Emma.Mertens
2nd October 2010, 22:44
Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) heeft donderdag een stakingsaanzegging ingediend voor 19 oktober. Het Syndicaat klaagt de veiligheidsproblemen en de werkdruk aan.
Het ASTB wordt naar eigen zeggen niet gehoord door de top van de NMBS, ook niet na de ongevallen in Buizingen en Aarlen. Daarom wil het Syndicaat op 19 oktober in de namiddag de sporen blokkeren in het station Brussel Zuid.
"Er worden nog steeds geen concrete maatregelen genomen om de veiligheid op het spoor te verbeteren", aldus voorzitter Arthur Mercier. "Door de werkdruk zijn de treinbestuurders vermoeid en minder aandachtig."
Volgens hem is het hoge aantal overtredingen van stopseinen een gevolg van de vermoeidheid. Het Syndicaat is het ook niet eens met de installatie van het veiligheidssysteem TBL1+, dat een automatische noodstop uitvoert. ASTB eist de invoering van het Europese ETCS.
Bron: www.destandaard.be
Eigen mening: Wil je dat je werkuren soepeler worden? Leg het werk dan neer. Of dat is toch de indruk die ik de laatste tijd krijg van de werknemers bij het openbaar verkeer in België. Hier bestaan in mijn ogen toch betere oplossingen voor. Misschien moeten de werknemers eens een brief met handtekeningen opsturen naar degenen die de uurroosters opstellen, met het argument dat de veiligheid van de reizigers in het gedrang komt. Met goed overleg kan je meer bereiken denk ik.
Dit lijkt me toch een beter initiatief dan honderden reizigers in de steek te laten door het werk te laten vallen!
Het ASTB wordt naar eigen zeggen niet gehoord door de top van de NMBS, ook niet na de ongevallen in Buizingen en Aarlen. Daarom wil het Syndicaat op 19 oktober in de namiddag de sporen blokkeren in het station Brussel Zuid.
"Er worden nog steeds geen concrete maatregelen genomen om de veiligheid op het spoor te verbeteren", aldus voorzitter Arthur Mercier. "Door de werkdruk zijn de treinbestuurders vermoeid en minder aandachtig."
Volgens hem is het hoge aantal overtredingen van stopseinen een gevolg van de vermoeidheid. Het Syndicaat is het ook niet eens met de installatie van het veiligheidssysteem TBL1+, dat een automatische noodstop uitvoert. ASTB eist de invoering van het Europese ETCS.
Bron: www.destandaard.be
Eigen mening: Wil je dat je werkuren soepeler worden? Leg het werk dan neer. Of dat is toch de indruk die ik de laatste tijd krijg van de werknemers bij het openbaar verkeer in België. Hier bestaan in mijn ogen toch betere oplossingen voor. Misschien moeten de werknemers eens een brief met handtekeningen opsturen naar degenen die de uurroosters opstellen, met het argument dat de veiligheid van de reizigers in het gedrang komt. Met goed overleg kan je meer bereiken denk ik.
Dit lijkt me toch een beter initiatief dan honderden reizigers in de steek te laten door het werk te laten vallen!