PDA

Bekijk de volledige versie : Rolstoelgebruikster mag dan toch mee met bus


anne.plessers
23rd October 2010, 15:31
De Lommelse Marina Borgers is, na twee weken proberen, vrijdag met de lijnbus in Maaseik geraakt.De vrouw mocht de bus niet op omdat in Lommel geen enkele halte rolstoeltoegankelijk was. De chauffeur lapte vrijdagochtend enkele regels aan zijn laars en nam de vrouw toch mee. "Een fout signaal", zegt Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn.

Marina Borgers stond vrijdag even voor 8 uur aan de halte in de Donkerstraat op de snelbus richting Hasselt te wachten. "Als ze me deze keer niet meenemen, versper ik alle bussen. Ik zet mijn elektrische rolstoel voor de bus en blokkeer met een speciale sleutel mijn stoel. Ik zweer het. Alle verkeer is hier dan onmogleijk", dreigde de vrouw. Gelukkig moest ze haar dreigement niet uitvoeren. Een uiterst vriendelijke buschauffeur deed er alles aan om de rolstoelgebruiker op de bus te krijgen. Marina zelf kon het moeilijk geloven. "Ik mag mee", riep ze nog voor de deuren dichtklapten.

Wat de chauffeur in Lommel deed, is volgens Hugo Machiels (hoofd operaties en controle van De Lijn) een zware fout. "En daar gaan we hem ook op wijzen."

Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn, vindt dit niet het juiste signaal. "Voor die vrouw lijkt het nu alsof ze afhankelijk is van de goedheid van de chauffeur die achter het stuur van de bus zit. En dat is zeker niet zo. Deze snelbus is niet uitgerust om rolstoelgebruikers te vervoeren. Er is geen plaats in de bus waar een rolstoel kan staan. De stoel van mevrouw blokkeert de gang en kan bovendien niet worden vastgegespt. Dit is onveilig en ontoelaatbaar."

In Hechtel moest Marina overstappen op de bus naar Maaseik. "Ik ben sinds ik 15 jaar geleden een spierziekte kreeg, nooit meer zover geraakt. Voor mij is dit een avontuur", aldus de vrouw. Ze had er een uur wachten in de ijzige kou voor over om op haar eindbestemming te geraken. Ook de chauffeur van deze lijnbus was zeer hulpvaardig en nam haar mee, hoewel hij hiervoor geen reservatie had gekregen. Het in de bus rollen verliep deze keer ook veel vlotter omdat deze haltes en bus wel zijn aangepast om rolstoelgebruikers mee te nemen.

Voldaan

Meer dan twee uur na haar vertrek kwam Marina in Maaseik aan. "OK, het is lang. Maar ik heb het er voor over. Toen we aankwamen, trakteerde ik mezelf en mijn begeleidster op ene koffie."

Om 18 uur was ook de terugrit achter de rug. "In Leopoldsburg weigerde een chauffeur me omdat zijn bus niet was uitgerust om rolstoelen mee te nemen. Een uur later nam zijn collega mij in een zelfde type bus wel mee." Hoe ze zich voelde na deze lang dag? "Moe maar voldaan."

Het probleem van de niet toegankelijke bushaltes in Lommel is inmiddels door de CD&V toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad volgende week dinsdag. "We hopen zo heel snel tot een oplossing te komen", reageert CD&V-gemeenteraadslid Jan Bouly.
__________________________________________________ _____________

Er moet aan 3 voorwaarden zijn voldaan voor de chauffeur een rolstoelgebruiker mag meenemen:
1. De rolstoelgebruiker moet een plaats hebben gereserveerd. Ook op een lijnbus.
2. De bus moet toegankelijk zijn voor een rolstoel.
3. De op- en afstaphalte moeten rolstoeltoegankelijk zijn.

Mireille Maes

Bron
Het belang van Limburg
zaterdag 23/10

Motivatie
Ik heb deze tekst gekozen omdat ik vind dat er aandacht moet worden geschonken aan de problemen van deze mensen. Ik snap dat De Lijn zegt dat ze met bepaalde type bussen geen rolstoelgebruikers kunnen vervoeren en dat het bij bepaalde haltes te gevaarlijk is om rolstoelgebruikers op de bus te laten maar ik vind dat ze deze haltes dan moeten aanpassen. Wanneer de rolstoelgebruiker een rit reserveert, dan zal er wel gezorgd worden voor het juiste type bus maar als er geen aangepaste haltes zijn, schieten de rolstoelgebruikers er nog aan over. Ik vind dat ze in elk dorp minstens een hoofdhalte moeten zorgen waar rolstoelgebruikers kunnen opstappen en afstappen zodat deze mensen ook de kans krijgen om overal naartoe te gaan. Meerdere haltes die hieraan aangepast zijn, zou handig zijn maar 1 halte per gemeente is zeker een must!