PDA

Bekijk de volledige versie : Het regent: 430 kilometer file op onze wegen


Eva Thijs
19th October 2010, 09:15
Er staat vanochtend omstreeks 09.00 uur zowat 430 kilometer aan files en vertragingen op de snelwegen. Dat is dubbel zoveel als een normale dinsdag, zegt Marc Van Damme van mobiliteitsorganisatie VAB.

De reden is te zoeken in een combinatie van regenweer, enkele kleinere ongevallen en de actie bij het spoor die is aangekondigd voor
dinsdagnamiddag. "Hierdoor hebben wellicht veel mensen het zekere voor het onzekere genomen en zijn ze wat vroeger vertrokken", aldus Van Damme.

Het is aanschuiven op de belangrijkste verkeersassen: onder meer op de E19, de A12, de E313, de E34 en de E19. Op de E40 richting Brussel is er al vertraging vanaf Gent.

Datum: 19/10/2010
Bron: Het laatste nieuws

Eigen mening:
Hopelijk staat er niet elke keer wanneer het regent zo'n lange file. Want in België regent het wel vaak. Het zou beter zijn dat mensen het openbaar vervoer proberen te nemen in plaats van wat vroeger te vertrekken met de auto naar het werk. Want als iedereen vroeger gaat vertrekken, sta je nog in de file. Jammer dat het openbaar vervoer regelmatig staakt, tickets duurder maakt, niet overal goed georganiseerd is,... Mensen nemen liever de auto en dat kan ik goed begrijpen. Als het openbaar vervoer nu wat beter georganiseerd zou zijn, dan namen meer mensen de bus of de trein en dan zijn er minder lange files. Ook is het nog eens beter voor het milieu.

Lien.Kennis
19th October 2010, 13:44
Tja, de NMBS...
Staken, tickets (nog!) duurder maken, vertragingen...
Op den duur zou je nog denken dat ze geen reizigers meer wíllen vervoeren!
Dus openbaar vervoer, allemaal goed en wel, maar ik kan mij inbeelden dat je, als je elke dag moet pendelen met de trein, dat hele gedoe wel beu bent en gewoon terug in je 'vertrouwde' auto kruipt om op het werk te geraken.

Ik neem vaak de bus, en ik ben heel blij dat er bussen zijn om mij te vervoeren, maar het vergt vaak wel een hele planning om uit te dokteren welke bussen je moet nemen, hoe laat je dan thuis moet vertrekken, of je moet overstappen, zien wanneer de laatste bus is...
Gewoon in je auto stappen en linea recta naar je bestemming rijden, klinkt dan plots heel aanlokkelijk, niet?

Koen.Luyten
19th October 2010, 15:22
[QUOTE=Lien.Kennis]Op den duur zou je nog denken dat ze geen reizigers meer willen vervoeren! [/QUOTE]
Persoonlijk kan ik me niet zo goed vinden in deze uitspraak. Ik vind dat ze nogal kort door de bocht genomen is maar ik begrijp des te meer de frustraties rond het openbaar vervoer.
Het openbaar vervoer voor iedereen eenvoudig, toegankelijk, rooskleurig maken is een mooie stelling. Maar ik vrees er echter wel voor dat deze stelling een utopie is en dus niet kan uitkomen. Elke aanpassing die ze doen in het voordeel van de gebruiksvriendelijkheid kost immers een hoop geld. En ik ben van mening dat we dat geld beter in het opbouwen van onze,nog steeds fragiele, economie steken dan in gebruiksgemak van openbaar vervoer.

Anneleen.Roziers
19th October 2010, 16:00
Die files zullen 's morgens natuurlijk onvermijdelijk blijven. Maar 430 km vind ik toch wat veel! Door alle stakingen zouden mensen voor minder in hun eigen auto kruipen. Zelf neem ik af en toe de bus en ben ik blij als ik op mijn bestemming geraak. Om van thuis tot aan school te geraken heb ik 2 bussen nodig en ook die durven soms te laat te zijn. Daarom neem ik ook nooit een bus/trein wanneer ik stage heb! Dan is het immers nog veel belangrijker om op tijd op school te geraken!

