PDA

Bekijk de volledige versie : K.U.Leuven bezint zich over katholieke identiteit


Barst
6th October 2010, 21:17
K.U.Leuven bezint zich over katholieke identiteit


Naar aanleiding van recente gebeurtenissen in de Kerk start de K.U.Leuven een reeks van zes debatten waarin ze zich zal bezinnen over haar katholieke identiteit. De beleidsorganen van de alma mater zullen op basis van teksten over de visies die daarover leven aan de universiteit, en met feitelijke informatie verzameld door een technische werkgroep daarover in het voorjaar van 2011 discussiëren.


"We zijn conform onze opdrachtsverklaring een onafhankelijk denkcentrum dat respect en ondersteuning geeft aan katholieke waarden. We moeten echter vaststellen dat de Kerk vandaag met zware problemen kampt. Het gaat daarbij niet enkel over het kindermisbruik of de weinig flexibele opstelling in allerlei ethische problemen, maar ook over het verlies aan impact in de westerse samenleving. Het probleem zit vooral bij de verkrampte attitude bij de leidinggevenden", aldus de Leuvense rector Mark Waer.


Onafhankelijke positie

Het is niet onmogelijk dat de K.U.Leuven de K in haar naam wijzigt. "Intern rijst de vraag of wij door dat adjectief niet gelijkgeschakeld worden met de rigide leidinggevenden. Internationaal stelt het probleem zich nog scherper, omdat een katholieke universiteit in de Verenigde Staten bijvoorbeeld een zeer conservatieve instelling is die rechtstreeks onder de hiërarchie valt van Rome. Vraag is hoe we in het buitenland onze onafhankelijke positie duidelijker kunnen maken", aldus Waer.

De K.U.Leuven voerde in het verleden goede gesprekken over heikele thema's als IVF en stamcelonderzoek met Rome. "Men heeft ons op dat vlak nooit iets in de weg gelegd, maar op een vraag, samen met de UCL, over de voortzetting van het gesprek van enkele jaren geleden kwam geen reactie."


Blog DM, 06-10-2010 (belga/sps)

sandra.dries
6th October 2010, 22:28
Het Vaticaan heeft de toekenning van de Nobelprijs voor de geneeskunde aan Robert Edwards, de 'vader van de proefbuisbaby', scherp veroordeeld.

"Daar zijn talrijke redenen voor", zei de voorzitter van de Academie voor het Leven van het Vaticaan, monseigneur Ignacio Carrasco de Paula.

Veroordeeld om te sterven
Edwards is, volgens de Heilige Stoel, verantwoordelijk voor de vermarkting van eicellen en het grote aantal embryo's in reageerbuizen "waarvan er veel veroordeeld zijn te sterven".
Volgens Carrasco heeft Edwards het probleem van de onvruchtbaarheid "niet opgelost, maar verschoven".

Immoreel
Het Vaticaan heeft de door Edwards ontwikkelde IVF-techniek (in vitro fertilisatie) reeds in 1987 verworpen. Auteur van het document was kardinaal Joseph Ratzinger, de huidige paus Benedictus XVI, maar toen nog aan het hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer. IVF geldt in de katholieke kerk als "immoreel" omdat de techniek een ersatz is voor de natuurlijke vereniging tussen man en vrouw. (belga/ep)
bron http://www.demorgen.be 06/10/2010
reactie: er zijn heel wat koppels gelukkig met de optie van een kind te krijgen met in-vitro. Veel huwelijken (relaties) staan/stonden onder spanning bij het uitblijven van een kind, dat is één.
Verder is er de ethische commissie die de procedure nauw ter harte neemt en er streng op toeziet dat wanpraktijken in mindere mate zouden moeten mogelijk zijn.
Wat misschien een andere vraag kan opwerpen is: mogen homosexuele koppels .....(mannen kunnen nog steeds geen kinderen krijgen tzou wel eens wat anders zijn :D )
.....een kind krijgen door in-vitro; draagmoederschap enzoverder? Want deze techniek heeft wel heel wat meer mogelijkheden meegebracht...
misschien een idee voor een poll?
Maar geef deze man de nobelprijs, jawel, ik ken redelijk wat mensen die er heel wat gelukkiger door zijn.

Barst
7th October 2010, 01:52
Koerswijziging voor KULeuven


BRUSSEL - De KULeuven denkt hardop na over de eerste letter van haar naam. 'We hebben een probleem met de leiding van de rooms-katholieke kerk. Het is tijd voor een ander standpunt.'


De K van KULeuven ligt de universiteit dezer dagen als een molensteen op het hart. Vanaf vandaag buigt zich daarom een dream team van academici - onder wie ronkende namen als Paul De Grauwe, Catherine Verfaillie en ere-rector Roger Dillemans - zich over de verhouding tussen kerk, universiteit en maatschappij. De debatten moeten leiden tot een nieuwe houding tegenover het roomse instituut.

'Het is tijd voor een ander standpunt', vindt de Leuvense rector Mark Waer. Na het uitbarsten van de pedofilieschandelen in de kerk is hij meer dan ooit bezorgd om de reputatie van zijn universiteit.

'Dat hoeft niet te betekenen dat we de K in onze naam laten vallen. Wij blijven staan achter de waarden van het katholieke geloof. Maar de spanning tussen de rigide roomse moraal en onze ambities in biomedisch onderzoek is moeilijk houdbaar. Onze universiteit is een kritisch denkcentrum. Dat geven we onder geen beding op.'

