PDA

Bekijk de volledige versie : Meeste reizigers tevreden over De Lijn ondanks drukte


Esther Horemans
13th October 2010, 13:41
Bijna 77 procent van de reizigers van De Lijn noemt zich tevreden over de vervoersmaatschappij. De enquête werd wel voor de invoering van de besparingsmaatregelen afgenomen.
Er heerst algemene tevredenheid bij 76,8 procent van de reizigers van de Vlaamse openbaar vervoersmaatschappij De Lijn. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek dat De Lijn liet uitvoeren door het bureau GfK Significant. Er werden tussen maart en mei van dit jaar ongeveer 2.880 reizigers bevraagd.

63,5 procent zei tevreden te zijn en 13,3 procent helemaal tevreden. Die 76,8 is bijna dezelfde score als de 77,1 uit het vorige onderzoek van 1988. In 2006 lag de tevredenheid met 81 procent iets hoger.

4 procent zegt dit jaar helemaal niet tevreden te zijn, dat is twee keer zoveel als de 2 procent van twee jaar geleden.

Als mensen ergens minder tevreden over zijn dan in 2008 dan is het de drukte (te veel medepassagiers op dezelfde tram of bus), de magere stiptheid en de prijs.

De chauffeur, de frequentie en het comfort staan bovenaan het lijstje aspecten die goed bevonden worden.

Ook veiligheid en het aanbod aan verkoopkanalen stemmen de gebruikers content. Het zijn twee dingen waar De Lijn hard aan gewerkt heeft. Denk maar aan de voorverkoop in krantenwinkels en betalen via gsm.

De besparingen die De Lijn moet doorvoeren zijn nog amper in de resultaten af te lezen. Alleen in Limburg, waar de maatregelen het eerst doordrongen, zie je een afname van de (voorheen hoge) tevredenheid.

Moeilijke externe factoren

De nieuwe directeur-generaal, Roger Kesteloot, is blij dat het welbevinden van de klanten op peil blijft ondanks enkele moeilijke externe factoren. Zo had de stiptheid te lijden onder de strenge winter en de vele wegwerkzaamheden, 7.000 vorig jaar.

Dat de drukte doet morren schrijft Kesteloot voor een stuk toe aan ‘het succes’ van De Lijn, de steeds toenemende reizigersaantallen. ‘En de verwachtingen liggen blijkbaar steeds hoger, maar dat mag.’

Dat de prijs doet morren, vindt Kesteloot merkwaardig ‘want we hebben van de laagste abonnementsprijzen van Europa’. De Lijn wil die gunstige prijs daarom wat beter communiceren.

Communicatie is trouwens nog een punt waar de score beter kan. ‘We hebben daar al veel voor gedaan maar we merken het nog niet aan de tevredenheid. Er is nog behoefte aan informatie bij onverwachte gebeurtenissen. Wij dromen ook van een systeem waarmee je de klanten kunt tonen wanneer en op welke lijnen er grote drukte heerst, een beetje zoals Ikea doet. Zo zouden potentiële reizigers een rit kunnen kiezen die minder vol zit.’

Voor een betere stiptheid en doorstroming hoopt Kesteloot op een gunstig effect van de busbanen en op de beïnvloeding van verkeerslichten, zodat een aankomende bus groen kan krijgen. ‘Dat wordt al jaren uitgeprobeerd maar het rendeert niet. Nieuwe technologie met gps moet daar eindelijk schot in de zaak brengen’, aldus de directeur-generaal.

BRON: www.standaard.be

Eigen mening:
Zelf heb ik ook een busabonnement, deze gebruik ik vooral om naar school te gaan. Ik ben volledig akkoord met wat er in de enquête wordt aangehaald waarmee de reizigers minder tevreden zijn. Stiptheid is toch iets waar ik me het meeste aan erger. Het is toch de bedoeling dat wanneer je de bus neemt, dat die op tijd is zodat ook jij op tijd op je werk of eender waar geraakt. Vaak kom je ergens te laat aan omdat de bus ook te laat was.
Aan stakingen van De Lijn kan ik me ook erg hard ergeren. Naar mijn mening komt dit te vaak voor! De mensen van De Lijn moeten eens wat beter nadenken voor dat ze gaan staken, want door hun staking laten ze toch wel heel veel mensen in de steek die op hen rekenen.