PDA

Bekijk de volledige versie : "Onafhankelijke Palestijnse staat is een illusie"


jeroen.vandyck
24th October 2010, 14:19
"Onafhankelijke Palestijnse staat is een illusie"

Richard Falk, de VN-vertegenwoordiger voor de mensenrechten in de bezette Palestijnse gebieden, is uitermate somber gestemd over de mogelijkheid van een onafhankelijke Palestijnse staat. De westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem zijn volgens hem de facto geannexeerd door Israël, waardoor het 'een illusie is' om te denken dat zo'n staat er op termijn gaat komen.

Dat meldde de BBC zaterdag. Tijdens een persconferentie op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York wees Falk vrijdag op het grote aantal nederzettingen van Joodse kolonisten in de gebieden die in 1967 werden bezet door Israël. Het terugdraaien van deze ontwikkeling, essentieel voor de tweestatenoplossing die onder meer door de Verenigde Staten wordt beoogd, zal volgens Falk stuiten op hevig verzet van de kolonisten. Falk heeft zijn bevindingen samengevat in een rapport, waarin hij ook constateert dat Israël, de VN en de VS hebben gefaald als het gaat om de bescherming van de rechten van Palestijnse burgers.

Israël bezette de Westelijke Jordaanoever tijdens de Zesdaagse Oorlog en begon enkele maanden later met de bouw van nederzettingen. In de meer dan 120 Joodse nederzettingen in bezet Palestijns gebied wonen inmiddels zo'n 500.000 Joden tussen 2,5 miljoen Palestijnen.

Volgens het Internationaal Gerechtshof in Den Haag zijn de nederzettingen in strijd met het volkenrecht en dus illegaal. Volgens artikel 49 van de Vierde Geneefse Conventie is het een bezettingsmacht verboden delen van de eigen bevolking te vestigen in bezet gebied.

"Zeer bevoordeeld"
De nederzettingen vormen een obstakel voor vrede in de regio. Onderhandelingen tussen de partijen over een oplossing voor het conflict liepen in september vast door de weigering van de Israëlische regering om een verbod op de bouw van nieuwe kolonistenwoningen te verlengen.

De Israëlische regering stelde in een reactie dat Falk, hoogleraar internationaal recht aan de prestigieuze Princeton universiteit in de Verenigde Staten, zeer bevooroordeeld is. Hij zou partij kiezen voor de Palestijnen.
(bron: demorgen.be 23/10/10)

mening:
Volgens mij is deze bewering van Richard Falk zeer juist. Door de kolonisatie van de bezette gebieden schept Israël een quasi onomkeerbare situatie die een oplossing enkel bemoeilijkt. Door zo een situatie te creëren wil Israël naar mijn menig de V.N.-resoluties -zoals de terugtrekking tot de grenzen van 1967 en de terugkeer van vluchtelingen- onderhandelbaar maken en op zijn minst verzwakken. Het is een troef die ze kunnen uitspelen in 'vredesgesprekken'. Naar mijn mening is Falk niet bevooroordeeld maar een realist.

Sanne.Brys
24th October 2010, 17:21
Het Europees parlement is volgens mij bekwaam genoeg om te beslissen of de toetreding van Turkije tot Europa verantwoord is. Ik vermoed dat ze zonder aan bepaalde criteria te voldoen, toch niet zullen worden toegelaten tot Europa.
Een referendum, op basis van één miljoen stemmen, vind ik ronduit belachelijk, omdat het hier gaat over een overwegend extreme minderheid.
Langs de andere kant twijfel ik of Europa een land als Turkije wel kan toelaten, als je kijkt naar de vrouw onderdrukkende situatie ginder in bepaalde delen van het land...

jurgen
24th October 2010, 17:44
[QUOTE=Sanne.Brys]Het Europees parlement is volgens mij bekwaam genoeg om te beslissen of de toetreding van Turkije tot Europa verantwoord is. Ik vermoed dat ze zonder aan bepaalde criteria te voldoen, toch niet zullen worden toegelaten tot Europa.
Een referendum, op basis van één miljoen stemmen, vind ik ronduit belachelijk, omdat het hier gaat over een overwegend extreme minderheid.
Langs de andere kant twijfel ik of Europa een land als Turkije wel kan toelaten, als je kijkt naar de vrouw onderdrukkende situatie ginder in bepaalde delen van het land...[/QUOTE]

Volgens mij heb je in het verkeerde topic gereageerd? Dit is een onderwerp over Palestina als onafhankelijke staat.

Met het vetgedrukte deel ben ik het alleszins niet eens. Europa heeft zich nu al veel te snel willen uitbreiden door landen als Roemenië en Bulgarije zomaar toe te laten. Al die problematiek rond de Roma zigeuners komt omdat Roemenië en de buurlanden de Roma ontzettend discrimineren en die dus en masse naar hier komen (en dan zwijg ik nog over de economie aldaar). Je kunt ze geen ongelijk geven, maar dit was te voorzien. Ik vraag me af op basis van wat een land gescreend worden om tot de EU te mogen toetreden...

Barst
24th October 2010, 18:10
Wilders juicht meer nederzettingen Israël toe


Wat PVV-leider Geert Wilders betreft, komen er zoveel mogelijk joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Hij liet dat gisterenavond via twitter weten. Volgens hem is Jordanië de enige Palestijnse staat die er ooit zal komen.


"Judea/Samaria zijn Israël dus hoe meer joodse nederzettingen daar hoe beter", twittert Wilders. Hij doelt daarmee op het door Israël in 1967 op Jordanië veroverde gebied.

Ook Nederland is tegen de bouw van nederzettingen in Palestijns gebied. De regering streeft al jaren naar een vredesakkoord waarbij een Palestijnse staat naast Israël kan bestaan. Uitgangspunt daarbij zijn de grenzen van voor de zesdaagse oorlog in in 1967. Dat staat ook in het nieuwe regeerakkoord van het minderheidskabinet van VVD en CDA, dat de PVV gedoogsteun geeft.

In een toelichting op zijn tweet liet Wilders weten dat het hem helemaal niks interesseert dat zijn standpunt strijdig is met het Nederlandse buitenlandbeleid. Het kabinet of de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal hebben pech als de PVV-mening ze niet bevalt, aldus Wilders. Voor kwesties waar de PVV het niet mee eens is, moet de coalitie steun van de oppositie zoeken.

Aanleiding voor Wilders' uitlatingen is de opmerking van Richard Falk, een VN-vertegenwoordiger voor de mensenrechten in de Palestijnse gebieden. Die zei dat hij somber is gestemd over de mogelijkheid van de vorming van een Palestijnse staat, juist vanwege de vele joodse nederzettingen in het bezette gebied. De kolonisten zullen zich volgens hem fel verzetten als deze ontwikkeling wordt teruggedraaid.


Blog HLN, 24/10/10 (anp/adv)

Sanne.Brys
25th October 2010, 15:12
[QUOTE=jurgen]Volgens mij heb je in het verkeerde topic gereageerd? Dit is een onderwerp over Palestina als onafhankelijke staat.[/QUOTE]

Oei ja, ik zie het ook net. Deze reactie hoort thuis onder het artikel 'Extreemrechts wil Europees referendum over Turkije'. Ik zal de reactie onmiddellijk onder het juiste artikel posten. Bedankt voor je opmerking!