Hanne.Hofkens
13th October 2010, 10:19
Ook buitenlanders moeten zich gedragen op de weg
VERKEERSHANDHAVING MAAKT ZICH OP VOOR EUROPESE AANPAK
Stoppen voor rood evident? Toch niet
BRUSSEL - De Belgische politie hoopt dankzij een nieuwe Europese richtlijn de buitenlandse verkeersovertreders beter te kunnen vervolgen. Op de autowegen zijn die goed voor meer dan een kwart van de inbreuken.
Van onze redacteur
Buitenlandse bestuurders die zich misdragen op onze wegen komen er nog te vaak zonder straf vanaf. Een nieuwe Europese richtlijn zou daar een eind aan moeten maken. Grensoverschrijdende handhaving in het verkeer ('cross border enforcement') is een van de thema's op een tweedaagse conferentie over verkeersveiligheid die vandaag en morgen in Brussel plaatsvindt.
De richtlijn zou de uitwisseling van gegevens over voertuigen en bestuurders gemakkelijker maken voor politie en gerecht. 'Wij zouden dan als het ware direct in de voertuigendatabank van een ander land kunnen zoeken', zegt Michaël Jonniaux, hoofd van de federale wegpolitie. 'En de betrokkene rechtstreeks, in zijn taal, de boete sturen.'
België is een doorgangsland en dat zie je aan het aantal verkeersovertreders met een vreemde nummerplaat. Exacte cijfers zijn er niet, maar volgens schattingen van de politie zouden ze 14 procent van de overtredingen voor zich nemen. Op het actieterrein van de federale wegpolitie, zeg maar de snelwegen, loopt dat aandeel op naar 25 tot zelfs 30 procent. Op een totaal van zowat 4 miljoen vaststellingen per jaar kan dat tellen.
'Het is niet zo dat er vandaag totale straffeloosheid heerst', benadrukt Jonniaux. 'Buitenlanders lopen net zo goed tegen de lamp. Maar hen vervolgen vergt een omslachtige procedure via de parketten hier en in het land van de overtreder. Een procedure die niet altijd tot resultaat leidt. Dat ondermijnt ook het draagvlak voor ons controlebeleid bij de Belgen.'
De Europese organisatie ETSC voorspelt dat degelijke 'cross border enforcement' per jaar 350 tot 400 verkeersdoden minder zou betekenen op de Europese wegen.
De richtlijn zou in december door de Europese ministers van transport bezegeld worden. Er is een consensus over gegroeid onder het Belgisch EU-voorzitterschap. De richtlijn focust op vier overtredingen: overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of drugs, gordeldracht en roodlichtnegatie. Dat zijn de vier 'killers', die de meeste levens in het verkeer eisen. Zij zijn ook de blikvangers van het verkeersveiligheidsdorp dat in de marge van de conferentie opgetrokken wordt in Brussel en mikt op sensibilisering, zowel van scholieren als van parlementsleden.
De FOD Mobiliteit, de politie en het BIVV zetten op 13 en 14 oktober aan het Europees Parlement in Brussel een verkeersveiligheidsdorp op.
Bron:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=BK30O6LF
Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief maar natuurlijk zitten we nog met de uitvoering van deze richtlijn. Gaan we effectief ons in het buitenland aan de regels houden? Vele onder ons denken nu al van 'oh, we rijden te hard in het buitenland? Die boete komt toch niet aan .. ' Wanneer de richtlijn er dan zal komen zullen we dit misschien niet meer denken of misschien weer wel omdat de richtlijn niet gebruikt wordt?
In het artikel spreken ze van een voertuigendatabank. Hoelang gaat het duren vooraleer hier (technische) problemen rond bestaan?
VERKEERSHANDHAVING MAAKT ZICH OP VOOR EUROPESE AANPAK
Stoppen voor rood evident? Toch niet
BRUSSEL - De Belgische politie hoopt dankzij een nieuwe Europese richtlijn de buitenlandse verkeersovertreders beter te kunnen vervolgen. Op de autowegen zijn die goed voor meer dan een kwart van de inbreuken.
Van onze redacteur
Buitenlandse bestuurders die zich misdragen op onze wegen komen er nog te vaak zonder straf vanaf. Een nieuwe Europese richtlijn zou daar een eind aan moeten maken. Grensoverschrijdende handhaving in het verkeer ('cross border enforcement') is een van de thema's op een tweedaagse conferentie over verkeersveiligheid die vandaag en morgen in Brussel plaatsvindt.
De richtlijn zou de uitwisseling van gegevens over voertuigen en bestuurders gemakkelijker maken voor politie en gerecht. 'Wij zouden dan als het ware direct in de voertuigendatabank van een ander land kunnen zoeken', zegt Michaël Jonniaux, hoofd van de federale wegpolitie. 'En de betrokkene rechtstreeks, in zijn taal, de boete sturen.'
België is een doorgangsland en dat zie je aan het aantal verkeersovertreders met een vreemde nummerplaat. Exacte cijfers zijn er niet, maar volgens schattingen van de politie zouden ze 14 procent van de overtredingen voor zich nemen. Op het actieterrein van de federale wegpolitie, zeg maar de snelwegen, loopt dat aandeel op naar 25 tot zelfs 30 procent. Op een totaal van zowat 4 miljoen vaststellingen per jaar kan dat tellen.
'Het is niet zo dat er vandaag totale straffeloosheid heerst', benadrukt Jonniaux. 'Buitenlanders lopen net zo goed tegen de lamp. Maar hen vervolgen vergt een omslachtige procedure via de parketten hier en in het land van de overtreder. Een procedure die niet altijd tot resultaat leidt. Dat ondermijnt ook het draagvlak voor ons controlebeleid bij de Belgen.'
De Europese organisatie ETSC voorspelt dat degelijke 'cross border enforcement' per jaar 350 tot 400 verkeersdoden minder zou betekenen op de Europese wegen.
De richtlijn zou in december door de Europese ministers van transport bezegeld worden. Er is een consensus over gegroeid onder het Belgisch EU-voorzitterschap. De richtlijn focust op vier overtredingen: overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of drugs, gordeldracht en roodlichtnegatie. Dat zijn de vier 'killers', die de meeste levens in het verkeer eisen. Zij zijn ook de blikvangers van het verkeersveiligheidsdorp dat in de marge van de conferentie opgetrokken wordt in Brussel en mikt op sensibilisering, zowel van scholieren als van parlementsleden.
De FOD Mobiliteit, de politie en het BIVV zetten op 13 en 14 oktober aan het Europees Parlement in Brussel een verkeersveiligheidsdorp op.
Bron:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=BK30O6LF
Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief maar natuurlijk zitten we nog met de uitvoering van deze richtlijn. Gaan we effectief ons in het buitenland aan de regels houden? Vele onder ons denken nu al van 'oh, we rijden te hard in het buitenland? Die boete komt toch niet aan .. ' Wanneer de richtlijn er dan zal komen zullen we dit misschien niet meer denken of misschien weer wel omdat de richtlijn niet gebruikt wordt?
In het artikel spreken ze van een voertuigendatabank. Hoelang gaat het duren vooraleer hier (technische) problemen rond bestaan?