PDA

Bekijk de volledige versie : "Aids is een soort van rechtvaardigheid"


dieter.tielemans
14th October 2010, 12:42
Volgens aartsbisschop André-Joseph Léonard is aids een soort van gerechtigheid. Dat zegt hij in een nieuw boek, waarin gesprekken met hem over zijn jeugd, carrière en ideeën zijn gebundeld. "Ik zou het zo niet gezegd hebben", zegt zijn woordvoerder.

Monseigneur Léonard - gesprekken, zo heet het nieuwe boek waarin de journalisten Dominique Minten en Louis Mahoux gesprekken met de aartsbisschop hebben uitgeschreven. Het schetst de jeugd en de carrière van Léonard en gaat ook dieper in op de actuele problemen waarmee de kerk vandaag wordt geconfronteerd.

Léonard, die niet meteen wordt beschouwd als een progressieve geestelijke, neemt daarin geen blad voor de mond. "Aids is een vorm van immanente rechtvaardigheid", klinkt het in een van de gesprekken en hij maakt daarop de vergelijking met ecologische problemen. Zo is de mens volgens hem ook verantwoordelijk voor problemen zoals de opwarming van het klimaat.

"Gezien de overvolle agenda van de aartsbisschop werd ik betrokken bij het nalezen", zegt Léonards woordvoerder Jürgen Mettepenningen (kleine foto) in "De ochtend" op Radio 1. "Ik heb bij bepaalde passages een gevarendriehoek gezet en ook bij deze uitspraak. Maar hij heeft de zin laten staan omdat hij zegt dat hij niets anders kan schrijven dan wat hij denkt."

"Wanneer hij schrijft dat homoseksualiteit een verkeerd begrepen vorm van seksualiteit is, heb ik daar ook een gevarendriehoek bijgezet. Ik dacht "moet je dat nu zo gaan schrijven". Maar ik moet niet zeggen wat hij moet denken. Ik ben de woordvoerder, niet de woordbepaler."

Dat Léonard met die uitspraken opnieuw in de conservatieve hoek wordt geduwd, begrijpt Mettepenningen wel. "Maar wat is conservatief? In de juiste zin van het woord is dat behouden wat moet behouden blijven en veranderen wat moet veranderen. Ik vind dat hij eerlijk is in wat hij schrijft en dat hij niet aarzelt om zijn standpunt weer te geven, al stelt hij zich zo natuurlijk kwetsbaar op."

Bron:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/101014_Leonardboek
Mening: De titel van het artikel is botweg 'dom' te noemen. Dat onze geestelijken dezer dagen meer en meer getuigen van niet al te veel snuggerheid, weten we al langer natuurlijk. In het artikel wordt gezegd dat hij de vergelijking maakt met de ecologische problemen die veroorzaakt worden door de mensen zelf, en dáár heeft hij volgens mij dan weer wel volledig gelijk in. Maar om dan kort door de bocht te gaan en zodoende ook te zeggen dat aids de schuld van de mensen zelf is, vind ik er dan weer volledig over gaan. Het lijkt alsof de clerus alle gevoel voor realiteit blijkt te missen, zich nog vreemder en vreemder begint te gedragen.

johanvandenbosch
14th October 2010, 17:40
Vooreerst moet ik zeggen dat de titel op zich (dus zonder verduidelijking) een tikkende tijdbom is. Maar het is dan ook de media die willen dat mensen hun artikels lezen en hoe doen ze dat het best?...Inderdaad, door te shockeren.
Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat deze titel veel kwaad bloed zet bij vele mensen. Sans doute. En daar hebben ze gelijk in!

Ik zou zeker niet durven beweren dat 'onze clerus' niet al te snugger is. Ik vermoed dat je verwijst naar de spijtige gebeurtenissen die nu aan het licht zijn gekomen ivm kindermisbruik door geestelijken. Zulke misdrijven zijn absoluut niet goed te praten en moeten gesanctioneerd worden. Maar is het omdat één familielid het verkeerde pad is opgegaan, dat heel de familie slecht is? Veralgemenen is dus zeker uit den boze.
Monseigneur Leonard is absoluut iemand die een debat niet uit de weg gaat maar hoe hij deze uitspraak bedoeld heeft (alleszins zo interpreteer ik na enkele interviews gehoord te hebben), is dat de mens zelf verantwoordelijk is voor aids. Immers, hoe krijg je HIV? Door gemeenschap te hebben met iemand die het virus heeft. En zijn het niet deze twee personen die onderling beslissen om intiem te zijn met elkaar? Om het zeer cru te zeggen kan er niemand anders beschuldigd worden dan henzelf.

