PDA

Bekijk de volledige versie : Extreme censuur in joodse scholen


Evelien de Laat
27th October 2010, 09:41
In verscheidene joodse scholen in Antwerpen wordt zware censuur toegepast. Daar zitten ook enkele gesubsidieerde scholen tussen. Zij riskeren hun erkenning te verliezen, schrijft Gazet van Antwerpen.

De censuur in de joodse scholen neemt extreme proporties aan. Zo worden in sommige handboeken, zowel van privéscholen als van scholen die geld van de overheid krijgen, "bezwarende" tekeningen met een zwarte stift bijgewerkt. Een blote vrouwenarm, een navel of twee mensen die elkaar een kus op de wang geven: de joodse kinderen krijgen het niet te zien.

Strenge, religieuze opvoeding
"De censuur maakt deel uit van onze strenge, religieuze opvoeding", zegt Abraham Weiss van de Antwerpse Wiznitzschool.

In enkele gesubsidieerde scholen wordt bijvoorbeeld ook leerstof zoals de evolutietheorie van Darwin uit de boeken verwijderd. "Dat is een zware inbreuk voor een gesubsidieerde school", zegt minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a). "Het doorkrassen van een arm is voor ons geen probleem, maar binnen de leerplicht is respect voor andere mensen wettelijk vastgelegd en de inspectie kan daar wel ingrijpen."

Als een gesubsidieerde school niets doet met de aanbevelingen van de inspectie, kan ze haar subsidies en erkenning verliezen. (belga/tw)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1175161/2010/10/27/Extreme-censuur-in-joodse-scholen.dhtml

Mijn mening:

Dat joodse scholen dingen censureren vind ik absoluut niet kunnen. Wat is er nu mis met bv. een blote arm? Dit is maar een klein aspect van hetgeen ze censureren. Het schrappen van de evolutietheorie van Darwin, vind ik daarentegen echt wel niet kunnen. Alle leerlingen moeten een brede algemene vorming krijgen en bepaalde thema's moet hierbij nu eenmaal aanbod komen. Het kan toch niet zijn dat ze nog nooit gehoord hebben van de evolutietheorie van Darwin.

Ik vind het daarom ook zeker gegrond dat deze scholen hun subsidies en erkenning kunnen verliezen. Ze hebben het er ook over dat dit past binnen hun strenge, religieuze opvoeding. Dat ze die censuur dan toepassen tijdens hun lessen godsdienst en de andere vakken ongeschonden laten.

Lien.Kennis
27th October 2010, 18:37
Ik heb het artikel ook met grote verbazing gelezen in de krant.
Ik snap ergens wel dat men hun kinderen niet eendert wat voorschotelt, maar deze censuur gaat wel érg ver, enkele voorbeelden:

-Een oma en opa die elkaar een kus op de wang geven: met een zwarte stift erover
-Ondergoed dat aan de wasdraad hangt te drogen: streep erover
-haan op de kerktoren: streep erdoor
maar zelfs bepaalde zinnen zoals
-'vanavond treedt een meidengroep op' of 'er scheelt iets met onze poes' wordt geschrapt.
In de krant staat er ook een foto waar de lachende vrouwengezichten zijn zwart gemaakt, dit vond ik zeer bevreemdend.

Ook wordt er op deze scholen o.a. ook niet gesproken over de prehistorie of de evolutietheorie.

De inspectie moet hun werk maar doen, en ervoor zorgen dat deze scholen toch tenminste een soort van waarschuwing krijgen.
Een blote arm een mouw aantekenen, ok, maar lachende vrouwen censureren, of andere doodnormale dingen, dat gaat inderdaad te ver.

Minister van Onderwijs Pascale Smet zegt ongeveer hetzelfde:

'Als het gaat om kleine zaken, zoals het doorkrabben van een blote arm, zien we niet direct een groot probleem. Maar binnen de leerplicht is fundamenteel respect voor 'de andere' wel wettelijk vastgelegd en de inspectie kan daar wel ingrijpen.'