PDA

Bekijk de volledige versie : Geen tasers voor gewone agenten


Charlotte Cooreman
21st October 2010, 15:35
Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom plant een beperkte uitbreiding van het gebruik van stroomstootwapens - de zogenaamde tasers - bij de politie. Ze koppelt daaraan wel een 'doorgedreven opleiding'. Bovendien zullen enkel de bijzondere bijstandsteams over de wapens kunnen beschikken.
Gewone agenten zien hun wapenarsenaal dus niet uitgebreid. Tasers zijn immers wel degelijk gevaarlijk en staan 'op hetzelfde niveau als een vuurwapen', verduidelijkt Turtelboom.

Maar ook binnen de bijzondere bijstandsteams - de teams die in uitzonderlijke situaties ter plaatse geroepen worden - zijn de tasers niet zomaar voor iedereen. Er zal immers een toestemming 'op naam' nodig zijn, die slechts via een doorgedreven opleiding verdiend kan worden.

Woensdagavond riep sp.a-Kamerlid Bruno Tuybens naar aanleiding van een optreden van Turtelboom in het VRT-programma 'Volt' om de regels rond het gebruik van tasers wettelijk te verankeren.

'De schok van maximaal vijf seconden die Tuybens vroeg, bestaat in de praktijk al. Het wapen valt dan automatisch uit', verduidelijkt Turtelboom. Toch is de minister bereid te onderzoeken of een wetswijziging toch niet aangewezen is, geeft ze nog mee.

Presentator Kobe Ilsen testte voor het programma 'Volt' een stroomstootwapen uit. Hij liet 50.000 volt door zijn lichaam gieren. 'Het doet vijf seconden vreselijk veel pijn. Alsof je een schrikdraad vasthoudt, maar dan duizend keer erger', verklaarde hij.

Eigen mening: Ik vind het goed dat er duidelijke regels komen over het gebruik van tasers en dat men er een wetgeving rond wil maken. Op deze manier wordt het gebruik van het toestel sterk bewaakt en beperkt en kan men het toestel niet hanteren bij de minste dreiging.

Dit is ook goed voor onze maatschappij. Als men hier losser in zou zijn zouden sommige de taser gebruiken bij de minste dreiging en dit is volgens mij absoluut niet de bedoeling. Aangezien de taser erg veel pijn doet denk ik dat niemand het leuk zou vinden om hiervan zomaar een stroomstoot van te krijgen. Zo kan men overbodige ongevallen met de taser voorkomen en op deze manier bewaakt men ook de waardigheid van de mens.

Ik vind het ook goed dat je eerst een cursus moet volgen alvorens je het toestel mag gebruiken. Als men dan met de taser tewerk gaat zullen er weinig vergissingen of ongevallen gebeuren.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101021_034

Belinda.Vandenbempt
22nd October 2010, 12:44
Zelf heb ik de uitzending van "Volt" bekeken en persoonlijk vind ik de taser een modern marteltuig. A. Turtelboom vergelijkt dit met een vuurwapen. Ik ga hier niet mee akkoord. Met een vuurwapen kan je een kogel afvuren buiten het bereik van de vitale organen. Wanneer je iemand in het been schiet, zal die persoon ook pijn voelen en zal het vluchten tenminste belemmerd worden, zoniet onmogelijk zijn. Doch met dit verschil dat de persoon nog leeft.
Met de taser speel je Russische roulette. Wanneer de persoon, die je hiermee treft, een hartziekte heeft, dan is de kans op sterfte zeer groot.

De term "doorgedreven opleiding" vind ik nietszeggend. Wanneer ga je het toestel gebruiken? Hoe lang zal het duren voor iedere agent dit wapen als standaarduitrusting heeft? Dan is het hek definitief van de dam.