PDA

Bekijk de volledige versie : Raad van Europa wil strikte regels voor tasers


Christophe
26th October 2010, 15:57
Raad van Europa wil strikte regels voor tasers

Er moeten strikte wettelijke regels komen voor het gebruik van stroomstootwapens (EDW) door ordediensten, zo staat in een rapport van de Folteringpreventiecommissie van de Raad van Europa dat vandaag is gepubliceerd. Louter gebruik ervan om gehoorzaamheid af te dwingen, mag helemaal niet.
Door hun aard lenen EDW's zich tot abusievelijk gebruik, aldus de deskundigen die vaststellen dat het uitrusten van ordetroepen met Tasers of elektrische matrakken meer en meer ingang vindt. In sommige gevallen kan het bezit van dergelijke wapens het grijpen naar vuurwapens wel vermijden, maar het zet de deur open voor misbruik.

Ze zouden enkel toegelaten mogen zijn indien ze het enig mogelijk alternatief zijn voor een methode die een nog groter risico op verwondingen of de dood met zich meebrengt, vindt de commissie die beklemtoont dat EDW's ook acute pijn kunnen veroorzaken.

Gebruik kan enkel wanneer het echt nodig is, in het bijzonder wanneer er een reële en onmiddellijke doodsbedreiging is of een risico op ernstige verwondingen en wanneer andere methodes zoals onderhandelen of manuele controlemethoden hebben gefaald. Agenten die EDW's mogen gebruiken, moeten een adequate opleiding krijgen.

De commissie verzet zich uitdrukkelijk tegen het gebruik van EDW's in gevangenissen en gesloten psychiatrische instellingen. Dit type wapens moet voor gebruik een technisch fiat krijgen en geheugenchips bevatten om hun gebruik in kaart te brengen.
(belga/adv)
Raad van europa willt srikte regel in verband met tasers (http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1174894/2010/10/26/Raad-van-Europa-wil-strikte-regels-voor-tasers.dhtml)

Eigen mening

Om eerlijk te zijn heb ik liever een stroomstoot in mijn lichaam dan een kogel. Toch begrijp ik dat het Folteringpreventiecommissie van de Raad van Europa er regels op legt. Men hoort vaak in het nieuws over zelfverdediging, en dat dit leid tot zwaargewonden en doden. Mensen zijn naar mijn mening bange mensen en dat ze weinig nadenken vooraleer ze de daad doen. Met deze regels kan men verhinderen dat dat mensen triggerhappy worden. Men zal denken dat een stroomstoot niet gevaarlijk is en daarom zal men sneller schieten. Een stoot van een taser kan even gevaarlijk zijn dan een vuurwapen. Het hart kan het begeven door de schokken die je kan krijgen. Ik ben daarom ook geneigd om te zeggen dat ik blij ben dat de agenten die dit wapen zullen gebruiken er een training voor moeten doen. Ik hoop dat de taser ook niet voor iedereen beschikbaar gesteld zal worden. Gewoon om het feit dat het voor heel andere doeleinden kan gebruikt worden dan de wet te verdedigen. Voor de mensen die een taser willen hebben, zullen ze moeten bewijzen dat ze geen crimineel verleden hebben en er ook een training voor zullen doen of gedaan hebben.
Ik ben benieuwd wat er hiervan gaat worden.