PDA

Bekijk de volledige versie : Rijbewijs voor motoren pas vanaf 24 jaar


alexandra.hauquier
13th October 2010, 10:28
Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) grijpt een nieuwe Europese wet aan om het grote aantal motorongevallen in te dijken. Hij verhoogt de minimumleeftijd om met zware motoren over onze wegen te mogen rijden tot 24 jaar, staat in de Coreliokranten.
Momenteel kunnen jongeren al op hun 21ste hun motorrijbewijs halen, maar Schouppe wil daar drie jaar aan toevoegen.
In januari 2011 zouden de wetteksten daarvoor klaar zijn, maximaal twee jaar later zal de nieuwe regelgeving van kracht worden, aldus de kranten.

"Overlijdensrisico niet negeren"
Het gaat om de uitvoering van een Europese richtlijn, die nu ook in ons land werkelijkheid wordt en de motorsector zwaar treft. "Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met 7 procent gestegen", verdedigt Schouppe zijn beslissing. "Het overlijdensrisico is 20 keer groter op de motor dan in de auto. Zoiets kan je niet negeren." (belga/tw)

Bron: http://www.hln.be

Eigen mening: Mijn mening is verdeelt over deze uitspraak. Langs de ene kant begrijp ik Schouppe want jongvolwassenen zijn soms roekeloos op de baan, ze hebben nog niet veel ervaring en kunnen verkeerssituaties nog niet altijd goed inschatten. Maar volgens mij situeert het probleem zich niet alleen bij die leeftijdscategorie. Er gebeuren ook veel ongevallen met moto’s waarvan de bestuurders al ouder zijn en meer ervaring hebben. Ik ben van mening dat het daarom heel belangrijk is dat er regelmatig verplichte opleidingen zijn voor al wie met een moto rijdt zodat de bestuurders terug de rijvaardigheden onder de knie hebben en hopelijk gebeuren er zo al wat minder ongelukken.

AVO
13th October 2010, 17:42
Alweer een, naar mijn mening, dom idee van Schouppe. Wat heeft die man toch met het discrimineren van jongeren? 2 jaar geleden wou hij de promille- grens op alcohol verlagen naar 0.2 ipv 0.5 en enkel voor diegene die hun rijbewijs nog geen 2 jaar hebben, vooral jongeren dus.

Akkoord dat je maatregelen neemt om het aantal motor- ongevallen te doen dalen maar hier slaat hij de bal toch ( weeral én serieus) mis. Al die omgekomen motards zijn niet allemaal jongeren. Wat haalt het dan uit om de leeftijdsgrens op te trekken? Discriminatie. Komt er ook nog bij: die rijbewijzen gaan duurder worden. Door een hogere financiële drempel in te voeren, zodanig dat minder mensen motards kunnen worden, zal het aantal ongevallen dalen. Wil de heer Schouppe op deze manier de Europese norm halen? Wat een clown is die man.

Betere opvolging van de rijstijl van de motards én van gewone autobestuurders. Die 2de groep is namelijk ook verantwoordelijk voor vele motor- accidenten in België.

dorien.wellens
14th October 2010, 17:58
Wat haalt het uit om mensen pas te laten rijden met een motor vanaf hun 24 jaar? Het is je eigen verantwoordelijkheid om voorzichtig zijn op de baan, hier kan een minister niets aan veranderen. Ook de echte ervaring op de weg haal je echter uit het dagelijkse leven, dus uit het verkeer. Er is geen betere plaats om er mee te leren rijden. Ik bedoel hier niet mee dat je gewoon roekeloos moet gaan rondrijden. Je moet uiteraard steeds voorzichtig zijn op de baan. Maar als iedereen dit al probeert, dan gaan er misschien minder ongevallen zijn en is er zo'n invoering van de wet van Schouppe niet nodig.

Jolien.Cop
14th October 2010, 18:54
Ik vind dit persoonlijk een goede maatregel. Er gebeuren tegenwoordig als maar meer ongevallen waar dat jonge mensen de oorzaak van zijn. Volgens mij hebben jongeren nog vaak het idee "hoe vlugger, hoe liever". En daarbij hoort uiteraard een motor.

Het antwoord "het is toch hun eigen verantwoordelijkheid" vind ik totale onzin. Een jong volwassen die véél te vlug rijdt op een motor brengt niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook anderen die in de buurt zijn. Op een motor rijden is moeilijker dan met een auto. En je ervaart vlug het gevoel dat je op een racemachine zit.

Ok, volwassenen kunnen ook ongevallen veroorzaken. Maar dit percentage is volgens mij een pak lager. Daarom vind ik het goed dat minister Schouppe de minimumleeftijd wil verhogen.

carmen.van.bouwel
14th October 2010, 19:35
Naar mijn mening is de minimumleeftijd om een motor te besturen geen goed plan. Het idee dat het niet mag zal de jongeren net aansporen om het dan maar stiekem te doen. Wie kent niemand die een motor/wagen bestuurt zonder een geldig rijbewijs te bezitten?

In veel van de ongevallen is niet de motorrijder de oorzaak, maar de onoplettende automobilist!

NuyensEvelynne
15th October 2010, 19:56
Ik ben het eens met hetgeen wat Alaxandra zegt. Er moeten verplichte opleidingen gevolgd worden door de motorrijders. Daarvoor moet je niet de minimumleeftijd gaan verhogen. Als er meer en extra lessen worden gegeven aan de motorrijders kunnen ze hun vaardigheden oefenen, waardoor ze sneller kunnen reageren wanneer er iets gebeurt.

Uiteraard moeten de automobilisten goed opletten voor de motorrijders, maar het is uiteindelijk de plicht van de motorrijders om zich aan de verkeersregels te houden.