PDA

Bekijk de volledige versie : Ook een boete voor wie zijn gordel niet kan vastklikken


Jelle Eyselbergs
27th October 2010, 08:49
Ook boete voor wie dik is en gordel niet kan vastklikken
27/10/10 06u19

Mensen met overgewicht die hun veiligheidsgordel in de auto niet vastgeklikt krijgen, hebben geen andere keuze dan hopen dat ze geen boete krijgen. In tegenstelling tot wat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) eerder zei, bestaan er geen verlengstukken, zo schrijven de kranten van de groep Sud Presse.

In Frankrijk is in de wet opgenomen dat wie zijn gordel niet vastgeklikt krijgt, niet beboet kan worden. In België is een uitzondering alleen mogelijk wanneer daar een gegronde medische reden voor is. Maar overgewicht heeft niet altijd een medische oorzaak, luidt het in de kranten.

Schouppe had eerder op een parlementaire vraag geantwoord dat de getroffen mensen een verlengstuk konden gebruiken, dat ze konden aanvragen bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing (CARA), een onderdeel van het Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV).

Volgens de kranten bestaan zulke verlengstukken niet in de handel en kan CARA dergelijke vragen niet beantwoorden.

De woordvoerder van het BIVV verwijst door naar de autofabrikant.
De Belgische vereniging van obese patiënten stelt voor om gewoon "twee regels toe te voegen aan de wetgeving" om de uitzondering net als in Frankrijk mogelijk te maken. (belga/jv)

Bron: www.demorgen.be

Eigen mening:
Ik heb het niet zo met te dikke mensen omdat ik denk dat daar iets aan te doen is. Hoewel sommige ziektes wel leiden tot obesitas maar er zijn volgens mij maar een aantal mensen in dit geval. Je omvang gebruiken om dan maar niet veilig te rijden vind ik een zeer slecht argument. Zoals gezegd wordt is er een verlengstuk aan te vragen. Ik vind wel dat men de vraag moet trachten te beantwoorden.
Als ze met de fiets rijden raakt hun probleem misschien opgelost.

Tom Auwerx
27th October 2010, 09:33
Als je weet wanneer een gordel een probleem kan vormen dan moet je dit zeggen tegen de verdeler. Dan zou de verdeler een uitleg moeten kunnen geven ofdat er een mogelijk verleng stuk beschikbaar is of niet.
Want we zien ook een vorm van " verdikking " van de bevolking. We zouden meer op ons eten moeten beginnen te letten en ervoor te zorgen dat we deze situatie kunnen ontwijken. Als de " verdikking " blijft duren zullen we nog harde tijden tegemoet gaan, er zullen zich nog veel problemen vormen dan.

carmen.van.bouwel
27th October 2010, 10:20
[QUOTE=] Eigen mening:
Ik heb het niet zo met te dikke mensen omdat ik denk dat daar iets aan te doen is.[/QUOTE]

Met deze uitspraak ben ik het niet mee eens. Sommige mensen die effectief dikker zijn dan het gemiddelde kunnen hier niets aan doen. Het is pure aanleg en ze kunnen er (buiten een operatie) niets aan veranderen. Oke er zijn heel veel 'gevallen' die er wel iets aan kunnen doen. Maar zeker niet iedereen.
Voor de rest vind ik wel dat de mensen die hun gordel niet vastgeklikt krijgen, een ander alternatief moeten vinden dan achter het stuur te zitten. Zoek naar een oplossing, zoals een verlengstuk. Of kruip gewoon niet meer achter het stuur. Autorijden zonder gordel is levensgevaarlijk en er moet geen uitzondering zijn om die niet te dragen!