PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw boekje wil mythes en taboes doorbreken bij Vlaamse jongeren


Belinda.Vandenbempt
13th October 2010, 21:43
quote
"Jeugd weet veel te weinig over seks".
Het is slecht gesteld met de kennis van seksualiteit bij de jeugd. Dat zegt pedagoge Marijke Bisschop naar aanleiding van de lancering van het nieuwe boekje van de vzw Jeugd en Seksualiteit, met de meest voorkomende vragen van Vlaamse jongeren over seks. "Kan je een soa oplopen van orale seks?", "Word je doof van masturberen?", maar ook "Hoe moet je kussen?" zijn geen uitzonderingen.

Thalissa Devos
"Denk jij om de zeven seconden aan seks?", dat is de titel van het boekje van de vzw Jeugd en Seksualiteit. De bedoeling is jongeren vanaf 14 jaar een antwoord te geven op hun vragen rond seksualiteit en relaties en bestaande mythes en taboes te doorbreken. Op basis van de veelgestelde vragen op de website van de vzw en een onderzoek bij 2.000 jongeren werden 46 bladzijden samengesteld. "Kan ik zwanger raken door seks in de douche?" of "Loopt mijn vriendin niet vol met water als wij seks hebben in het zwembad?" - dat blijken enkele van de vragen waar de jeugd van tegenwoordig mee worstelt. Vreemd toch dat die in tijden waarin alles zomaar op het internet te grabbel gegooid wordt, geen seksuele basiskennis meer lijkt te hebben. "Jongeren weten misschien wel veel over seks, maar zitten daarnaast ook met veel vragen", zegt Svenja Vergauwen, seksuologe en mede-auteur van het boekje.

Overladen
"Omdat dezelfde vragen vaak terugkomen, hebben wij dit boekje gemaakt", vertelt Vergauwen. "Opvallend is dat er veel onwaarheden en mythes circuleren. Vragen als "Is het slecht om veel te masturberen?" zijn geen uitzondering. Jongeren worden overladen met informatie via het internet, de televisie en vrienden en zien door de bomen het bos niet meer. Ze hebben vooral nood aan extra duiding." Pedagoge Marijke Bisschop vindt dat er meer aandacht moet worden besteed aan seksuele voorlichting op school en dat dat ook bij jongere tieners moet gebeuren. "Jongeren zien van alles op internet, tappen er moppen over, maar hoe het écht zit - het technische aspect van seks - dat weten ze niet."

Godsdienst en biologie
Uit een onderzoek in 2007 bij leerlingen in het hoger secundair onderwijs in Vlaanderen blijkt dat de meerderheid van de jongeren ooit al les gekregen had over anticonceptie (69 %) en soa's (67 %) op school. "Er zijn grote verschillen in het beleid rond relationele en seksuele vorming (RVS) op de Vlaamse scholen", zegt de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). "Voor het vak RSV zijn vakoverschrijdende eindtermen vastgelegd. Dat wil zeggen dat zowel in biologie als in godsdienst of Nederlands over seksualiteit kan worden gepraat."
Dat kan een voor- én een nadeel zijn, vinden de makers van het boekje. "het is positief dat elke leerkracht zo zijn steentje kan bijdragen aan de seksuele vorming, maar tegelijkertijd kan het zijn dat de verantwoordelijkheid telkens op een andere leerkracht wordt afgeschoven", reageert Vergauwen. "Zo kan het zijn dat de ene school veel aandacht besteedt aan seksualiteit en de andere bijna geen."
"De verantwoordelijkheid voor seksuele voorlichting moet verdeeld worden tussen ouders en de school, maar het zwaartepunt moet toch in de biologielessen liggen", besluit pedagoge Marijke Bisschop. "Jongeren worden verlegen als ouders met hen over seks praten. Daar kan het boekje wel in tegemoet komen. Het kan helpen om over seks te praten, zowel op school als thuis."
quote

Bron: Het Laatste Nieuws van dinsdag 12 oktober 2010.


