PDA

Bekijk de volledige versie : School is not cool


Wim.Caers
12th October 2010, 19:35
School is not cool
BELGISCHE 15-JARIGEN HOUDEN MINDER VAN SCHOOL DAN BUITENLANDSE
dinsdag 12 oktober 2010Auteur: Tom Ysebaert Reageer99 Aanraden 14 Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print BRUSSEL - Belgische jongeren van vijftien balen van school. Normaal voor lastige pubers of is er meer aan de hand? ‘Ons onderwijs is te schools, te abstract en heeft te weinig voeling met vandaag.'

Van onze redacteur

Minder dan één op de vijf Belgische jongeren van 15 jaar zegt van school te houden. Dat leert een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). De cijfers gaan terug op een studie van 2005-2006.

Ons land doet het slecht in de vergelijking met andere landen. In Nederland houdt meer dan een kwart van de vijftienjarigen nog van de school, in Duitsland en Groot-Brittannië meer dan één op de drie.

De slechte cijfers worden sterk bepaald door de resultaten bij de Franstalige kinderen, waar nog geen tiende van de 15-jarigen van de school houdt. Aan Vlaamse kant schommelt het percentage rond de vijftien procent.

Op 11-jarige leeftijd in de basisschool valt het nog mee met het schoolwelzijn. Daarna begint het te slinken. De jongens balen meer dan de meisjes.

Onze jongeren halen volgens diezelfde Oeso wel puike cijfers voor wiskunde en taal, maar voelen zich toch niet lekker op de schoolbanken. Vanwaar dat onbehagen? De Standaard polste enkele onderwijskundigen in een poging tot verklaring.

Moeilijke leeftijd

De overgang van de basisschool naar het secundair met zijn vele leerkrachten blijkt moeilijk. De tweede graad (derde en vierde jaar) is een dieptepunt. Een puberende vijftienjarige ligt wel met meer dingen overhoop dan met de school. School boeiend vinden is op die leeftijd niet bepaald cool.

Waterval

Ons systeem met algemeen (ASO), technisch (TSO) en beroepsonderwijs (BSO) werkt het onbehagen in de hand. Ouders laten het kroost in het hoger aangeschreven ASO beginnen, want je kunt altijd nog afzakken. ‘Maar dat afzakken gaat gepaard met falen en uit falen is nog nooit een goede motivatie gegroeid', zegt Peter Van Petegem van de Universiteit Antwerpen.

Voor Jan Van Damme (KU Leuven) zijn de negatieve effecten van de waterval aan het beleid van de jongste jaren te wijten. ‘Jongeren moeten te vroeg een keuze maken. Wie op zijn zestiende niet in het TSO zit, raakt er niet meer in. Ik hoop dat de nakende hervorming daar iets aan doet.'

School te schools

Een vaak terugkerende opmerking is dat ons onderwijs te schools is, te zeer op verstandelijke vermogens gericht. Op andere talenten of interesses worden de jongeren niet aangesproken.

Het is te abstract ook. ‘Ze krijgen een definitie van wat technologie is voor ze weten waarover het gaat', betreurt Ferre Laevers, expert ervaringsgericht onderwijs van de KU Leuven. ‘School hoeft niet ‘‘leuk'' of entertainend te zijn. Maar moet wel boeien. Het boeiender maken, daar is nog gigantisch veel werk aan. Als ons onderwijs niet dynamischer wordt, zal het voorbijgestoken worden door wat de jongeren elders oppikken.'

De tieners van vandaag krijgen prikkels genoeg, ze hebben computers, internet. De eerste stappen om games te integreren in de school zijn gedaan.

Leve de basis

Gek genoeg leren de kinderen in de basisschool in groeps- en contractwerk om zelfstandig aan de slag te gaan, maar valt dat weg in het secundair waar de leerkracht weer alle touwtjes in handen houdt. Sommige van die methodes uit de lagere school sijpelen nu naar het middelbaar door.

Blij?

Jan Van Damme denkt er zo het zijne over. ‘In landen waar de leerlingen goed presteren, is het welbevinden lager. Laten we blij zijn dat ze bij ons nog iets leren. In de Angelsaksische landen hechten ze meer belang aan sport en kunsten, iets wat bij ons buiten de schooltijd valt. Vrijetijdsbesteding hoeft niet in de klas. Jongeren zullen zich wat dat betreft niets door leerkrachten laten dicteren.'

En wat zeggen de scholieren zelf? ‘De school, het schoolsysteem vindt geen aansluiting bij de jeugd van 2010', zegt Timur Michelashvili, de voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel. ‘We willen inspraak. Geen absurde regels. Meer zinvolle leerstof, keuzevakken en stages. Betere infrastructuur. Er zijn gevangenissen die er meer uitnodigend uitzien dan sommige scholen. De hervorming van het secundair komt niets te vroeg.'

www.standaard.be
12 oktober 2010

Eigen mening:
Ik kan best wel begrijpen dat jongeren een heleboel dingen interesssanter vinden dan school, maar dit hoge percentage verrast mij toch. Men moet zich de vraag stellen wat er kan gebeuren om de school aantrekkelijker te maken, zonder dat hierbij het onderwijsniveau daalt.

EvelienBroeckx
13th October 2010, 10:14
Het moet allemaal niet zo overdreven worden.
Ze hebben onderzoek gedaan bij een toch wat 'speciale' leeftijdscategorie, nl. de pubers. Deze staan erom bekend dat ze graag in 'opstand' komen en zich niet veel van school aantrekken. Je moet eens terugdenken aan de tijd dat je zelf zo oud was... Je interesse lag bij andere zaken.
De school 'leuker' maken, gaat niet veel nut hebben. School blijft school en het is natuurlijk ook de bedoeling dat leerlingen bijleren.
Als je ouder bent en je kijkt terug naar je puberjaren, dan besef je dat het helemaal niet zo erg was en dat het zelfs leuk was.