Laetitia.De.Schepper
13th October 2010, 10:18
Gaming in de klas
MULTIMEDIA ZIJN HET ONDERWIJS VAN DE TOEKOMST
woensdag 13 oktober 2010 Auteur: Lennie Stinissen
HASSELT - Vlaamse leerkrachten staan open voor meer games in de klas, maar missen kennis en vaardigheden op dat vlak.
Van onze medewerkster
Gaming is nog niet ingeburgerd in de Vlaamse scholen. Heel wat leerkrachten willen wel games in hun lessen opnemen, maar hoe beginnen ze daaraan? En wat is de meerwaarde tegenover een goed handboek of een duidelijke uitleg?
'Games leren jongeren in team werken, snel beslissingen nemen en creatieve oplossingen zoeken', legt Valère Awouters uit. 'Dat zijn vaardigheden die ze vandaag nog te weinig aangeleerd krijgen. Jongeren leven buiten de school in een multimediale wereld. Educational en serious games op school kunnen het motivatiepeil weer opkrikken en het aantal B- en C-attesten doen dalen.'
Awouters is projectcoördinator aan de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim). In samenwerking met de Hogeschool Universiteit Brussel (HUB) onderzocht de KHLim de percepties van leerlingen en leerkrachten over gaming in het onderwijs. Ze ondervroegen daarvoor een duizendtal leerlingen uit het secundair onderwijs, driehonderd studenten en leerkrachten uit de lerarenopleiding en een honderdtal leerlingen uit het basisonderwijs.
Uit het onderzoek blijkt dat zeventig procent van de ondervraagde leerlingen nog nooit games gespeeld heeft op school. Het zijn vooral leerlingen die al gamen in hun vrije tijd of er positief tegenover staan, die games leerrijk, boeiend en sociaal vinden en geloven in de toepassing ervan in het onderwijs. Jongens uit het TSO met name zouden vaker en langer gamen dan hun collega's uit het BSO of ASO. Opvallend is dat meisjes minder positief staan tegenover games. Ze ervaren ze als moeilijker om aan te leren en te gebruiken, en zien ook minder leerpotentieel en nut in computerspellen.
Ook bij de leerkrachten zijn het vooral mannen, en dan vooral jonge stagiairs, die positief staan tegenover games of ze al gebruikt hebben in de les. Aandacht trekken, concentratie verhogen en leerlingen extra motiveren worden als positieve redenen naar voor geschoven om ze wél te gebruiken.
In het algemeen blijken de ondervraagde leerkrachten zeker geïnteresseerd om games in hun lessen te gebruiken. Het gebrek aan kennis blijkt het belangrijkste struikelblok.
'Er bestaat een gesubsidieerd regionaal expertisenetwerk, met gaming incubatoren in Genk, Leuven en Kortrijk', legt Awouters uit. 'Maar die kennis stroomt onvoldoende door naar het onderwijs. In de lerarenopleiding zijn didactische gamingsessies nodig. Want games zullen op termijn de traditionele leervormen grotendeels vervangen.'
Bron : De Standaard
________________________________________________________________
Gaming in de klas? Ik ben er nog niet goed uit of ik eerder voorstander of tegenstander ben. Als we games gebruiken die de jongeren iets bijleren, dan zou ik zelf nog wel bereid zijn om games in mijn lessen te gebruiken. Maar ik denk dat het nu ontzettend moeilijk is om een fatsoenlijk spel te vinden dat de jongeren echt iets bijleert.
Ik zou het dan niet in mijn lessen gebruiken omdat ik denk dat niet alle leerlingen dit even leuk vinden. Eerder de jongens zullen er geïnteresseerd in zijn, net zoals in het artikel vermeld wordt.
MULTIMEDIA ZIJN HET ONDERWIJS VAN DE TOEKOMST
woensdag 13 oktober 2010 Auteur: Lennie Stinissen
HASSELT - Vlaamse leerkrachten staan open voor meer games in de klas, maar missen kennis en vaardigheden op dat vlak.
Van onze medewerkster
Gaming is nog niet ingeburgerd in de Vlaamse scholen. Heel wat leerkrachten willen wel games in hun lessen opnemen, maar hoe beginnen ze daaraan? En wat is de meerwaarde tegenover een goed handboek of een duidelijke uitleg?
'Games leren jongeren in team werken, snel beslissingen nemen en creatieve oplossingen zoeken', legt Valère Awouters uit. 'Dat zijn vaardigheden die ze vandaag nog te weinig aangeleerd krijgen. Jongeren leven buiten de school in een multimediale wereld. Educational en serious games op school kunnen het motivatiepeil weer opkrikken en het aantal B- en C-attesten doen dalen.'
Awouters is projectcoördinator aan de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim). In samenwerking met de Hogeschool Universiteit Brussel (HUB) onderzocht de KHLim de percepties van leerlingen en leerkrachten over gaming in het onderwijs. Ze ondervroegen daarvoor een duizendtal leerlingen uit het secundair onderwijs, driehonderd studenten en leerkrachten uit de lerarenopleiding en een honderdtal leerlingen uit het basisonderwijs.
Uit het onderzoek blijkt dat zeventig procent van de ondervraagde leerlingen nog nooit games gespeeld heeft op school. Het zijn vooral leerlingen die al gamen in hun vrije tijd of er positief tegenover staan, die games leerrijk, boeiend en sociaal vinden en geloven in de toepassing ervan in het onderwijs. Jongens uit het TSO met name zouden vaker en langer gamen dan hun collega's uit het BSO of ASO. Opvallend is dat meisjes minder positief staan tegenover games. Ze ervaren ze als moeilijker om aan te leren en te gebruiken, en zien ook minder leerpotentieel en nut in computerspellen.
Ook bij de leerkrachten zijn het vooral mannen, en dan vooral jonge stagiairs, die positief staan tegenover games of ze al gebruikt hebben in de les. Aandacht trekken, concentratie verhogen en leerlingen extra motiveren worden als positieve redenen naar voor geschoven om ze wél te gebruiken.
In het algemeen blijken de ondervraagde leerkrachten zeker geïnteresseerd om games in hun lessen te gebruiken. Het gebrek aan kennis blijkt het belangrijkste struikelblok.
'Er bestaat een gesubsidieerd regionaal expertisenetwerk, met gaming incubatoren in Genk, Leuven en Kortrijk', legt Awouters uit. 'Maar die kennis stroomt onvoldoende door naar het onderwijs. In de lerarenopleiding zijn didactische gamingsessies nodig. Want games zullen op termijn de traditionele leervormen grotendeels vervangen.'
Bron : De Standaard
________________________________________________________________
Gaming in de klas? Ik ben er nog niet goed uit of ik eerder voorstander of tegenstander ben. Als we games gebruiken die de jongeren iets bijleren, dan zou ik zelf nog wel bereid zijn om games in mijn lessen te gebruiken. Maar ik denk dat het nu ontzettend moeilijk is om een fatsoenlijk spel te vinden dat de jongeren echt iets bijleert.
Ik zou het dan niet in mijn lessen gebruiken omdat ik denk dat niet alle leerlingen dit even leuk vinden. Eerder de jongens zullen er geïnteresseerd in zijn, net zoals in het artikel vermeld wordt.