PDA

Bekijk de volledige versie : Vaticaan heeft kritiek op Nobelprijs geneeskunde


Vanhoof.Stef
5th October 2010, 13:15
Vaticaan heeft kritiek op Nobelprijs geneeskunde

Het Vaticaan heeft de toekenning van de Nobelprijs voor de geneeskunde aan Robert Edwards, de "vader van de proefbuisbaby", scherp veroordeeld.

Kardinaal Joseph Ratzinger, de huidige paus Benedictus XVI, verwierp als hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer in 1987 de IVF-techniek.

"Daar zijn talrijke redenen voor", zegt de voorzitter van de Academie voor het Leven van het Vaticaan, monseigneur Ignacio Carrasco de Paula.

Edwards is, volgens de Heilige Stoel, verantwoordelijk voor de vermarkting van eicellen en het grote aantal embryo's in reageerbuizen "waarvan er veel veroordeeld zijn te sterven".

Volgens Carrasco heeft Edwards het probleem van de onvruchtbaarheid "niet opgelost, maar verschoven".

Immoreel

Het Vaticaan heeft de door Edwards ontwikkelde IVF-techniek (in vitro fertilisatie) reeds in 1987 verworpen. Auteur van het document was kardinaal Joseph Ratzinger, de huidige paus Benedictus XVI, maar toen nog aan het hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer.

IVF geldt in de katholieke kerk als "immoreel" omdat de techniek een ersatz is voor de natuurlijke vereniging tussen man en vrouw.

Vier miljoen mensen

Meer dan 10 procent van alle paren wereldwijd is onvruchtbaar. De inspanningen van Edwards om de proefbuisbabytechniek op punt te zetten resulteerden op 25 juli 1978 in een eerste succes met de geboorte van de Britse Louise Brown. IVF heeft sinds 1978 het leven geschonken aan zowat vier miljoen mensen. Velen ervan zijn nu al volwassen en sommigen hebben zelf al kinderen gekregen.

Robert Edwards kreeg de Nobelprijs voor de geneeskunde omdat hij bij zijn ontwikkeling van IVF tegen "weerstand in de samenleving en het establishment" gevochten heeft.

Bron

Knack.be, 05 oktober 2010

Mening

Ik denk dat het Vaticaan eens moet stoppen met al die negatieve persmededelingen over wetenschappelijke verhandelingen. Mij lijkt het duidelijk dat de wetenschap en het Vaticaan (geloof in het algemeen) nooit beste vriendjes worden. Dit zou echter niet mogen wegnemen dat er toch een gezonde wisselwerking tussen de twee zou moeten zijn. Er zou een groter respect mogen uitkomen van het Vaticaan over IVF methode, het heeft al duizenden ouders geholpen om toch een gezin te stichten. Dat de wetenschap hier een handje helpt is voor mij persoonlijk niet echt een probleem. Wel zou ik commentaren verstaan als het gaat om genetisch perfecte mensen te 'maken' aan de hand van genetische manipulatie. Gelukkig doet dit nu nog niet ter zake.

Het Vaticaan heeft voor mij dan weer wel gelijk dat IVF geen oplossing is maar wel een verschuiving. Enig minpunt een oplossing zou onder andere genetische manipulatie omvatten dus het Vaticaan zet zichzelf een beetje klem.

Dat IVF dan weer 'immoreel' is volgens het Vaticaan is opnieuw moeilijk te volgen, wanneer een man en vrouw op natuurlijke wijze geen kinderen kunnen krijgen en er toch wensen zit men met een probleem. IVF is dan voor mij persoonlijk een goede oplossing want adoptie heeft ook zijn nadelen.

Aanvullend artikel

Nobelprijs Geneeskunde voor grondlegger IVF

De Nobelprijs voor Geneeskunde 2010 gaat naar de Brit Robert Edwards, de "vader van de proefbuisbaby".

Volgens Karolinksa Intitutet in Stockholm heeft de wetenschapper bij zijn ontwikkeling van in vitro bevruchting (IVF) tegen "weerstand in de samenleving en het establishment" gevochten Hij had al in de vroege jaren vijftig beseft dat IVF nuttig kon zijn als behandeling tegen onvruchtbaarheid.

Meer dan 10 procent van alle paren wereldwijd is onvruchtbaar. De inspanningen van Edwards om de proefbuisbabytechniek op punt te zetten resulteerden op 25 juli 1978 in een eerste succes met de geboorte van de Britse Louise Brown.

Vier miljoen mensen

In de jaren daarop verfijnde de wetenschapper met zijn medewerkers de techniek die reeds het leven heeft geschonken aan zowat vier miljoen mensen. Velen ervan zijn nu al volwassen en sommigen hebben zelf al kinderen gekregen.

De hoogste wetenschappelijke prijs voor de geneeskunde is omgerekend zowat een miljoen euro waard.

Vorig jaar deelden drie Amerikanen de prijs: Elisabeth Blackburn, Carol Greider en Jack Szostak hadden uitgevlooid hoe cellen ouder worden en met welke werktuigen de cellen die veroudering sturen.

Edwards (85) krijgt zijn prijs op 10 december uitgereikt. Hij is verbonden aan de Universiteit van Cambridge.

Bron:

Knack.be, maandag 04 oktober 2010

Marieke Hendrickx
5th October 2010, 17:50
Ik denk dat koppels die een echte kinderwens hebben zeer blij zijn met deze techniek.

Het is spijtig dat het Vaticaan deze techniek dan veroordeeld. Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met de ethische kant van de zaak maar wij moeten er als mens op vertrouwen, dat de artsen die bezig zijn met deze problematiek ook goede beslissingen nemen: niet de commerciële kant van de zaak vooropschuiven wel de menselijke kant.

Bo.Alpaerts
5th October 2010, 17:57
Ik heb het bericht deze morgend ook op de radio gehoord, erg interessant vind ik. Ik sluit aan bij de mening van Stef. Het is duidelijk dat de Kerk zich niet kan aanpassen aan de de wetenschappelijke vooruitgang en ze niet in staat is om ook de positieve kanten te bekijken (en dat zijn er veel!). Een nobelprijs krijgen is net iets positiefs en zou gesteund moeten worden. Mensen keren zich meer en meer de rug toe naar de Kerk en ik kan ze geen ongelijk geven. Dit is het zoveelste negatieve bericht dat over de Kerk in de media wordt gegooid. Die nobelprijs is meer dan verdiend!