PDA

Bekijk de volledige versie : Pas in 2013 veel stiptere treinen


Sanne.Goovaerts
22nd October 2010, 21:36
Pas in 2013 veel stiptere treinen
"De stiptheid van de treinen zal pas vanaf 2013 spectaculair verbeteren", zei Marc Descheemaecker, de topman van de NMBS bij de voorstelling van de nieuwe dienstregeling. Eind 2013 zal de dienstregeling bovendien helemaal omgegooid worden omdat de NMBS vanaf dan over het gros van het nieuwe treinmateriaal beschikt dat besteld werd en een paar grote infrastructuurwerken dan achter de rug zullen zijn.

In de nieuwe dienstregeling, die vanaf 12 december geldt, verandert er niet zoveel. De veranderingen zijn meestal het gevolg van werken aan de spoorinfrastructuur die volgend jaar op het programma staan en ingrepen om de stiptheid nu al te verbeteren. Zo zal de trein er een paar minuten langer over doen tussen Brussel en de kust als gevolg van werken op die lijn. Om de stiptheid te verbeteren zal de trein bijvoorbeeld wat meer tijd krijgen om te keren in de luchthaven van Zaventem.

De spoorwegmaatschappij slaagt er intussen wel in om het aantal chronisch overbezette treinen te verminderen. Zo waren er bijvoorbeeld vorig jaar in de maand augustus elke dag 12 treinen met te weinig zitplaatsen. Dit jaar waren er dat in diezelfde maand slechts vier.

De NMBS heeft ook een eigen applicatie voor de iPhone klaar. De applicatie moet nu nog het fiat van Apple krijgen en zal waarschijnlijk binnen een paar weken terug te vinden zijn in de app store.

Bron: De Standaard, 22-10-2010, http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101022_116

Eigen mening
Die spectaculaire verbetering wil ik dan toch wel erg graag zien. Men zegt al lang dat men de treinen stipter wil laten rijden, maar op de een of andere manier gebeurt dit nooit. Vroeger nam ik vaak de trein, maar door die vertragingen ben ik overgestapt op het busvervoer. Ook deze is niet altijd even stipt, maar in mijn ogen toch net ietsje beter dan de trein. Oké, de duur om mijn bestemming te bereiken is soms wat langer, maar dat heb ik er dan wel voor over. Bovendien is het verschil tussen een treinticket en een buskaartje ook best groot. Zo’n applicatie lijkt me dan weer wel handig, alleen de iPhone ontbreekt nog.