PDA

Bekijk de volledige versie : Google-CEO: "Wil je niet op onze foto's? Verhuis dan"


Charlotte.Smekens
26th October 2010, 09:44
Google-CEO: "Wil je niet op onze foto's? Verhuis dan"

- Dinsdag 26/10/10
- Bron: www.hln.be

Eric Schmidt, CEO van internetgigant Google, heeft zichzelf in een benarde situatie gewerkt tijdens een interview met CNN. Daarin raadde hij mensen aan 'om te verhuizen' als ze niet op Google's streetview willen staan.
CNN stelde Schmidt een vraag over het feit dat zijn bedrijf rondrijdt en daarbij foto's van huizen maakt om die via Google streetview op het internet te plaatsen. "We rijden overal maar één keer voorbij - je kan dan achteraf toch gewoon verhuizen, niet?", antwoordde de CEO.

Privacyproblemen
Wellicht probeerde de topman er zich met een geintje vanaf te maken ('you can just move', klonk het in het Engels, wat zowel 'verhuizen' als 'opzij gaan' betekent), maar helaas komt 's mans gevoel voor humor op een erg ongelegen moment. De controversiële streetview ligt (alweer) onder vuur nu blijkt dat steetview-wagens e-mail- en paswoordgegevens van wifinetwerken bij mensen thuis opsloegen. En sowieso zijn er in nogal wat landen problemen rond de manier waarop de applicatie met privacy valt te rijmen.

Volgens Dow Jones Marketwatch, dat de originele versie van het gesprek kon bekijken, is het onduidelijk of Schmidt zijn opmerking nu al dan niet meende. "Hij lacht wel, maar pas lang na zijn al dan niet vermeende grapje", schrijft men daar. CNN besloot om het zekere voor het onzekere te nemen, en knipte de opmerking uit de finale versie van het interview.

"Verander van naam"
Het is overigens niet de eerste keer dat grappenmaker Schmidt luchtig met de privacyproblematiek omspringt. Eerder raadde hij mensen die niet voor eeuwig en altijd in Google zoekresultaten willen opduiken aan om 'gewoon van naam te veranderen'. Ook toen bleek zijn opmerking niet gemeend, maar werd dat pas na de nodige commotie duidelijk. (hlnsydney//tw)

Er blijft controverse bestaan over Google in het algemeen en Google streetview in het bijzonder. Iedereen weet wel dat Google erg handig is om snel informatie op te zoeken of vlug te kijken waar iets ligt en hoe je er dus naartoe moet rijden. Daartegenover staat het probleem van de privacy, want iedereen kan dus ook snel veel informatie over iemand anders achterhalen en kijken waar die persoon ergens woont. De voor-en nadelen van Google streetview botsen dus regelrecht met elkaar, maar wat weegt nu het meeste door? Uit het artikel leid ik af dat mensen meer en meer hun privacy voorop stellen en met de zogenaamde “grapjes” van de topman van Google niet kunnen lachen. Hij zegt namelijk al grappend dat mensen dan maar moeten verhuizen of van naam moeten veranderen, maar de realiteit lijkt hier inderdaad wel steeds sterker naartoe te evolueren. Wordt het dus niet tijd dat hier een stop op wordt gezet? Zou er niet eens een onderzoek moeten gedaan worden waarbij de gewone man in de straat aan het woord wordt gelaten? Het gaat hier immers om zijn privégegevens, dus vind ik dat zijn mening hierover telt, en het niet aan een groot bedrijf als Google is om hierover te beslissen. Naar mijn mening krijgt de internetgigant wat te veel macht in handen en denkt het dat het overal over kan oordelen, en daarmee ben ik het absoluut niet eens. Geef mij maar een democratische aanpak in plaats van een soort “alleenheerser”…

Eva Thijs
26th October 2010, 09:53
Als mensen niet op internet willen staan, moet niemand anders ze op internet zetten. Ik vind het belachelijk dat Eric Schmidt afkomt met het idee om van naam te veranderen, te verhuizen,... Hij kan beter zelf wat oplettender zijn en eerste de mensen waarschuwen wanneer ze foto's komen maken, wat er juist gebeurt met die foto's,... Dan weten de mensen op voorhand toch al wat er gaat gebeuren en dan kunnen ze nog binnen blijven die moment als ze niet gefotografeerd willen worden.

3s.
28th October 2010, 13:42
Nu vind ik Google toch ook wel sterk overdrijven. Als je zelf al iets op internet post, kan het er inderdaad voor eeuwig op staan, want Google heeft databases die tot heel ver terug gaan. Nu gaan ze zelf nog eens foto's en andere informatie van mensen zelf opslaan ..