De negatieve uitlatingen van het Vaticaan over de Nobelprijs voor ivf-pionier Robert Edwards stuitten bij biomedicus Waer ook op kritiek. Het irriteert dat Rome zich zo overdreven focust op alles wat met seksualiteit en voortplanting heeft te maken.

'Elk nieuw wetenschappelijk inzicht botst op weerstand van het Vaticaan', betreurt de rector. 'Eerst was er de kritiek op anticonceptie, daarna op proefbuisbevruchting, nu op stamcelonderzoek. Natuurlijk moet je respect hebben voor een embryo en een foetus. Maar zeggen dat je daar niets mee mag doen, getuigt van wel erg weinig flexibiliteit.'

Waer noemt de kerkelijke besluitvorming 'archaïsch'.

'Die starheid dreigt zich op termijn tegen ons te keren. De KULeuven wordt steeds internationaler: een vijfde van onze bama-studenten komt uit het buitenland. Zij weten niet dat het Vaticaan niets te zeggen heeft over ons beleid. Het is vandaag belangrijker dan ooit om dat onderscheid te maken.'

Drie jaar geleden trok een delegatie van de KULeuven samen met kardinaal Godfried Danneels naar het Vaticaan om tekst en uitleg te geven bij haar stamcelonderzoek. 'Een interessant onderhoud', zegt Waer. 'We hadden gehoopt om verder te gaan in die discussie. Maar het is een beetje typisch voor het instituut dat we er nadien niets meer van hebben gehoord. Dat bewijst toch dat het gaat om een groep mensen die zeer sterk op zichzelf teruggeplooid is.'

Het Vaticaan ontnam in november 2006 de universiteit van Nijmegen haar roomse erkenning.Daardoor krijgt het diploma van de studenten theologie geen canonieke erkenning, wat het moeilijker maakt om kerkelijke carrière te maken. 'Die weg willen we niet inslaan', zegt Waer. 'De katholieke boodschap gaat verloren in het instituut. Dat mag op ons geen weerslag hebben.'


Blog DS, 07-10-2010

Barst
7th October 2010, 16:27
Wat verliezen we als de K weg is uit KU Leuven?


De KU Leuven, de Katholieke Universiteit Leuven, buigt zich over de vraag of ze de K nog wel wil behouden in haar benaming. Dat is een koerswijziging.


Gisteren ging ze nog een robbertje vechten in Rome om te verhinderen dat men zou beslissen haar K af te nemen, zoals ooit met de Universiteit Nijmegen is gebeurd.

Vandaag stelt ze zelf de vraag of ze de K nog wil. Niet de misbruiken in de kerk zijn de aanleiding. Wel de houding van Rome over biomedische kwesties: het gebruik van embryo's, in-vitrofertilisatie, stamcelonderzoek.

Gisteren, dat was onder de vorige rector, Marc Vervenne, theoloog en bijbelkenner. Hij hechtte belang aan het officiële label van de K. Dat is in zíjn domein van belang voor het aantrekken van buitenlandse studenten en wetenschappers. Vandaag is de rector een medicus, Marc Waer. In de biomedische wetenschappen ervaart men de K als een rem voor het aantrekken van buitenlandse studenten, onderzoekers en onderzoeksprojecten.

Beiden hebben dezelfde houding tegenover het biomedisch onderzoek: 'Als Rome ons verplicht te kiezen tussen ons ethisch afgewogen embryo-onderzoek en de K, dan kiezen we dat embryo-onderzoek'. Maar Marc Vervenne wou Rome nog veranderen; Marc Waer niet meer.

Wat het wordt, moet de KU Leuven intern beslissen. Heeft de brede samenleving er belang bij? Een beetje.

Velen vinden de K in de KU Leuven archaïsch. Veel studenten en professoren trekken zich van die K ook niet veel aan. Onderzoekers en opdrachtgevers die West-Europa en zijn universiteiten kennen, weten dat en weten ook dat de KU Leuven geen creationisten kweekt.

Maar voor de brede samenleving is het een verrijking als de universiteiten niet allemaal hetzelfde zijn, als er zijn die een kleur hebben, als dat hun wetenschap niet remt.

Het is ook interessant als er een universiteit is waar een dialoog plaatsheeft tussen wetenschap en een levensovertuiging. Het is belangrijk dat de wetenschap het geloof kan bevragen en het geloof de wetenschap.

Maar het is nu ook geen ramp als dat wegvalt.

Vooral omdat er mechanismen zijn om dat anders op te vangen. Bij het opgaan van de katholieke Ufsia in de pluralistische Universiteit Antwerpen is dat opgevangen door in het curriculum van iedere student 'een confrontatie' met 'een levensbeschouwing' in te schrijven en door een geëigend onderzoeks- en dialooginstituut.

Conclusie: het is een verlies voor de samenleving als de KU Leuven haar K verliest, maar een ramp is het niet.

Het verlies voor de kerk is veel groter. Zij verliest een voedingsbodem. Maar dat krijg je als de kerk ervoor kiest om meer instituut dan gemeenschap te zijn, en als dat instituut dan kiest voor de oude leer en niet voor de actuele pastoraal.


DS, 07-10-2010 (Guy Tegenbos)