Ik wil hier zeker niet mee zeggen dat ik geen sympathie heb voor mensen met HIV. Dat is erg genoeg. Ook stoor ik me niet aan homosexualiteit. Ik wil alleen maar zeggen dat je niet te snel mag oordelen over uitspraken.

Misschien zit ik er hier helemaal naast hoor. Maar ik heb nog geen reactie van Monseigneur Leonard zelf gehoord tot hiertoe.

jana dua
14th October 2010, 19:23
Eventjes een kleinigheidje: het zijn niet alleen homosexuelen die Aids krijgen. Er zijn zovele kinderen die deze ziekte hebben. Kinderen die hier helemaal niet zelf voor gekozen hebben. Kinderen die nergens straf voor verdienen. En is het niet zo dat het christelijk geloof, de bijbel en zo dus ook God pleit voor vergeving, voor liefde voor de naaste en niet voor straf?
Ik weet niet goed waar de bisschop dit haalt om zoiets te zeggen. Hij haalt er één de kerk nog maar eens mee door het slijk en twee spreekt zijn eigen geloof tegen. En ik die dacht dat je voor priesterschap ZEVEN jaar moet 'studeren'. :(

Ik vind de uitspraak van de aartsbisschop een beetje middeleeuws en misschien zelfs wat schrikwekkend. Wij, leerkrachten, krijgen de opdracht om onze leerlingen verdraagzaam en begrijpend op te voeden. We moeten ze respect bijbrengen. Hoe doen we dat als boegbeelden in onze maatschappij het tegenovergestelde doen of zeggen? Ik hoop alleen maar dat de mensen zich tegen deze uitspraak keren.

Eva Thijs
14th October 2010, 19:48
Aids rechtvaardig? Er is in mijn ogen helemaal niets rechtvaardig aan. Dat de katholieke kerk eens wat meer condooms promoot... Ik vind het niet verantwoord dat er zo losjes gepraat wordt over aids. Mensen sterven aan deze ziekte en dan noemen ze dat rechtvaardigheid. Is het rechtvaardig dat een kind geboren wordt met het HIV-virus, zo onschuldig en al meteen verplicht te lijden en te sterven aan aids enkel omdat de moeder besmet was? Er zijn zoveel onschuldige mensen die sterven aan aids, vooral in ontwikkelingslanden. Juist in die arme landen is het geloof nog heel belangrijk in het leven van de bevolking. Als de geestelijken dan beweren dat aids rechtvaardig is, komt er dan ooit een einde aan dit probleem? Ik denk het niet. :(

NicoGuitard
15th October 2010, 11:22
In dat bewuste fragment zegt Mr. Leonard dat Aids volgens hem geen straf is van God. Hoogstens een vorm van immanente gerechtvaardigheid. Daarmee doelt hij volgens mij op het principe van oorzaak en gevolg. Mensen die onveilig vrijen weten dat ze kans maken op SOA’s. Gebruikers van ongesterilliseerde naalden die voordien gebruikt zijn op een AIDS patient behoren ook te beseffen dat zij zo de ziekte kunnen krijgen. Mensen die nalaten om het bloed dat ze bij transfusies gebruiken na te kijken dienen ook te beseffen dat zij zo iemand ziek kunnen maken. Net zoals een sero-positieve moeder beseft dat, als zij een kind krijgt, de kans bestaat dat ook dat kind de ziekte krijgt.
Niemand verdient het om ziek te worden, maar mensen die het risico nemen kunnen uiteindelijk toch met de gevolgen zitten.
Hier kan u de bewuste passage uit het boek lezen:
Wat denkt u trouwens over aids? Beschouwt u de ziekte als ‘een straf van God’ ten gevolge van de seksuele bevrijding?
Men heeft ooit eens aan Johannes Paulus II de vraag gesteld of aids een straf van God was. Hij heeft toen heel wijs geantwoord dat het erg moeilijk is Gods bedoelingen te kennen. Ikzelf redeneer helemaal niet in dat soort termen. Ik zie in deze epidemie dus geen straf, hoogstens een soort immanente gerechtigheid, een beetje zoals we op het ecologische vlak soms de rekening gerepresenteerd krijgen voor wat het milieu aandoen.
Misschien wreekt ook de menselijke liefde zich soms als ze slecht behandeld wordt, zonder dat daarvoor een transcendente bron tussenbeide moet komen. Misschien is het een soort immanente gerechtigheid, maar wat de concrete oorzaken betreft, moeten de artsen ooit in staat zijn te zeggen hoe deze ziekte is ontstaan, hoe ze aanvankelijk werd doorgegeven en dan verder verspreid raakte…
Maar algemener beschouwd, houd ik het bij iets in de orde van een soort immanente gerechtigheid. Slecht omgaan met de fysieke natuur brengt haar ertoe ons op onze beurt slecht te behandelen en slecht omgaan met de diepere aard van de menselijke liefde mondt ten slotte altijd uit in catastrofes op alle niveaus.

