jorina
20th October 2010, 14:12
BRUSSEL - De grootste krant van Japan, de 'Yomiuri Shimbun', is voortaan ook in stripvorm te lezen. De krant wil zo jongeren aantrekken.
Acht miljoen lezers, dat moet je verdienen, elke dag. De directie van de Yomiuri Shimbun uit Tokio is echter bang voor een drastische afkalving van zijn lezersbestand. Jongeren zijn in Japan immers met geen stokken te bewegen tot het lezen van de krant.
De directie zet daarom nu een drastische stap. Naast de gewone krant komt er een mangaversie, waarin de belangrijkste nieuwsberichten worden uitgetekend. Of het nu gaat om buitenlands nieuws, een succesvolle rockgroep of een bloederige moordzaak: alles komt in aanmerking om in een korte strip van zes tot twaalf tekeningen te worden uitgelegd.
De knowhow is beschikbaar. Online verschijnt het mangajournaal van de Yomiuri Shimbun al sinds meer dan een jaar. Meer dan honderd tekenaars werken er aan mee, van de website wordt zowat om het uur update gebracht. Die online versie is erg populair.
Veel eenheid in stijl valt er niet te bespeuren. Sommige nieuwsmanga's ogen vrij realistisch, andere zijn humoristisch en karikaturaal, en nog andere overdreven lieflijk getekend.
Uiteraard is er ook kritiek op de Manga No Shimbun (stripkrant). De korte teksten laten immers niet veel ruimte voor diepgang. Maar de initiatiefnemers pareren die kritiek meteen: beter dat jongeren gekortwiekt nieuws lezen, dan dat ze er helemaal geen lezen. Er bestaat ook al een Engelstalige versie, en ook versies in het Frans en het Koreaans komen eraan.
Frankrijk
In de hele wereld denken krantenbazen en overheden na over manieren om de krantenontlezing bij jongeren tegen te houden. In Frankrijk heeft de regering net de tweede fase aangekondigd van het Mon journal offert-programma. Het afgelopen jaar hebben ruim 200.000 Fransen tussen 18 en 24 jaar wekelijks één dag gratis een krant naar keuze gekregen. Dat werd gezamenlijk gefinancierd door de overheid en de krantensector. De sensibiliseringsactie heeft veel succes: volgens een enquête zijn de jonge gebruikers enthousiast, en is het vertrouwen in kranten onder deze bevolkingsgroep gegroeid.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=E3311PQQ&subsection=64
Eigen mening: Ik vind het op zich wel een goed initiatief.
De meeste jongeren zijn nu eenmaal niet zo geintereseerd in actualiteit, maar ze zouden dit wel moeten zijn. Op deze manier gaan ze actualiteit dan misschien interessant vinden, en gaan ze ook veel meer weten over de actualiteit. Na een tijd gaan ze zich dan misschien en hopelijk ook interesseren in een gewone krant. Dan hebben ze al ingezien dat als je de actualiteit leest, je van alles op de hoogte bent, en over veel dingen kunt meepraten.
Acht miljoen lezers, dat moet je verdienen, elke dag. De directie van de Yomiuri Shimbun uit Tokio is echter bang voor een drastische afkalving van zijn lezersbestand. Jongeren zijn in Japan immers met geen stokken te bewegen tot het lezen van de krant.
De directie zet daarom nu een drastische stap. Naast de gewone krant komt er een mangaversie, waarin de belangrijkste nieuwsberichten worden uitgetekend. Of het nu gaat om buitenlands nieuws, een succesvolle rockgroep of een bloederige moordzaak: alles komt in aanmerking om in een korte strip van zes tot twaalf tekeningen te worden uitgelegd.
De knowhow is beschikbaar. Online verschijnt het mangajournaal van de Yomiuri Shimbun al sinds meer dan een jaar. Meer dan honderd tekenaars werken er aan mee, van de website wordt zowat om het uur update gebracht. Die online versie is erg populair.
Veel eenheid in stijl valt er niet te bespeuren. Sommige nieuwsmanga's ogen vrij realistisch, andere zijn humoristisch en karikaturaal, en nog andere overdreven lieflijk getekend.
Uiteraard is er ook kritiek op de Manga No Shimbun (stripkrant). De korte teksten laten immers niet veel ruimte voor diepgang. Maar de initiatiefnemers pareren die kritiek meteen: beter dat jongeren gekortwiekt nieuws lezen, dan dat ze er helemaal geen lezen. Er bestaat ook al een Engelstalige versie, en ook versies in het Frans en het Koreaans komen eraan.
Frankrijk
In de hele wereld denken krantenbazen en overheden na over manieren om de krantenontlezing bij jongeren tegen te houden. In Frankrijk heeft de regering net de tweede fase aangekondigd van het Mon journal offert-programma. Het afgelopen jaar hebben ruim 200.000 Fransen tussen 18 en 24 jaar wekelijks één dag gratis een krant naar keuze gekregen. Dat werd gezamenlijk gefinancierd door de overheid en de krantensector. De sensibiliseringsactie heeft veel succes: volgens een enquête zijn de jonge gebruikers enthousiast, en is het vertrouwen in kranten onder deze bevolkingsgroep gegroeid.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=E3311PQQ&subsection=64
Eigen mening: Ik vind het op zich wel een goed initiatief.
De meeste jongeren zijn nu eenmaal niet zo geintereseerd in actualiteit, maar ze zouden dit wel moeten zijn. Op deze manier gaan ze actualiteit dan misschien interessant vinden, en gaan ze ook veel meer weten over de actualiteit. Na een tijd gaan ze zich dan misschien en hopelijk ook interesseren in een gewone krant. Dan hebben ze al ingezien dat als je de actualiteit leest, je van alles op de hoogte bent, en over veel dingen kunt meepraten.