PDA

Bekijk de volledige versie : VS beloven Pakistan 2 miljard dollar aan militaire steun


jeroen.vandyck
22nd October 2010, 20:44
VS beloven Pakistan 2 miljard dollar aan militaire steun

De Verenigde Staten zijn van plan om Pakistan twee miljard dollar extra te geven aan militaire steun, om zo het land te helpen in zijn strijd tegen extremistische militanten. Dat maakte de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton vandaag bekend. De aankondiging volgt na drie dagen gesprekken tussen beide landen, gaande van militaire samenwerking tot economische thema's en de ontwikkeling van infrastructuur.

"De VS heeft geen sterkere bondgenoot dan Pakistan op het vlak van bestrijding van extremisten die beide landen bedreigen", aldus Clinton. De twee miljard dollar steun zal tussen 2012 en 2016 besteed worden. Daarnaast geven de VS, verspreid over enkele jaren, ook 7,5 miljard dollar uit voor ontwikkelingshulp in Pakistan.

mening
Het kortzichtige buitenlandbeleid van de VS wordt hier nog maar eens geïllustreerd. Laten we onze 'bondgenoten'-in een regio die al barstensvol wapens en spanningen zit- nog maar wat wapens verpatsen. Dit zal de eigen Amerikaanse wapenindustrie wel stimuleren, maar zeker geen blijvende vrede creëren in Pakistan of Afganistan. Buiten het feit om dat een leger geen efficiënt antwoord kan bieden aan het terrorisme, kan deze transactie zich nog tegen Amerika keren. De Pakistaanse inlichtingendienst ISI, houdt er een dubbele agenda op na. Zij zijn zeer close met de extremisten in Pakistan en Afganistan. Een land met zulke geheime dienst geef je toch geen tonnen wapens. Ontwikkelingshulp voor Pakistan vind ik wel zeer goed, maar als je er dan ook nog een wapendeal bij afsluit, stel ik me toch serieuze vragen.

jeroen.vandyck
23rd October 2010, 06:12
Ik ben mijn bron vergeten te vermelden bij dit artikel.
Het komt uit Demorgen.be 22/10/10