PDA

Bekijk de volledige versie : Veel jonge doden op weekendwegen


Barst
4th October 2010, 01:32
Veel jonge doden op weekendwegen


BRUSSEL (BELGA, DS) - Zeven jongeren lieten afgelopen weekend het leven in een ongeval. ‘Jonge mensen schatten verkeersrisico's soms verkeerd in.'


‘Het klinkt ontzettend cynisch, maar eigenlijk is het goed dat de ongevallen van dit weekend samen zijn gebeurd', zegt de Herentalse verkeersdeskundige Kris Peeters. ‘De gewenning aan dit soort verhalen en de anonimiteit van de slachtoffers leiden ertoe dat verkeersveiligheid naar achteren verschuift op de politieke en publieke agenda. Iedereen heeft het over files, maar die zijn niet het echte probleem.'

De balans van afgelopen weekend dwingt volgens Peeters tot een dringende herschikking van de prioriteiten.

De trieste opsomming neemt een aanvang vrijdagnacht, in de Oost-Vlaamse gemeente Stekene. Twee zeventienjarige scholieren reden er iets over middernacht met een bromfiets tegen een geparkeerde tractor met aanhangwagen. De bestuurder, Niels Schillemans, was op slag dood. Zijn vriend Yves Ivens, die achterop zat, kon niet meer worden gereanimeerd. Nog vrijdagnacht overleden twee mannen van 29 en 18 jaar bij een verkeersongeval op de E46-snelweg in de buurt van Luik.

Zaterdagochtend werd een bizarre kettingbotsing twee Nederlands fataal. Op de E40 in Veurne slipte een Franse personenwagen. Een Engelse vrachtwagenchauffeur ging op de remmen staan om de wagen te ontwijken, waardoor een Nederlandse personenwagen op de truck inreed. De twee inzittenden waren op slag dood.

Ten slotte overleed gisteren een 22-jarige man uit Genk na een verkeersongeval op de Europalaan in Genk. Rond half vijf 's ochtends raakten twee auto's elkaar licht tijdens een inhaalmanoeuvre. Een van de wagens raakte van de weg af, kwam tegen een boom terecht en ging over de kop. De bestuurder overleed ter plaatse.

‘Een zwart weekend', zegt verkeersdeskundige Kris Peeters. ‘Maar buiten de nabestaanden ligt nauwelijks iemand wakker van die ongevallen. Wat mij vooral zorgen baart is de verschuiving van de leeftijd waarop jongeren met de auto mogen rijden. We gaan ervan uit dat hoe jonger iemand begint met rijden, hoe sneller er ervaring wordt opgedaan.'

‘Daarom mogen ze al vanaf hun zeventien jaar achter het stuur kruipen. Maar uit studies blijkt ook dat ze op die leeftijd risico's niet correct inschatten én hogere risico's willen nemen. Die combinatie is dodelijk. De probleemgroep loopt tot 24 jaar. Jongeren zouden pas vanaf bijvoorbeeld 22 jaar mogen rijden.'

Bovendien voldoet de praktische rijopleiding niet, vindt de Gentse verkeersprofessor Johan De Mol. ‘In het nieuwe opleidingssysteem is die praktische kant geminimaliseerd. Jongeren doen vooral ervaring op wanneer ze hun rijbewijs al op zak hebben, en leren het dus met trial and error. Voeg daarbij eventueel puberaal haantjesgedrag, en je krijgt zeer riskante situaties. Met helaas soms een dodelijke afloop.'


Blog DS, 04-10-2010

Kristof.Vermeiren
6th October 2010, 19:24
Dit artikel is enkel gefixeerd op jongeren. Volgens mij is het logisch dat er meer jongeren ongevallen maken op latere tijdstippen tijdens het weekend. De niet-uitgaande mensen zijn op die momenten veel minder vaak op de weg. Het feit dat jongeren in het algemeen meer ongevallen meemaken heeft volgens mij verscheidene verklaringen. Te jong zijn (wat blijkbaar gepaard gaat met risico's slecht inschatten) is volgens mij niet de belangrijkste reden. Volgens mij komt het hoofdzakelijk door gebrek aan ervaring. Als je al 20j met de wagen rijdt, ben je (normaal gesproken) 'rijvaardiger' dan wanneer je nog maar 1j je rijbewijs hebt. Rijvaardig wil voor mij ook zeggen dat je verantwoord met de wagen rijdt en dat je risico's goed analyseert. Of je nu 18, 20 of 22 bent, volgens mij ligt het niet aan de leeftijd maar aan de instelling/persoonlijkheid van de jongere.

Nienke.Nietvelt
9th October 2010, 13:33
Zeven jongeren die op één weekend sterven, is erg veel. Ik vind dit dan ook erg verontrustend, want wat brengt dit voor de toekomst?
Er is duidelijk iets aan de hand waar een oplossing voor gezocht moet worden.

Ik ben het eens met wat Kris Peeters in het artikel vermeld: er wordt té weinig aandacht aan verkeersveiligheid besteed en té veel aan het file-probleem. Mensen moeten eens gaan beseffen dat mensenlevens voorgaan op allerlei praktische zaken, zoals zo min mogelijk gehinderd worden (zo snel mogelijk overal willen geraken). Veiligheid primeert in het verkeer, niet het eigen belang (bv.file/tijdverlies)!

Dat de verongelukten voornamelijk jongeren zijn, kan ik inkomen. Het grotendeel van de jongeren neemt -na één/twee jaar dat hij zijn rijbewijs op zak heeft- inderdaad meer risico's. Zij hebben dan vaak het gevoel dat ze 'vlotjes' kunnen rijden (vertrouwd met hun wagen en het verkeer), wat bij velen in werkelijkheid nog niet het geval is. Hierdoor zijn jongeren meer betrokken bij ongevallen. Maar de leeftijd voor het behalen van het rijbewijs verhogen, is naar mijn mening niet realistisch. Vele jongeren hebben nl. de auto nodig voor hun verplaatsing naar het werk, de school, ... Zij zouden anders te veel afhankelijk/tot last zijn van anderen en in deze tijd verwacht men immers van jongeren dat ze snel zelfstandig zijn.