PDA

Bekijk de volledige versie : Holebibeweging roept kerk op solidariteit te tonen


Michael Van Deun
19th October 2010, 19:45
Holebibeweging roept kerk op solidariteit te tonen

19/10/10 14u58

Wel Jong, Niet hetero, de holebi-jeugdbeweging van Vlaamse en Brusselse homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders, roept de "vele geloofsgemeenschappen waar liefdadigheid en verdraagzaamheid heerst" op om tijdens de vieringen op 28 november, de zondag voor Wereldaidsdag (op woensdag 1 december), een regenboogvlag uit te hangen uit solidariteit met gelovigen die holebi en/of transgender zijn én uit respect voor hiv-patiënten.

De oproep komt er na de recente uitspraken van aartsbisschop Léonard over aids. "Als jongeren pikken we deze uitlatingen niet meer. Wij willen dat jongeren kunnen opkijken naar een gids en spiritueel leider die op een eerlijke en waardige manier over moraal kan spreken. Daar betalen we immers voor", aldus Seppe Geerts, woordvoerder van Wel Jong, Niet Hetero.

Aartsbisschop André-Joseph Léonard stelt in een boek dat hij aids als gevolg van promiscue seksueel gedrag als een soort van "immanente gerechtigheid" ziet. (belga/ka)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1171842/2010/10/19/Holebibeweging-roept-kerk-op-solidariteit-te-tonen.dhtml

Michael Van Deun
19th October 2010, 19:49
Een belangrijke stap, volgens mijn mening, is gezet. De holebibeweging vraagt de kerk om solidariteit te tonen!

De holebibeweging maakt iets heel belangrijk duidelijk door deze stap te zetten. Namelijk ze respecteren het geloof en de kerk, maar vragen ook om respect terug te krijgen van hen. Als reactie op de uitspraken van Leonard en de gebeurtenissen van de kerk die zo mediageil zijn, is dit toch een goede stap. Het handelt niet enkel over de moreel en de ethiek, maar ook over de normen en waarden van de holebibeweging. Zij willen iets betekenen in de samenleving en dat ook duidelijk maken. Maar daarvoor is dus duidelijk een kans en een mogelijkheid nodig. En die vragen ze nu!

Buiten de aangehaalde aspecten is het ook een grote stap in de samenleving/maatschappij op zich, hoe mensen met elkaar omgaan en hoe de solidariteit en aanvaardbaarheid binnen België & wereldwijd is gesteld. Er moet eindelijk eens een soort van 'vrede' komen, mensen moeten elkaar aanvaarden. Holebi's hebben het daar altijd al moeilijk mee gehad, al gaat het dezer jaren steeds vlotter en vlotter! WIJ (!) zijn ook maar mensen die iets willen betekenen in de samenleving!

Tom Auwerx
19th October 2010, 22:47
Zelf denk ik niet dat de kerk een regenboog vlag zal uithangen. Hun visie op holebi's is nog altijd zeer sterk aanwezig ook zien sommige het misschien niet.
Ik geef wel toe dat er enkele Geestelijke zijn die wel positief tegenover holebi's zijn, maar niet echt veel denk ik.
Maar voor terug op het onderwerp te komen.
Ik vindt het ook een zeer goede zet van de holebi gemeenschap om zicht te beschermen tegen die uitspraak, maar er zijn ook nog veel andere personen buiten de holebi's die werden aangesproken via deze uitspraak. Er zijn er velen die het virus hebben gekregen via andere overdrachten dan seksueel contacten en zij verdienen ook zeker om beschermd te worden. Want er zijn velen die zich niet meer kunnen verweren tegen uitspraken zoals deze.
En ook al heb je losse contacten in je seksleven dan is H.I.V. geen toepasselijke straf voor niemand, zelfs niet voor de ergste criminelen.