Bron: Mgr. Léonard, Gesprekken, p.173-174.

Anneleen.Roziers
15th October 2010, 12:18
Eerste klacht over aidsuitspraak Léonard binnen bij CGKR

De eerste klacht over de felbesproken aidsuitspraak van aartsbisschop André Léonard is binnen bij het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR). Het is de Oostkampse advocaat Jean-Marie de Meester die nu al voor de tweede keer klacht indient tegen de aartsbisschop.


Een eerdere klacht van de Meester kwam er naar aanleiding van de vergelijking van homoseksualiteit en anorexia die Léonard maakte. Die klacht werd door het CGKR wel zonder gevolg geklasseerd. "Léonard viseert ons", besluit de advocaat nu.

In het boek 'Mgr. Léonard' staat te lezen dat aids een "soort van immanente gerechtigheid" is.

Haat
"De vrije meningsuiting is een belangrijke waarde in onze maatschappij maar anderzijds dienst vastgesteld dat de uitspraken bij herhaling worden gedaan", reageert Jean-Marie de Meester.

"Het begrip 'aanzetten tot haat' moet volgens mij ook ruim worden geïnterpreteerd. De herhaalde uitspraken van de aartsbisschop ten aan zien van holebi's kunnen mensen aanzetten zich af te zetten tegen zijn eigen seksualiteit. In dat kader verwijs ik naar het hoger aantal zelfdodingen bij holebijongeren ten aanzien van heterojongeren."

Gazet van Antwerpen - 15 oktober 2010


Mijn mening:

Zoals in de artikel naar boven komt, blijft deze uitspraak van Mgr. Leonard niet zonder gevolgen! En eerlijk gezegd had ik ook niets anders verwacht. De man die deze klacht indiende, een advocaat, heeft volgens mij gelijk! Langs de ene kant vindt hij wel dat er vrije meningsuiting moet zijn in onze maatschappij. Mgr. Leonard zou dus in principe wel zijn mening mogen uiten over bepaalde onderwerpen. Maar toch moet er rekening gehouden worden met anderen. Je moet je maar eens voorstellen dat je zelf aids zou hebben en dan zo'n uitspraken leest. Ik denk dat een mens voor minder in de put zou zitten!

dieter.tielemans
15th October 2010, 16:06
[QUOTE=NicoGuitard]In dat bewuste fragment zegt Mr. Leonard dat Aids volgens hem geen straf is van God. Hoogstens een vorm van immanente gerechtvaardigheid. Daarmee doelt hij volgens mij op het principe van oorzaak en gevolg. Mensen die onveilig vrijen weten dat ze kans maken op SOA’s. [/QUOTE]

En ik die dacht dat de Kerk net tégen condoomgebruik was omdat seks enkel procreatief bedoeld waren???

Charlotte Wagemans
15th October 2010, 17:04
Het is weer een godsdienstige die zo'n uitspraak doet hoor. Ik vind het dikke zever. Oke sommige mensen zijn zo dom om onveilige te vrijen of om vuile naalden te gebruiken om drugs te nuttigen. Maar er zijn ook mensen die er niets aan kunnen doen. Bijvoorbeeld in Afrika, daar zijn zoveel mensen met aids en hoe komt dat? Omdat onschuldige kindjes het bij de geboorte gratis meekrijgen. Dus ik snap niet hoe Mr. Leonard er bij komt om zo'n uitspraak te doen.

