PDA

Bekijk de volledige versie : Prijzen van treintickets met 1,24% omhoog


Jasper.Deschuyter
8th October 2010, 20:35
Prijzen van treintickets met 1,24% naar omhoog

Treinkaartjes worden volgend jaar in februari gemiddeld 1,24% duurder. Dat heeft de raad van bestuur van de NMBS beslist. De spoorwegmaatschappij benadrukt dat de prijsverhoging beperkt is gebleven én in lijn is met de bepalingen in het beheerscontract.
beluister
Jochem Goovaerts: "Conform beheerscontract"
De tariefaanpassingen zijn verschillend naargelang het soort ticket. De prijs van de Go Pass en de Rail Pass, voor tien ritten in tweede klas, blijft dezelfde. Ook het seniorenbiljet wordt niet duurder. Het standaardbiljet en het gewone abonnement worden goed 1% duurder.

De grootste stijging is er voor de Key Card, voor tien trajecten van korte afstand. Die kaart kost straks 20 euro, dat is drie euro meer dan nu. De NMBS zegt dat haar prijzen nog altijd voordelig zijn in vergelijking met onze buurlanden.

NMBS zal extra geld gebruiken voor stiptheid
Gisteren was minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) niet te spreken over een mogelijke prijsverhoging van de treintickets. Ze eiste een beperkte stijging (van maximaal 1%), juist omdat de treinen dit jaar niet altijd stipt zijn. De NMBS past een verhoging toe van gemiddeld 1,24%, maar ziet geen problemen.

"We passen de regels van het beheerscontract toe en die leiden tot een gemiddelde stijging van 1,24%. Voor een gewoon ticket of abonnement bedraagt de stijging 1%, en er zijn ook heel wat biljetten waarbij er niets veranderd", legt Jochem Goovaerts van de NMBS uit. De spoorwegmaatschappij zal het extra geld gebruiken om onder meer te investeren in nieuwe treinen. "Die zullen moeten bijdragen tot een betere stiptheid", aldus Goovaerts.

Uit een enquête van Test-Aankoop uit oktober 2009 die midden september werd gepubliceerd, bleek dat 35 procent van de treinen met vertraging rijdt. Stiptheid en de beschikbare informatie bij vertragingen zijn de grootste frustatie bij de reizigers. Een kwart van de ondervraagde reizigers bleek ook zeer ontevreden over de prijs.

VRT vr 08/10/2010 - 17:04
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/101008Treinticket_duurder

Eigen mening: Na de gepubliceerde enquête van Test-Aankoop uit oktober 2009, dat aanduidde dat 35% treinen met vertragingen reden, vind ik het ongehoord dat NMBS nog even rustig prijsverhoging gaat doorvoeren. Ik heb tevens ook mijn bedenkingen over de verantwoording hiervan. Laten we hopen voor de klanten van NMBS dat de treinen daadwerkelijk stipter zullen zijn. Verder heeft NMBS een monopolie in België voor personenvervoer (niet voor goederenvervoer) en kunnen, bij wijze van spreken, vragen wat ze maar willen. De klant zal het toch (moeten) betalen.

Jynthe
8th October 2010, 20:54
Het is crisis voor iedereen, maar de bevolking zal sowieso gebruik blijven maken van het openbare vervoer. De files op de snelwegen worden elke dag maar langer en parkeerproblematiek komt steeds meer en meer voor, met name in de grote steden waar net veel bedrijven gevestigd zijn. Misschien misbruikt de NMBS deze feiten wel een beetje.

Ook vind ik het nogal onlogisch dat de NMBS deze prijzen zo plots opslaat. Uiteindelijk is de service er de laatste jaren niet veel op vooruitgegaan, (denk aan de hoeveelheid treinen in ons land die dag na dag te laat komen) en is ook het comfort van de meeste treinen niet echt verhoogd.

Jammer dat de NMBS, uiteindelijk een overheidsbedrijf, de reizigers op deze manier toch weer net wat meer geld uit hun zakken blijft slaan.

Stéphanie.Verreydt
11th October 2010, 11:08
Het openbaar vervoer wordt weer wat duurder! Ik vind dat een treinticket nu al duur genoeg is. Dikwijls hebben de treinen vertraging waardoor de passagiers hun aansluiting met een andere trein of een bus missen. De mensen zullen steeds gebruik blijven maken van de trein om de dagelijkse files te ontwijken, ze hoeven geen parking voor hun auto te zoeken, … . Hierdoor is een prijsverhoging makkelijker door te voeren. Hopelijk gebruikt men echt de meeropbrengst om de treinen te vernieuwen en zeker om de treinen stipter te laten rijden. Indien dit zou lukken zullen de reizigers de hogere prijs zeker willen betalen.

Buts Tim
11th October 2010, 11:22
Goed, maar als de prijzen zo gaan blijven stijgen, en er komen geen veranderingen in de stiptheid,... .
Ze maken zoveel reclame om het openbaar vervoer te gebruiken en om de auto thuis te laten. Maar als ze de prijzen blijven opdrijven gaan ze volgens mij een averechts effect krijgen.

Ik nam in het middelbaar steeds de bus naar school. En als ik een examen had nam ik altijd een uur vroeger de bus, want de bus was toch nooit op tijd.
Als je dit al moet doen om toch maar op tijd op je bestemming te komen vind ik dat het al ver gekomen is.

Sophie.vanaubel
18th October 2010, 13:14
Ik ben het volledig eens met de reactie van Tim Buts. Ze maken veel reclame voor treinvervoer en promoten het zo hard en ze zeggen dat je beter met de trein kan komen ipv met de auto, maar wat men niet zegt is de prijs van zo'n treinrit. Als ze het zo hard willen promoten moeten ze het ook niet zo duur maken.

Ook de dienstverlening laat aan de wensen over. Ze staken voor het minst en als je dan een treinreiziger bent is dit wel heel vervelend. Ik denk dat de mensen van de NMBS zich een beetje moeten aanpassen aan sommige situaties en niet meteen hun eigen mening en wil moeten opdringen. Ze moeten ook een denken aan de mensen die eigenlijk zorgen voor hun inkomsten namenlijk: de reizigers zelf.