PDA

Bekijk de volledige versie : Register met 20.000 door nazi’s gestolen kunstwerken online


anne.plessers
18th October 2010, 18:54
Een register met 20.000 kunstwerken die de nazi’s van de Joden stalen, en waarvan de helft nog steeds niet werd teruggegeven, is op internet te raadplegen met foto’s van de voorwerpen en de identiteit van de eigenaars. Dat kondigde de organisatie "Conference on Jewish Material Claims Against Germany", dat het project samen met het United States Holocaust Memorial Museum uitvoerde, maandag aan in New York.

De kunstwerken uit de catalogus behoorden toe aan Joodse families uit voornamelijk Frankrijk, en enkele uit België, en werden verzameld en geïnventariseerd door de nazi’s in het Musée du Jeu de Paume in Parijs.

"Decennia na de grootste massaplundering uit de geschiedenis van de mensheid kunnen de beroofde families het register voortaan raadplegen. Het moet hen helpen bij het lokaliseren van sinds lang verloren kunstschatten", verklaarde de voorzitter van de Conference, Julius Berman.

"Het is nu aan de musea, kunsthandelaars en veilinghuizen om te controleren wat zij in hun bezit hebben om te bepalen of zij gestolen kunstwerken van slachtoffers van de Holocaust bezitten", voegde hij eraan toe.

In totaal staan 260 collecties en 269 eigenaars in de gegevensbank.
In Praag verbonden 46 landen er zich eind juni 2009 in de "Verklaring van Theresienstadt" toe om de van de Joden door de nazi’s gestolen kunstwerken terug te geven.

Bron:
De Standaard 18/10/2010
http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101018_105

motivering:
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het zeer goed vind dat de families hun gestolen goederen terug kunnen krijgen. Ik denk alleen dat wel moeilijk gaat zijn om de kunstwerken aan de juiste eigenaars te geven. Als de rechtmatige eigenaars nog leven zal dit minder een probleem zijn maar wanneer zij overleden zijn, moeten de werken onder de kinderen van deze overledenen verdeeld worden en dit kan denk ik wel eens voor problemen zorgen want wie heeft er dan recht op? Om het eerlijk te houden zouden de kunstwerken dan al verkocht moeten worden en dan kan de winst eerlijk verdeeld worden onder de kinderen.