marie.vanhoof
25th October 2010, 16:15
'Zet gps uit'
* maandag 25 oktober 2010
* Auteur: (elb)
* Bron: De Standaard
BRUSSEL - Een nieuw verkeersbord vraagt bestuurders hun gps uit te zetten aan wegwerkzaamheden en de omleiding te volgen.
Neem de volgende afslag links. Maar wat doe je met die raad van je navigatiesysteem als de volgende afslag is afgesloten? Volgens mobiliteitsorganisatie VAB ontstaan er geregeld problemen als de gps een andere opdracht geeft dan de pijlen van de omleiding.
'Tegenstrijdige berichten zorgen altijd voor verwarring', zegt Maarten Matienko van VAB. 'En elke onoplettendheid in het verkeer is gevaarlijk, want kan voor ongevallen zorgen.'
Aan het klaverblad in Lummen bijvoorbeeld, waar momenteel een brug wordt afgebroken en de gps alle bestuurders toch rechtdoor blijft sturen.
'Natuurlijk is de brug helemaal afgezet', zegt Matienko. 'Maar wie blindelings op de gps vertrouwt, kan toch in de problemen komen. Een verkeersbord dat vraagt om je gps uit te zetten, is daarvoor een eenvoudige oplossing. En doorgaans ook de snelste, want de omleidingen zijn zo efficiënt mogelijk berekend. De gps blijft je soms richting werken sturen.'
Het bord staat ook al aan de A12 richting Nederland in Zandvliet.
Bij onze noorderburen is het verkeersbord al langer ingeburgerd. Volgens de VAB vooral omdat wegenwerken daar beter zijn georganiseerd. Maar Matienko vermoedt dat het bord ook bij ons in de toekomst vaker te zien zal zijn.
'Volgend jaar wordt hét jaar van de wegenwerken in ons land. Dus zullen bestuurders het bord ook vaker tegenkomen op Belgische wegen.'
Eigen mening:
Dit systeem heeft twee gezichten. We mogen er niet te snel vanuit gaan dat dit een goede oplossing is. Het zal er in de eerste plaats voor zorgen dat mensen niet klakkeloos hun GPS volgen en zo vreemde toeren uithalen. Zelfs een GPS is niet perfect, en maakt ook fouten. De meesten die een GPS hebben zullen dit al wel eens ondervonden hebben. Men mag zeker niet vergeten om zelf de verkeersborden e.d. in de gaten te houden tijdens het rijden!
Maar is prutsen aan een GPS tijdens het rijden niet gevaarlijk? Wanneer je het verkeersbord 'Zet GPS uit' opmerkt, moet je je GPS dus uitzetten. Er zijn dan waarschijnlijk werken in de buurt waardoor er een omleiding plaatsvindt. Door de korte onoplettendheid van de bestuurder gaat dit in de toekomst ongevallen veroorzaken. Zeker tijdens de spitsuren.
Maar goed. De GPS is uitgeschakeld, en vanaf dat moment zijn we aangewezen op de oranje borden "omleiding". Iedereen kent ze wel. De eerste minuten gaat het goed. We volgen de borden en hopen nog op tijd op onze bestemming te komen. Tot op een bepaald moment. Plots zijn de borden verdwenen en zijn we op onszelf aangewezen. Wat nu? Links? Rechts? Rechtdoor? Is dit om ons oriëntatievermogen te testen? Het lijkt wel of ze het met opzet doen. Op zulke momenten is het handig dat je je GPS bij de hand hebt en een alternatieve route laat berekenen (ook dit is niet altijd even vanzelfsprekend, omdat niet elke GPS dit kan). Of je kan natuurlijk altijd de weg even gaan vragen. ;)
* maandag 25 oktober 2010
* Auteur: (elb)
* Bron: De Standaard
BRUSSEL - Een nieuw verkeersbord vraagt bestuurders hun gps uit te zetten aan wegwerkzaamheden en de omleiding te volgen.
Neem de volgende afslag links. Maar wat doe je met die raad van je navigatiesysteem als de volgende afslag is afgesloten? Volgens mobiliteitsorganisatie VAB ontstaan er geregeld problemen als de gps een andere opdracht geeft dan de pijlen van de omleiding.
'Tegenstrijdige berichten zorgen altijd voor verwarring', zegt Maarten Matienko van VAB. 'En elke onoplettendheid in het verkeer is gevaarlijk, want kan voor ongevallen zorgen.'
Aan het klaverblad in Lummen bijvoorbeeld, waar momenteel een brug wordt afgebroken en de gps alle bestuurders toch rechtdoor blijft sturen.
'Natuurlijk is de brug helemaal afgezet', zegt Matienko. 'Maar wie blindelings op de gps vertrouwt, kan toch in de problemen komen. Een verkeersbord dat vraagt om je gps uit te zetten, is daarvoor een eenvoudige oplossing. En doorgaans ook de snelste, want de omleidingen zijn zo efficiënt mogelijk berekend. De gps blijft je soms richting werken sturen.'
Het bord staat ook al aan de A12 richting Nederland in Zandvliet.
Bij onze noorderburen is het verkeersbord al langer ingeburgerd. Volgens de VAB vooral omdat wegenwerken daar beter zijn georganiseerd. Maar Matienko vermoedt dat het bord ook bij ons in de toekomst vaker te zien zal zijn.
'Volgend jaar wordt hét jaar van de wegenwerken in ons land. Dus zullen bestuurders het bord ook vaker tegenkomen op Belgische wegen.'
Eigen mening:
Dit systeem heeft twee gezichten. We mogen er niet te snel vanuit gaan dat dit een goede oplossing is. Het zal er in de eerste plaats voor zorgen dat mensen niet klakkeloos hun GPS volgen en zo vreemde toeren uithalen. Zelfs een GPS is niet perfect, en maakt ook fouten. De meesten die een GPS hebben zullen dit al wel eens ondervonden hebben. Men mag zeker niet vergeten om zelf de verkeersborden e.d. in de gaten te houden tijdens het rijden!
Maar is prutsen aan een GPS tijdens het rijden niet gevaarlijk? Wanneer je het verkeersbord 'Zet GPS uit' opmerkt, moet je je GPS dus uitzetten. Er zijn dan waarschijnlijk werken in de buurt waardoor er een omleiding plaatsvindt. Door de korte onoplettendheid van de bestuurder gaat dit in de toekomst ongevallen veroorzaken. Zeker tijdens de spitsuren.
Maar goed. De GPS is uitgeschakeld, en vanaf dat moment zijn we aangewezen op de oranje borden "omleiding". Iedereen kent ze wel. De eerste minuten gaat het goed. We volgen de borden en hopen nog op tijd op onze bestemming te komen. Tot op een bepaald moment. Plots zijn de borden verdwenen en zijn we op onszelf aangewezen. Wat nu? Links? Rechts? Rechtdoor? Is dit om ons oriëntatievermogen te testen? Het lijkt wel of ze het met opzet doen. Op zulke momenten is het handig dat je je GPS bij de hand hebt en een alternatieve route laat berekenen (ook dit is niet altijd even vanzelfsprekend, omdat niet elke GPS dit kan). Of je kan natuurlijk altijd de weg even gaan vragen. ;)