Barst
15th October 2010, 17:44
Immanente Gerechtigheid


Aids is geen straf, het is immanente gerechtigheid. Als we hard nadenken, kunnen we proberen te begrijpen wat het verschil is tussen beide.


Het moet vergelijkbaar zijn met wat leerlingen die niet opletten, overkomt. Ofwel mikt de leraar met zijn krijtje naar het hoofd van de leerling en voegt er nors aan toe 'Dobbelaere-babbelare vijf bladzijden tegen morgen'. Dat is wat we definiëren als straf.

Maar de leraar kan het gebabbel ook niet merken of laten passeren. Bij de toets de dag nadien is het voor de leerling echter allemaal iets te moeilijk. Een buis dringt zich op. Zoiets heet dan immanente gerechtigheid. (Waarop de leerling thuiskomt met de slechte toets, vader met de deuren slaat en het zakgeld een week wordt ingehouden. Dan zitten we weer bij de straf.)

Wat niet betekent dat een slechte toets en aids vergelijkbaar zijn. Dat niet opletten in de klas tot slechte punten leidt, dat vinden we - bijna allemaal - eerlijk.

Maar vrijen? Vinden we het eerlijk dat iemand die met wisselende partners onveilig vrijt, levensbedreigend ziek wordt? Dat lijkt bisschop Léonard toch te zeggen. Je kunt op zijn minst opperen dat de immanente gerechtigheid van Léonard niet in verhouding staat tot de daad. Aids is wel heel zware gerechtigdheid voor iemand die enkel vrijelijk vrijt. En vooral; sinds wanneer verdient vrijen een soort gerechtigheid?

Ik heb gisteren aan enkele getrouwde collega's gevraagd wat ze zouden doen als hun partner thuiskwam met de mededeling 'lieverd, ik vrees dat ik aids heb'.

Hun antwoord getuigde van veel immanente gerechtigheid.


DS, 15-10-2010 (Bart Dobbelaere)

Michael Van Deun
18th October 2010, 22:07
Dat de kerk al een lange tijd tegen holebi's en Aids is, weten we ondertussen ook. Maar de laatste tijd overdrijven zij echt wel een beetje. Eerst al die pedofili-zaken, en dan nu gaan zij eens even zeggen hoe het in de wereld zit ... Ik moest hier gewoon op reageren uit afschuw voor de kerk.

Eerst en vooral ben ik niet de enige die hierop reageert in de wereld. Er waren algemene protesten op de uitspraken die werden gedaan door 'hij' (expres zonder hoofdletter) die werkt in functie van het geloof en de kerk.
Waarom zij holebi's zo tegen de natuur aanzien zal mij altijd een groot raadsel blijven, maar de reden waarom zij zo afgeven op die mensen is gewoonweg ziek. Je kiest er niet voor om holebi te zijn, bovendien heeft iedereen een ander verhaal, zowel op vlak van holebi zijn als op vlak van Aids oplopen. En het zijn niet enkel holebi's die aids oplopen vandaag de dag ... Kijk maar naar Afrika! Moeten zij dan 'gestrafd' worden voor hun daden? Welke daden?
Vervolgens vind ik heel de kerk en het geloof eigenlijk gewoon verschrikkelijk! Elke dag in de krant is wel iets te lezen over de kerk en de pedofilie-zaken, de afkeer van homo's wereldwijd ... Maar de homo's zijn altijd het slachtoffer, terwijl de kerk altijd heilig blijft aanzien worden ...

Ik denk dat dit artikel moraal heel belangrijk is voor de verschillende bevolkingsgroepen. Het geloof ligt zwaar onder vuur, en er zal veel moeten gebeuren om de 'plooien' weer glad te strijken ... Het doet mij persoonlijk wel nadenken over geloof, over homoseksualiteit, over onze samenleving en hoe de wereld draait in het algemeen ... En we kunnen die lijn zelfs veel verder trekken! Mij werd altijd gezegd dat we samen sterk staan en dat we samen alles kunnen overwinnen, maar zoals het er nu aan toe gaat, maakt de mens enkel maar zichzelf kapot. Daar moeten mensen is dringend over nadenken. Niet enkel op vlak van religie en homoseksualiteit, maar op alle vlak!!!