PDA

Bekijk de volledige versie : Extreemrechts wil Europees referendum over Turkije


jonas.van.hal
24th October 2010, 16:42
Extreemrechts wil Europees referendum over Turkije

De Europese extreemrechtse partijen willen een referendum organiseren over de toetreding van Turkije tot Europa. Ze willen daarvoor 1 miljoen handtekeningen verzamelen.

Dat hebben de partijen bekendgemaakt op een congres over de toekomst van Europa in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Ook Vlaams Belang-voorzitter Bruno Valkeniers, fractieleider Filip Dewinter en Europees parlementslid Philip Claeys waren erbij. Daarnaast waren er vertegenwoordigingen uit onder meer Denemarken, Oostenrijk en Italië.

Achteraf gaf Filip Dewinter mee tekst en uitleg tijdens een persconferentie. Voor een referendum zijn een miljoen handtekeningen nodig uit zeven verschillende landen, zegt hij. 'We zullen dat halen en dan kunnen we aan de Europese Commissie duidelijk maken dat een grote meerderheid van de Europeanen tegen de toetreding van Turkije tot Europa is', aldus Dewinter.

Volgens de extreemrechtse partijen deelt Turkije onvoldoende de democratische waarden van Europa en zou het lidmaatschap van het land dan ook het einde van Europa betekenen.

Bron: Gevonden op 24/10/2010 op het internet: http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101024_044

Eigen mening: Ik denk dat we hier wel op de grenzen van de democratie aan het stuiten zijn. Kan de EU echt iedereen verplichten om te gaan stemmen, omdat (slechts) 1 miljoen mensen uit 7 (?!?!) verschillende landen van de EU geen toetreding wil van Turkije? Ik denk dat ze dit maar in het Europese Parlement moeten uitvechten, want ik vrees dat de mensen in België zijn al dit politiek gekibbel echt wel kotsbeu ! Om dan nog maar te zwijgen over de andere deelstaten.

Sanne.Brys
25th October 2010, 15:14
Het Europees parlement is volgens mij bekwaam genoeg om te beslissen of de toetreding van Turkije tot Europa verantwoord is. Ik vermoed dat ze zonder aan bepaalde criteria te voldoen, toch niet zullen worden toegelaten tot Europa.
Een referendum, op basis van één miljoen stemmen, vind ik ronduit belachelijk, omdat het hier gaat over een overwegend extreme minderheid.
Langs de andere kant twijfel ik of Europa een land als Turkije wel kan toelaten, als je kijkt naar de vrouw onderdrukkende situatie ginder in bepaalde delen van het land...

jonas.van.hal
2nd November 2010, 18:29
Wel eigenlijk is de toetreding van Turkije tot de EU nog maar een kwestie van tijd bij mijn weten. Er zijn een 30-tal puntjes opgesteld door de EU waar Turkije aan moet werken, met onder andere de positie van de vrouw. Maar er zijn al wel degelijk een stuk of 10 puntjes van deze lijst in orde bevonden door de EU. Het zal misschien nog wel een jaar of 10 duren vooraleer Turkije toetreedt tot de EU, maar het zal er komen hoor en daar zullen enkele extremisten weinig aan te zeggen hebben denk ik.