PDA

Bekijk de volledige versie : Jonge bollebozen nemen de benen

Barst
28th September 2010, 00:43
Jonge bollebozen nemen de benen

GENT - Als er niet snel meer geld komt voor beurzen voor jonge onderzoekers, wijken nog meer van onze beste bollebozen uit, zucht Paul Van Cauwenberge, rector van de UGent en nieuwe voorzitter van het FWO, de gerenommeerde beurzenverstrekker.

Het aantal jonge Vlamingen dat na zijn academische studies in het onderzoek wil gaan, is afgelopen decennium eindelijk flink toegenomen, deels omdat er eindelijk ook meer geld kwam voor onderzoek.

De onderzoeksneiging bij de jongeren groeide evenwel sterker dan de budgetten. En sinds enkele jaren zijn de budgetstijgingen stilgevallen en vanaf dit jaar kort de Vlaamse regering zelfs op die kredieten.

Wat is het gevolg voor bijvoorbeeld het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO), de toekenner van beurzen aan de jonge bollebozen, de studenten met grote en grootste onderscheiding?

FWO-voorzitter Paul Van Cauwenberge: ‘We krijgen meer dan 1.000 voorstellen per jaar, waaruit we met internationale jury's selecteren; maar we kunnen maar goed 200 beurzen toekennen, iets meer dan 20 procent. Als onze vrees bewaarheid wordt en de Vlaamse regering opnieuw 5 procent wegknipt, zakken we onder de 20 procent. Onze collega's in het buitenland die zulke fondsen besturen, zijn unaniem: als je minder dan 33 procent kan honoreren, haken de besten af en trekken ze naar het buitenland. Daar wordt vaak niet bezuinigd op onderzoek, integendeel soms.'

‘Het is al bezig. Ik heb al meerdere jongeren, van de beste, gehad die mij kwamen zeggen: Rector, bedankt, het was hier leuk, maar ik ben weg. De Vlaamse onderzoekers horen bij de beste ter wereld. Onze bollebozen kunnen overal terecht. Dan zijn we ze kwijt.'

Christine Van Broeckhoven (Universiteit Antwerpen en Vlaams Instituut voor Biotechnologie), een van de toppers in de wereld voor neurodegeneratieve hersenziekten (alzheimer en co), bevestigt: ‘Dit wordt echt een probleem. Het FWO is de belangrijkste bron van fondsen voor jonge toponderzoekers. Die gaan de benen nemen. Ook de andere onderzoeksfondsen zoals het IWT, het VIB en de interne universiteitsfondsen krimpen. Ik kan nog net ademen: ik ben altijd voorzichtig en heb buffertjes. Ons lopend toponderzoek kunnen we voortzetten. Maar nieuwe projecten aanvatten niet. Als je in dit werkveld even stilstaat, loop je meteen achterop; veel landen knippen niet in het onderzoek. Lang kan ik dit niet volhouden. Gelukkig zijn we nu nog bij: ik heb net een internationale visitatiecommissie over de vloer gehad; we hebben een goede evaluatie gekregen. Oef!'

Blog DS, 27-09-2010 (Guy Tegenbos)