PDA

Bekijk de volledige versie : Google verzamelde onopzettelijk privégegevens


Eva Thijs
23rd October 2010, 11:04
10:47 Google heeft toegegeven dat het onopzettelijk mails en paswoorden verzameld heeft bij het maken van foto's voor de toepassing Streetview waarmee surfers straatbeelden kunnen bekijken. De gegevens "zullen zo snel mogelijk vernietigd worden".



De gegevens werden tussen 2006 en 2010 onopzettelijk opgevangen via draadloze netwerken. Google kreeg zo toegang tot volledige mails, url-adressen en paswoorden.

Het bedrijf heeft nu beloofd dat de gegevens zo snel mogelijk vernietigd zullen worden.


Datum: 23/10/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Dit vind ik schending van de privacy. Niet google en niemand anders heeft het recht om e-mails van iemand anders te lezen. Hopelijk hebben ze niets gedaan met de wachtwoorden, e-mails,... die ze hebben weten te verzamelen. Gelukkig gaan ze al die informatie vernietigen. Ik vraag me wel af hoe ver deze informatie zich heeft kunnen verspreiden op het internet. Wie weet wie kan er allemaal inbreken in de mailbox van iemand anders. Ik denk dat we nog niet de helft van de gevaren van internetgebruik kennen. De laatste jaren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van internet. Ook voor studenten en leerlingen die secundair onderwijs volgen is het internet onmisbaar voor hun studies. Wie weet wat gaat er in de toekomst allemaal nog gebeuren. :(

Tom Auwerx
23rd October 2010, 20:58
Privacy is een zeer groot probleem op internet. En het is niet de eerste keer dat Google dit soort van ongeluk begaat. Vroeger kon je bepaalde accounts opvragen via Google en het paswoord stond er gewoon bij. Ook het geval van Facebook die gegevens doorspeelde is een enorme schending van de privacy. Uiteindelijk zal binnenkort niemand zich nog veilig voelen op internet omdat er teveel misbruik is van privé gegevens. Het beste wat je kan doen is op internet gaan onder een bepaalde nickname en meer dan één e-mail adres gebruiken. Zodat je vrienden en familie op de ene houdt en de andere gebruikt om je nieuwsbrieven van bepaalde sites te ontvangen.

Jan Cornelissen
23rd October 2010, 22:23
Ik vind het angstwekkend om te zien hoe Google Inc. steeds meer en meer ons leven bepaalt of controleert. In het begin bestond het enkel uit de zoekmachine, en zelfs hiermee bezit het bedrijf al een vorm van controle. Ze kan zelf bepalen welke resultaten wel of niet op ons scherm verschijnen en ze slaagt daarbij ook nog deze zoekresultaten op. Daarnaast hebben we Google Earth, waarbij je met veel tegenslag jezelf wel eens zou kunnen tegenkomen al wandelend op straat. Als actueel voorbeeld om aan te tonen dat we Google de dag van vandaag nooit meer kunnen wegdenken uit ons leven verwijs ik graag naar deze post:

http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31122

Belinda.Vandenbempt
24th October 2010, 14:39
Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik dit schandalig vind. Anderzijds stel ik mij de vraag: "schending van privacy = welke privacy?". Vind nog iemand dat hij/zij nog een greintje privacy heeft? Alles is geweten over het individu. Ik denk dan aan de ontelbare vragenlijsten die je moet invullen. Ver moet je hierbij niet nadenken. Schrijf je jezelf in voor een cursus, in een school, bij de arbeidsbemiddeling, ... je krijgt een hele lijst vragen die eigenlijk totaal geen verband houden met de reden waarom je je aanmeldt. Het Ministerie van Financiën weet tot op de cent na wat we verdienen, waar we werken, de gezinssamenstelling. Soms vullen we enquêtes in om kortingen te krijgen of om deel te nemen aan een wedstrijd. We vinden het al zo gewoon om alles over onszelf te vertellen dat we er verder niet over nadenken wat er kan gebeuren als de gegevens in verkeerde handen komen.

Wanneer je naar firma X of Y belt, krijg je dikwijls een stem te horen die zegt dat het telefoongesprek kan opgenomen en/of beluisterd worden, zogezegd om hun service te optimaliseren. Op het openbaar vervoer en in bepaalde straten, hangen camera's, zogezegd om de veiligheid te vergroten.

Persoonlijk ben ik geen fan van toestanden zoals facebook en aanverwanten. Ook internetbankieren blijf ik afwijzen. Ik denk dat, wat we nu meemaken, het gevolg is van onze eigen luiheid. Letterlijk ALLES zou men met internet willen doen. Het moest wel eens fout lopen!