ellen.snoeckx
22nd October 2010, 19:47
De chauffeurs van De Lijn worden gedwongen om snelheidsovertredingen te maken door De Lijn, door de onderaannemers van de vervoersmaatschappij en door Vlaams minister Hilde Crevits, zo reageren ACOD-TBM en ABVV-BTB op de berichten over de chauffeurs van De Lijn die in 2009 duizend keer geflitst werden.
Chauffeurs krijgen te weinig tijd
ACOD-TBM vertegenwoordigt personeel van De Lijn, ABVV-BTB personeel van de onderaannemers. De twee vakbondsafdelingen zeggen in een mededeling dat de chauffeurs veel te weinig tijd krijgen om de trajecten op een veilige manier te rijden. 'Als de chauffeurs zich aan alle verkeersregels houden, dan kunnen ze onmogelijk de uurregelingen respecteren en de trajecten rijden volgens de planningen.'
70 km per uur in zone 30
Volgens TBM en BTB moet op bepaalde trajecten 70 kilometer per uur in een zone 30 gereden worden om op schema te blijven.
'Chauffeurs worden onder druk gezet om af en toe een tandje bij te steken. Doen ze dit niet, dan volgen soms zelfs sancties.' Enkele weken geleden brak er een staking uit bij een Limburgse onderaannemer omdat een chauffeur ontslagen werd die weigerde nog langer snelheidsovertredingen te maken om de rittenschema’s te kunnen respecteren.Pas na acties van de werkmakkers werd de sanctie ingetrokken, aldus nog de bonden.
Het recente besparingsplan dat minister Crevits aan De Lijn en de onderaannemers oplegde, heeft de situatie volgens de vakbonden nog erger gemaakt. De laatste stukjes rek die nog op de dienstschema’s zaten, werden afgeknepen.
Bron: De Standaard.
Ik heb al vaker gemerkt dat een buschauffeur wel erg snel reed, maar dat het zo erg was wist ik niet. Het is schandalig dat de chauffeurs overtredingen moeten maken om toch maar op tijd te zijn. En al helemaal verschrikkelijk is het dat de chauffeur die dit weigerde ontslagen werd (ook al werd dit ingetrokken). Ontslagen worden omdat je geen overtredingen wil maken, kan het nog stommer?!?
Denk ook eens aan de hoeveelheid stress dat de chauffeurs hierdoor zullen krijgen... 70km/u rijden in een zone 30 om toch maar geen sanctie te krijgen. Ik noem dit ronduit schandalig! Waarom heeft men hier geen rekening mee gehouden toen men de routes uitstippelden? Waarom past men de tijdschema's niet aan? ...?
Dit verklaart in ieder geval wel voor een deel waarom sommige bussen steeds te laat zijn...
Chauffeurs krijgen te weinig tijd
ACOD-TBM vertegenwoordigt personeel van De Lijn, ABVV-BTB personeel van de onderaannemers. De twee vakbondsafdelingen zeggen in een mededeling dat de chauffeurs veel te weinig tijd krijgen om de trajecten op een veilige manier te rijden. 'Als de chauffeurs zich aan alle verkeersregels houden, dan kunnen ze onmogelijk de uurregelingen respecteren en de trajecten rijden volgens de planningen.'
70 km per uur in zone 30
Volgens TBM en BTB moet op bepaalde trajecten 70 kilometer per uur in een zone 30 gereden worden om op schema te blijven.
'Chauffeurs worden onder druk gezet om af en toe een tandje bij te steken. Doen ze dit niet, dan volgen soms zelfs sancties.' Enkele weken geleden brak er een staking uit bij een Limburgse onderaannemer omdat een chauffeur ontslagen werd die weigerde nog langer snelheidsovertredingen te maken om de rittenschema’s te kunnen respecteren.Pas na acties van de werkmakkers werd de sanctie ingetrokken, aldus nog de bonden.
Het recente besparingsplan dat minister Crevits aan De Lijn en de onderaannemers oplegde, heeft de situatie volgens de vakbonden nog erger gemaakt. De laatste stukjes rek die nog op de dienstschema’s zaten, werden afgeknepen.
Bron: De Standaard.
Ik heb al vaker gemerkt dat een buschauffeur wel erg snel reed, maar dat het zo erg was wist ik niet. Het is schandalig dat de chauffeurs overtredingen moeten maken om toch maar op tijd te zijn. En al helemaal verschrikkelijk is het dat de chauffeur die dit weigerde ontslagen werd (ook al werd dit ingetrokken). Ontslagen worden omdat je geen overtredingen wil maken, kan het nog stommer?!?
Denk ook eens aan de hoeveelheid stress dat de chauffeurs hierdoor zullen krijgen... 70km/u rijden in een zone 30 om toch maar geen sanctie te krijgen. Ik noem dit ronduit schandalig! Waarom heeft men hier geen rekening mee gehouden toen men de routes uitstippelden? Waarom past men de tijdschema's niet aan? ...?
Dit verklaart in ieder geval wel voor een deel waarom sommige bussen steeds te laat zijn...