Eigen mening:
Enerzijds verbaast het mij ook dat, ondanks alle moderne middelen en voorlichtingscampagnes, jongeren nog zo weinig weten over dit onderwerp. Het kan zeker geen kwaad om relatievorming en seksualiteit meer bespreekbaar te maken. Persoonlijk denk ik dat het onderwijs zich daar prima toe leent. Veel scholen spenderen in de eerste graad van het secundair onderwijs al een week aan RVS. Eigenlijk vind ik dit te weinig. Een jongere van 17 jaar zal andere vragen hebben dan iemand van 13 jaar oud. We moeten de jeugd geen panische angst bezorgen voor allerlei enge ziekten die op de loer liggen, de zogenaamde soa's, maar ze moeten wel weten dat ze bestaan. Ik vind het ook altijd jammer wanneer je ziet en hoort dat er tegenwoordig nog zoveel (ongewenste) tienerzwangerschappen zijn. We mogen aannemen dat er veel voorkomen hadden kunnen worden door duidelijke voorlichting.

Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben om bepaalde lesuren te besteden aan "relatievorming en seksualiteit". Ik denk dat het dan wel belangrijk is om er eerst voor te zorgen dat de leerlingen je vertrouwen.
Het is voor hen sowieso een hele stap om er met een volwassene over te praten.

anne.plessers
21st October 2010, 15:16
Ik vind het een goed idee dat er zo'n boekje komt. Het lijkt mij ook een goed idee om een werkboekje rond dit onderwerp op te stellen om mee te werken in de scholen want ik denk dat het vaak gebeurt dat de vakleerkrachten de uiteindelijke uitwerking van dit onderwerp vaak afschuiven op de leerkrachten van andere vakken waarbij er ook over dit onderwerp gepraat kan worden. Zo krijg je dan situaties waarin jongeren over alles wat horen maar geen geheel voorgeschoteld krijgen. Daarom is het denk ik beter dat deze les bij 1 vak gegeven wordt zodat hier alles gezegd kan worden en ze eventuele vragen kunnen stellen. Ik denk ook dat het een goed idee is om de leraren van dit vak een extra bijscholing te geven over dit onderwerp zodat ze dan de leerlingen de uitleg kunnen geven die ze nodig hebben op een juiste manier en zodat ze van hun schaamte af raken. Ook op verschillende leeftijden tijd vrijmaken om dit onderwerp te behandelen lijkt mij een goed idee. Op deze manier worden jongeren volgens mij het beste voorgelicht.

wim leenaerts
21st October 2010, 18:36
Ik ben momenteel zelf bezig met lessen over de voortplanting bij biologie en ik ben blij dat wij als één van de weinige scholen 2u biologie hebben in het tweede jaar. Dit is inderdaad een onderwerp waar nog enorm veel fabels en mythes de ronde over doen en waarbij wat extra tijd dus goed meegenomen is...
In het boek dat wij gebruiken begint het thema met enkele van die fabeltjes en de leerlingen moeten aanduiden of die uitspraken volgens hen correct zijn of niet. Erg leerrijk vind ik dat.

Laat dat onderwerp trouwens maar mooi bij de leraren biologie blijven, want zij hebben de expertise, veel van die fabeltjes leven ook nog bij een hele hoop volwassenen. Onlangs nog als proefje één van die uitspraken uitgetest bij enkele collega's, hoeveel mensen denken dat de penis spierweefsel bevat... :rolleyes: Niet zo belangrijk misschien als het op de effectieve voortplanting aankomt, maar het is wel een treffend voorbeeld.

Anderzijds moet je als leerkracht biologie wel een sfeer van vertrouwelijkheid en openheid kunnen scheppen tijdens die lessen zodat leerlingen die vragen ook dúrven stellen. En als ik bij ons op school rond kijk, ben ik blij dat ik dat als jonge leerkracht mag geven en niet sommige relatief verzuurde collega's. Ik benadruk die eerste lessen altijd dat ze zich niet moeten inhouden met vragen want dat ze nooit de enige zullen zijn die het antwoord op een bepaalde vraag niet kent. Ik laat hen ook steeds op voorhand anoniem een vragenlijstje invullen om te peilen naar hun voorkennis waar ze ook hun vragen al op mogen noteren. Als laatste benadruk ik ook dat de geslachtsorganen voor mij organen zijn als het hart, longen, nieren enz. zodat het wat gemakkelijker wordt voor hen om daar over te praten. Ook bij die lessen mogen ze trouwens eender wat vragen, dus waarom nu niet?