PDA

Bekijk de volledige versie : Onderwijs niet afgestemd op arbeidsmarkt


Barst
24th September 2010, 01:58
Werkvloer niet onder indruk van diploma


BRUSSEL - Meer dan de helft van de beginnende werknemers zegt in een enquête dat hun studies geen goede voorbereiding vormden op hun baan. De werkgevers zijn al even weinig enthousiast over de schoolse opleiding.


De school bereidt onvoldoende voor op een job. Daarover zijn werkgevers en jonge werknemers het eens, zo blijkt uit een enquête die het uitzendbedrijf Tempo-Team (het vroegere Vedior) in augustus liet uitvoeren bij 401 werknemers en 205 personeelsmanagers.

Van de werkgevers zegt driekwart dat nieuwe krachten nog extra opgeleid moeten worden vooraleer ze ingezet kunnen worden. Meer dan zes op de tien zegt dat het onderwijs slecht is afgestemd op de arbeidsmarkt en dat de kennis die starters hebben te theoretisch is.

Van de jonge werknemers (onder de 35 jaar) zegt meer dan de helft dat de ervaring en de opleiding op de werkvloer belangrijker zijn dan de schoolse opleiding. 42 procent zegt zelfs dat hij zijn diploma niet echt nodig heeft. Nog geen vier op de tien verklaren dat de studie een goede voorbereiding was op de baan.

In een reactie zegt Jan Herpelinck van de dienst Studieadvies van de KU Leuven dat de academische wereld en het bedrijfsleven nu eenmaal andere doelen hebben. ‘Maar een universitair geschoolde heeft vaardigheden die best van pas komen in het werk: analytisch en kritisch vermogen, leiding geven, stressbestendigheid.' Hij zegt ook dat bij de oriëntering van de studenten de kansen op de arbeidsmarkt als factor meegenomen worden.

Eric Stiers, HR-specialist van Tiense Suiker, bevestigt dat de werkgevers vandaag veeleisend zijn voor hun beginners. ‘De huidige economische toestand laat een lange periode van inwerken niet toe. Werkgevers eisen onmiddellijke inzetbaarheid.'

Het gaat zover dat heel wat bedrijven geen schoolverlaters meer aannemen. Ze rekenen erop dat ze bij andere werkgevers ervaring opdoen en dan halen ze hen in huis tegen dat ze dertig zijn. Als ze dat allemaal gaan doen, rijst de vraag waar die beginners dan hun ervaring moeten opdoen.

‘Maar je mag het onderwijs niet met alle zonden beladen', vindt Stiers. ‘Vele studenten vinden maar moeizaam een stageplaats. Dat de jongeren zich bewust zijn van de waarde van praktijkervaring bewijst de vaststelling dat er nooit zoveel vakantiejobs genomen werden.'

Volgens Marc De Braekeleer van Tempo-Team moeten politici en onderwijs dringend die opleidingen die bijna zeker werk bieden – zoals verpleegkunde of ingenieur – weer aantrekkelijk voorstellen.

‘En ouders moeten hun kroost ervoor behoeden studierichtingen te kiezen waar geen arbeidsplaatsen zijn.'


DS, 24-09-2010 (Tom Ysebaert)