschauffeurs ligt.

Als er controle is op een bepaalde dag zal ongeveer 3/4 van de chauffeurs dit melden bij het opstappen van de bus. Als er dan mensen zijn die niet betaald hebben en juist omdat het wordt aangekondigd terug naar voor komen om alsnog te betalen, worden zij met een glimlach behandeld. Op deze manier zullen veel reizigers er ook vanuit gaan dat betalen alleen nodig is als de chauffeur het zegt.

Ook heb ik al regelmatig de uitspraak "mij kan het niet schelen of je betaald, ik krijg toch mijn loon" gehoord. Ik vind dit zeker geen houding die past bij een medewerker van De Lijn. Uitspraken als deze werken zeker niet motiverend om te betalen.

Desondanks vind ik uiteraard dat het niet meer als normaal is dat je betaald als je het openbaar vervoer gebruikt.

Hulpmiddelen als vooraan instappen zijn inderdaad een stap in de goede richting maar een positievere houding van de chauffeurs zou ook wonderen kunnen doen.

anneleen.van.saet
27th October 2010, 17:00
[QUOTE=Lieselotte.Busch]Ik vind het niet meer dan normaal dat De Lijn meer gaat controleren. Want er zijn wel heel wat mensen die niet betalen op de bus. Ook vind ik dat (zoals door de meeste al vermeld is) iedereen zijn buzzypass moet laten zien aan de buschauffeurs. Dit is geen grote moeite.

Ik vind het goed dat het aantal zwartrijders is verminderd. Maar anderzijds vind ik dat met de bus rijden verschrikkelijk duur is. Als je een buzzypass ( of voorverkoop ) hebt is dit niet het geval. Als je moet betalen op de bus zelf ( waar de buschauffeurs al slecht gezind om worden ) is het wel heel duur, je betaalt al €3 voor naar het eertstvolgende dorp te rijden. Het openbaar vervoer is er toch ook voor het milieu? Als rijden met de bus dus goedkoper wordt maken meer mensen hier gebruik van.[/QUOTE]

Ik ben het eens met jou dat het duur is maar wil toch enkele rechtzettingen doen. De Lijn werkt met zones je betaalt dus niet altijd 3 euro als je naar het volgende dorp rijdt maar slechts 1.60 euro indien je niet boven de 2 zones gaat. Het is soms een kwestie van geluk hebben hoeveel zones je doorkruist. Ook moet je in je achterhoofds houden dat de Lijn zowel de buschauffeurs moet betalen als ook het verbruik van de bussen zelf. Het betalen in de bus zelf is gekomen doordat vele passagiers in de bus zelf betaalde en de bussen dus vertraagd werden het is dus een soort 'straf' voor de mensen die hun ticket niet in voorverkoop halen. Het beste is dus je ticket vooraf kopen dat kan zelfs al in enkele supermarkten.