Ik ben het dus wel eens met wat Lien zegt. De auto is voor mij veel aantrekkelijker dan de bus of de trein! Zo weet je tenminste dat je er geraakt (of toch als de files iets minder lang zijn ...!).

Lien.Kennis
19th October 2010, 16:12
[QUOTE=Koen.Luyten]Persoonlijk kan ik me niet zo goed vinden in deze uitspraak. Ik vind dat ze nogal kort door de bocht genomen is maar ik begrijp des te meer de frustraties rond het openbaar vervoer.
Het openbaar vervoer voor iedereen eenvoudig, toegankelijk, rooskleurig maken is een mooie stelling. Maar ik vrees er echter wel voor dat deze stelling een utopie is en dus niet kan uitkomen. Elke aanpassing die ze doen in het voordeel van de gebruiksvriendelijkheid kost immers een hoop geld. En ik ben van mening dat we dat geld beter in het opbouwen van onze,nog steeds fragiele, economie steken dan in gebruiksgemak van openbaar vervoer.[/QUOTE]

Tuurlijk tuurlijk! In deze tijden van economische crisis is het misschien wel verstandiger om geld te steken in de meer dringende zaken. De trein moet ook geen luxevervoer worden.
Maar het is wel zo dat er de laatste jaren vele campagnes zijn gevoerd om mensen hun auto aan de kant te laten staan en het openbaar vervoer te nemen.
Als je je openlijk op die manier profileert (zijnde: neem het openbaar vervoer, mensen! Weg met de auto!), moet je wel een degelijk alternatief achter de hand hebben, niet? Treinen die te laat komen, stakingen en de hoge prijs van een kaartje lijken mij nu niet zo aantrekkelijk...

Als bedrijf moet je zien dat je rendabel bent, maar kan je dan zomaar die duizenden reizigers over het hoofd zien?

(en ja, mijn uitspraak was wat kort door de bocht, laten we het een retorische overdrijving noemen? :) )

LissevM
19th October 2010, 16:14
Files zijn nu eenmaal onvermijdelijk...
Als ikzelf met de auto zou rijden, zou ik zoveel mogelijk mensen mee vervoeren. Carpoolen is ook een oplossing voor het fileprobleem.
Het is echt een enorm aantal mensen die 's morgens 1 auto voor zichzelf nemen. Als je nu 4 collega's mee zou nemen, dan heb je weeral 4 auto's minder op de baan.

Ook het openbaar vervoer is een mogelijkheid tegen het fileprobleem. Maar toch... Ik rijd elke dag met de bus naar school en moet al een uur op voorhand vertrekken omdat ik moet overstappen. Dit is soms echt lastig omdat je er veel tijd mee verliest. Plus als je de bus neemt, moet je u houden aan de busregeling. Niet dat deze vaak klopt maar toch. Bussen rijden niet wanneer jij dat wil dus daar moet je u ook aan aanpassen.
Nog zo'n leuke eigenschap aan bussen: als je ergens op tijd moet zijn, is de bus te laat. Als je normaal altijd op het juiste uur aan het bushokje staat, terwijl de bus iedere keer opnieuw 10 minuten te laat is, maar die ene keer niet, is jou bus natuurlijk te vroeg.
Door de stakingen kunnen we er niet vaak op rekenen, maar toch zijn vele mensen afhankelijk van dit vervoersmiddel.

Mijn oproep voor dit fileprobleem: Laat je auto aan de kant staan & schaf je een bussypas aan. Is de bus niets voor jou, rijd dan gezellig samen met je collega's.

Maximous
19th October 2010, 16:16
Het probleem van die files zijn de vakbonden. Zij moeten alsmaar drastischer optreden om gehoord te worden. Het volstaat niet meer om een kwade mail te versturen of om met enkele medewerkers op het straat te komen. Ze leggen dan maar heel het treinverkeer in België lam.
Het is goed dat er vakbonden ontstaan zijn in ons land, maar ze moeten minder drastischer gaan optreden. Je ziet wat de gevolgen kunnen zijn...