PDA

Bekijk de volledige versie : Zelfmoordaanslag en gijzeling in parlement Tsjetsjenië eisen vier doden


stef.colebunders
19th October 2010, 14:42
[SIZE=4]Zelfmoordaanslag en gijzeling in parlement Tsjetsjenië eisen vier doden[/SIZE]19/10/10 07u42

Bij een zelfmoordaanslag in het Tsjetsjeense parlement in Grozny zijn vanochtend vier doden gevallen, drie politieagenten en een parlementsmedewerker. Rebellen bezetten het gebouw en gijzelden mensen, onder wie de voorzitter van het parlement. Bij het incident vielen ook gewonden. Alle rebellen zijn intussen gedood door regeringstroepen. Tsjetsjenië, een Russische deelrepubliek in de Kaukasus, streeft naar onafhankelijkheid van Rusland.

De president van Tsjetsjenië, Ramzan Kadyrov, had in de voormiddag een onderhoud met premier Vladimir Poetin, die in 1999 de Tweede Tsjetsjeense Oorlog begon.

Het onderzoekscomité van het Russische parket gaf een licht andere versie van de feiten in een communiqué: het sprak namelijk van drie doden, twee agenten en een burger, en zeventien gewonden. Volgens die bron vielen drie opstandelingen het parlement aan, en bliezen ze zichzelf op.

Man met explosieven
Volgens de eerste berichten zou een man met explosieven op zijn lichaam het parlement zijn binnengestormd. Gewapende trawanten van de zelfmoordterrorist zouden vervolgens een vuurgevecht zijn aangegaan met veiligheidsagenten. Daarbij vielen vier doden. De rebellen gijzelden ook een onbekend aantal mensen.

Russische speciale interventie-eenheden sloten de toegangen tot het parlement af. Kadyrov leidde de operatie. Het ging om de meest spectaculaire actie in Tsjetsjenië sinds de aanval van islamistische rebellen in augustus tegen het dorp van de Tsjetsjeense president.

Bittere strijd
Het Kremlin is al jaren in een bittere strijd verwikkeld om de groeiende Islamistische invloeden in Tsjetsjenië te onderdrukken. De regio in het noorden van de Kaukasus heeft een mix van culturen. Armoede, corruptie, rivaliserende clans en gewapend verzet domineren er het straatbeeld. (lpb/adv/jv/belga)
Bron: http://www.demorgen.be/

Mijn mening:
Het is jammer dat er door politieke en godsdienstige problemen steeds zulke aanslagen gebeuren. Ik begrijp zelf ook niet goed hoe iemand het in zijn hoofd krijgt een zelfmoordaanslag te plegen. Hij moet echt al door zijn geloof geobsedeerd zijn om zulke aanslag te plegen. Ik begrijp persoonlijk wel dat je als persoon je niet kunt vinden in bepaalde standpunten van hogere. Het is normaal dat iedereen een andere mening heeft. Enkel kan ik niet begrijpen dat je ook het leven van andere ontneemt omdat je niet akkoord bent met een standpunt van een bepaald persoon. Een aanslag plegen leidt in mijn ogen enkel tot slachtoffers en problematiek. Op een duidelijke manier praten en je standpunten duidelijk maken is een vele betere oplossing dan een aanslag plegen waar vele slachtoffers zijn.

Koen.Luyten
19th October 2010, 15:10
Ik ben het volledig eens met Steff. Ik denk trouwens niet dat iemand zijn eigen standpunten populairder maakt door zichzelf in alle drukte op te blazen. Zo creëer je namelijk een soort "angst" rond je eigen overtuigingen. Ik kan me ook wel inbeelden dat vele zulke acties steunen uit schrik voor zelf het slachtoffer te worden van zo'n aanslag. Want als je zo'n mensen steunt weet je op voorhand waar men zich laat ontploffen en blijf je uit de buurt.
Zelfmoord aanslagen zijn volgens mij een gevaarlijke dreiging t.o.v. de vrede in gebieden en we(de buitenstaanders) mogen er niet ongevoelig voor blijven anders kan er wel eens een extreem rampzalig scenario beginnen vormen waarvan we de gevolgen nog niet kunnen inbeelden...

Michael Van Deun
19th October 2010, 15:17
Politiek gaat soms heel ver, dat wordt in dit artikel opnieuw duidelijk. Maar is het nog wel normaal? Dat is de vraag die velen zich stellen!

Ja, je kan gelovig zijn. Ja, je kan opgaan in het geloof. Maar jezelf opofferen voor het grotere goed waar nooit bewijzen voor zijn gevonden gaat toch wel wat ver. Zowel politieke als godsdienstige aanslagen zijn steeds extremer en extremer en er moet dringend worden ingegrepen. Steeds meer (onschuldige) slachtoffers worden gemaakt en gedood om de aandacht te trekken en een ideologie door te drijven. Maar op de duur gaat wereldwijd elke politiek onder constante angst leven voor aanslagen, maar ook beginnen toegeven aan deze 'terroristen' om aanslagen te voorkomen ... Dit kan toch zomaar niet?