PDA

Bekijk de volledige versie : Reizigers vinden bussen en trams De Lijn minder stipt


Christophe
14th October 2010, 11:11
Knack.be » Nieuws » België »

woensdag 13 oktober 2010
Reizigers vinden bussen en trams De Lijn minder stipt


De bussen en trams van De Lijn rijden minder stipt dan twee jaar geleden. Dat blijkt uit de tevredenheidsenquête van de Vlaamse Openbare Vervoersmaatschappij. De reizigers zijn ook minder tevreden over de drukte op de voertuigen.

De resultaten van de tweejaarlijkse enquête van De Lijn werden woensdag bekendgemaakt. Voor het onderzoek ondervroeg Significant GfK van maart tot en met mei 2.880 reizigers.

Volgens de maatschappij is de mindere tevredenheid over de stiptheid te wijten aan de toegenomen verkeersdrukte, een recordaantal wegenwerken en de strenge winter.

De lagere tevredenheid over de drukte op de voertuigen wordt dan weer verklaard door de toename van het aantal reizigers en de hogere verwachtingen die de reiziger heeft over de ruimte op bus of tram.

Toch is volgens De Lijn over heel Vlaanderen 77 procent van de
reizigers tevreden tot zeer tevreden. Dat is hetzelfde resultaat dan in 2008, aldus de maatschappij.

Het meest tevreden blijken de reizigers over de trajecten (80 procent) en de verkoopkanalen (80 procent). Ook de veiligheid (70 procent) en de chauffeurs (68 procent) scoren goed.

De tevredenheid over de veiligheid en de verkoopkanalen is er volgens De Lijn telkens met 8 procent op vooruitgaan. Volgens de maatschappij is dat het gevolg van gerichte acties na de vorige tevredenheidsmeting.

eigen mening
Dit artikel is eigenlijk boecht maar toch vind ik dit redelijk relevant omdat het invloed heeft op het dagelijks leven van veel mensen: werkende mensen, schoolkinderen, senioren. Neem nu een werkende mens als voorbeeld. De bus komt te laat en je mist hierdoor een verbinding, waardoor je veel te laat komt op het werk. Je baas zal dan een opmerking maken die resulteert op een gespannen werksfeer. En dit heeft dan invloed op je eigen werk en hierdoor op de economie.
Ik pak nu al een paar jaar het openbaar vervoer en ik merk ook dat het tegenover enkele jaren geleden dat de stiptheid niet meer een van de prioriteiten is van de Lijn. Bij deze heb ik het ook al ondervonden wat het geeft als je te laat op je werk komt omdat je een verbinding hebt gemist wegens de stiptheid. Ik weet natuurlijk ook dat het niet altijd gemakkelijk is om steeds op tijd daar te zijn maar ik heb al enkele keren gehad dat de bus gewoon niet opdaagde en dat de volgende er aan kwam. Laten we hopen dat ze er in de toekomst terug wat aan gaan veranderen.

dorien.wellens
14th October 2010, 17:48
Ook ik ben van mening dat de bussen steeds vroeger en vroeger of later en later komen maar dus nooit op hun voorziene uren de bushalte passeren. Als je een enorme pechvogel bent zoals ik, dan mis je dikwijls de bus. Dit uit zich dan weer in het sociale leven. Als je te laat komt doordat je je bus niet op tijd komt, dan is ofwel je werkgever, je docent of je hele vriendengroep 'kwaad' en dan ben je sneller geneigd om de auto te nemen en dit is dan weer niet goed voor het milieu.

vincent.van.houtven
15th October 2010, 13:13
Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van de bussen van De Lijn om op school te geraken. En ik kan alleen maar bevestigen dat de bussen niet op het aangegeven uur aankomen of vertrekken. Dit is een ramp voor de mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer, zoals reeds aangehaald door Christophe. Ik kan begrijpen dat de bussen niet altijd op tijd kunnen aankomen of vertrekken. Denk maar aan druk verkeer en het weer. Als het glad is op de weg, zijn (bijna) alle bussen te laat op hun bestemming. Maar het volgende kan, met een paar uitzonderingen, niet door de beugel. Je staat te wachten en te wachten op de bus, maar de bus komt gewoon weg niet. Dit heb ik ooit meegemaakt. Je vertrouwt erop dat je met de bus naar huis kan. En een paar uur later merk je dat er nog altijd geen bus te bespeuren valt. Daarnet heb ik gezegd "met een paar uitzonderingen". Bijvoorbeeld hevige sneeuwval, of een bus die in panne valt, of een bus die in een ongeval betrokken is, zij van die uitzonderingen. Maar we mogen het openbaar niet te hard aanpakken, want zonder het openbaar vervoer moet je de (lange) afstanden zelf afleggen ;)

Anneleen Verboven
17th October 2010, 15:31
Ik vind het heel goed dat je al nadenkt over de relevantie van dit artikel. Ik vind je verantwoording voor het kiezen van het artikel ook heel goed, omdat het inderdaad zeer sterk van toepassing is op het leven van studenten, zij worden hier inderdaad vaak het meest mee geconfronteerd. Maar we moeten inderdaad de Lijn ook de kans geven om hier aan te werken en hopelijk proberen ze de problemen zoveel mogelijk op te lossen en in te perken.