PDA

Bekijk de volledige versie : automatische auto die je komt oppikken als je belt


ellen.snoeckx
18th October 2010, 20:28
Duitse wetenschappers hebben een auto ontwikkeld die niet alleen kan rijden zonder bestuurder, maar ook gebeld kan worden om die bestuurder te komen oppikken.


Het 'brein' van de wagen zit in de koffer.

Je kan de wagen besturen met een iPad.Het voertuig heet MIG, wat een afkorting is van 'Made In Germany'. Het project is bedacht door computerwetenschapper Raul Rojas en zijn team aan de Free University in Berlijn, meldt de Telegraaf.

Automatisch
Via de GPS-verbinding van een iPad of smartphone kan de MIG de locatie van de gebruiker bepalen, om vervolgens de snelste route naar hem toe te berekenen. Op het beeldscherm van zijn toestel kan de gebruiker zien wanneer de auto arriveert, en waar hij zich bevindt.

De MIG heeft ook een sensor aan boord die voetgangers, fietsers, verkeersborden en andere objecten op de weg kan herkennen. Hierdoor moet het rijden ook een stuk gemakkelijker gaan.

Carpoolen
Het team ziet als mogelijke toepassing een onbemande taxi. Inzittenden die ineens besluiten dat ze zelf willen gaan rijden, kunnen de automatische besturing ook uitzetten en het voertuig zelf besturen via hun iPad. (sam)

Dit is best een verbazingwekkende uitvinding waar zowel voor- als nadelen aan verbonden zijn...

De voordelen werden al gegeven in de tekst, maar over de nadelen wordt uiteraard geen woord gezegd. Ik denk bijvoorbeeld dat dit best wel eens gevaarlijk kan zijn. Het lijkt mij geen goed idee om alles van een computer te laten afhangen. Wat bijvoorbeeld als die computer ineens stuk blijkt te zijn als die op weg is om een bestuurder op te laden? Als die sensor stuk is, maar de auto is wel aan het rijden, dan wil ik de gevolgen niet op men geweten hebben... Denk maar eens aan het aantal (dodelijke) slachtoffers dit kan veroorzaken. Computers zijn erg handig, maar er kan steeds iets mee gebeuren waardoor het niet naar behoren werkt. Daarom lijkt het me een slecht idee om die auto volledig computerbestuurd op de baan te laten.

Renka De Weerdt
27th October 2010, 19:23
Net als hieronder vermeld staat ben ik absoluut geen voorstander van deze uitvinding. Een soort sensor die ingebouwd is in de auto is allemaal goed en wel maar wat in onvoorziene omstandigheden? Ik ben zelf pas aan het leren rijden en vanuit mijn ondervindingen zou ik dit systeem liefst willen vergelijken met een beginnende chauffeur. We hebben pas de theorie gezien en geleerd hoe we in welke situatie moeten reageren. Zie je geen bord, zit je niet op een voorrangsweg en komt er een auto van rechts, heeft deze voorrang en ga zo maar verder. Ik ben vast niet de eerste die opmerkt dat heus niet elke chauffeur perfect volgens de regeltjes rijdt. Beginnende bestuurders weten vaak niet wat doen als dit gebeurt waardoor ze soms te laat reageren.Wat als bij dit systeem (dat volgens de tekst de borden en regels volgt) een auto toch voorrang neemt terwijl hij er geen heeft? Heeft deze auto dan wel de ' reflexen' om alsnog te stoppen? Ik denk dat bij zaken die zo complex zijn als het verkeer, het geen goed idee is om machines de controle te laten hebben. Er zijn zoveel dingen anders dan in theorie. En daar komt dan inderdaad nog eens bij dat een I-pad echt niet de garantie geeft te blijven werken. Elke computer kan uitvallen. En waar staan we dan met onze computergestuurde auto?

Niels.VanDyck
16th November 2010, 18:39
De mens blijkt alsmaar luier te worden. En inderdaad, een fout in het systeem kan fataal zijn.