PDA

Bekijk de volledige versie : 'Groene' doodskisten


Barst
22nd October 2005, 03:58
Doodskisten moeten milieuvriendelijk en hygiënisch zijn


ANTWERPEN - De Vlaamse regering heeft vandaag de voorwaarden vastgelegd waaraan doodskisten of lijkwaden moeten voldoen. Zo moeten ze uit een natuurlijk en biologisch afbreekbaar materiaal worden vervaardigd.


Bevoegd minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen beseft dat het om een kies onderwerp gaat, maar wijst erop dat de regelgeving er komt om milieuredenen, hygiënische redenen en redenen van volksgezondheid. Bedoeling is immers het ontbindingsproces van het stoffelijk overschot zo goed mogelijk te laten verlopen en grond- en watervervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.

Het materiaal van doodskisten mag onder meer niet met houtbeschermingsmiddelen behandeld zijn. Ook de lijm, de lak, de handvaten en binnenbekleding van de kisten moet biologisch afbreekbaar zijn. Om hygiënische redenen is het niet toegestaan doodskisten die al in contact zijn gekomen met een stoffelijk overschot meermaals te gebruiken.

Voor lijkwaden, die vooral worden gebruikt bij overlijdens van joden en moslims, gelden zeer strikte regels inzake het doorlaten van vocht, de treksterkte van het materiaal, de las- en naadverbindingen en de scheur- en krimpbestendigheid. Binnen de 90 dagen moet het materiaal van de lijkwaden afgebroken zijn.

Keulen benadrukt dat de bepalingen in overleg met de sector werden opgesteld door de administratie gezondheidszorg en zijn gebaseerd op het Nederlandse voorbeeld.


DS, 21-10-2005 (ml)

zwamzie
22nd October 2005, 13:13
Dit wil juist lukken... Ik ben gisteren naar een begrafenis geweest en we hadden het er nog over. Al die mensen 'in de grond steken' kan toch helemaal niet proper en gezond zijn? (sorry voor het cru taalgebruik)
Ik hoor mijn grootvader gisteren nog zeggen: het bouwbedrijf waar hij werkte lag heel dicht bij een kerkhof en de buis voor het afvoerwater van het bedrijf zelf hebben ze gewoon moeten verleggen omdat er zulke verschrikkelijke geur uitkwam. En neen, die stank kwam niet van het afvoerwater, maar uit onderzoek bleek dat die afkomstig was van het kerkhof, jawel, moet je niet vragen!!
Bovendien vind ik een kerkhof helemaal niet hygiënisch. Hoeveel mensen werden hier wel niet begraven met kankers, tumors, mensen die helemaal 'platgespoten' zijn van de meest schadelijke geneesmiddelen...
Wat ben je dan uiteindelijk met 'Het materiaal van doodskisten mag onder meer niet met houtbeschermingsmiddelen behandeld zijn. Ook de lijm, de lak, de handvaten en binnenbekleding van de kisten moet biologisch afbreekbaar zijn.'

Ocharme als je wil bouwen moet je heel je grond laten controleren op schadelijke stoffen, maar zo'n kerkhof kan dan wel allemaal?

Waarom verplichten ze de mensen niet om iedereen die overlijdt, te laten cremeren? Veel hygiënischer, minder schadelijk voor het milieu en bovendien heeft men geen plaatsgebrek meer!

Kenny
24th October 2005, 00:08
[QUOTE=zwamzie]Ik hoor mijn grootvader gisteren nog zeggen: het bouwbedrijf waar hij werkte lag heel dicht bij een kerkhof en de buis voor het afvoerwater van het bedrijf zelf hebben ze gewoon moeten verleggen omdat er zulke verschrikkelijke geur uitkwam. En neen, die stank kwam niet van het afvoerwater, maar uit onderzoek bleek dat die afkomstig was van het kerkhof, jawel, moet je niet vragen!!
[/QUOTE]

Conclusie: rottende lijken stinken?!

wim leenaerts
24th October 2005, 13:41
Ik weet niet of die lijken in de grond echt schadelijk zijn voor het milieu. Normaal gezien zorgt dat zelfs voor een verrijking van de grond. Al het natuurlijk materiaal (incluis dierlijk materiaal) wordt netjes afgebroken door verschillende soorten 'afvalruimers' die ervoor zorgen dat alle stoffen (mineralen, eiwitten, ...) netjes terug in hun oorspronkelijke vorm kunnen opgenomen worden door de planten, die dan weer door dieren terug opgenomen worden. De allombekende natuurlijke kringloop met andere woorden. Noodzakelijk voor het voorbestaan van alles wat op onze planeet leeft.

Die kankergezwellen en dergelijke worden volgens mij ook allemaal netjes afgebroken zodat er helemaal geen schade wordt toegebracht aan het milieu. En mensen "platspuiten" gebeurt natuurlijk wel, maar het is niet omdat iemand wekelijks pakweg een morfinespuit krijgt dat er na 2 jaar zo'n 2 liter morfine in die persoon zijn lichaam zit en daar voor de rest van zijn leven in blijft zitten. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat die kisten betreft hebben ze natuurlijk helemaal gelijk, daar zitten ongetwijfeld schadelijke stoffen in verwerkt en die moeten daar ook uitgehaald worden.