PDA

Bekijk de volledige versie : Machinisten moeten trein zelf controleren op veiligheid


Melissa Van Ostaeyen
16th October 2010, 14:19
Vijftig treinbestuurders van de NMBS hebben een spoedcursus gekregen om goederentreinen te keuren voor ze vertrekken. Een job die tot voor kort exclusief voor speciaal opgeleide schouwers was. "Deze besparingen zijn een gevaar voor de veiligheid", zegt een verontruste bestuurder, die anoniem wil blijven, in Het Nieuwsblad.

De treinbestuurder werkt in het rangeerstation van Gent-Zeehaven als 'operator besturingen cargo' en mag in een perimeter van 35 kilometer rond het rangeerstation met goederentreinen rijden. De voorbije maanden kregen vijftig collega's een opleiding tot schouwer, waardoor ze mogen controleren of treinen rijklaar zijn.

Het gaat niet om een diepgaande technische controle of om herstellingen, die taken blijven exclusief voor technisch geschoolde schouwers. Maar de basiscontrole wordt voortaan aan de operator besturingen overgelaten.

Flexibiliteit
"Die schouwingen staan nu in het takenpakket van de operator besturingen", bevestigt Jos Digneffe, voorzitter van de socialistische vakbond ACOD-Spoor. "Dat past binnen de flexibiliteit die NMBS Logistics van haar mensen vraagt. Vroeger mocht je dat alleen doen als je de stiel twee jaar geleerd had, nu leren ze dat in een week. Vroeg of laat is het koekenbak."

De NMBS bevestigt dat het om een nieuwe taak gaat. "Maar veiligheid blijft altijd op de eerste plaats staan." (belga/ka)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1170575/2010/10/16/Machinisten-moeten-trein-zelf-controleren-op-veiligheid.dhtml

Eigen mening: Ik vind het erg dat ze zelfs op die manier al willen besparen. Eigenlijk is het vragen om problemen. Binnenkort bij passagierstreinen hetzelfde systeem?