PDA

Bekijk de volledige versie : Twaalfjarigen naar de disco


Barst
10th September 2010, 01:03
Twaalfjarigen naar de disco


ANTWERPEN - Een Nederlands bedrijf gaat ook in ons land party's organiseren voor 12- tot 15-jarigen. Het heeft daarvoor de Antwerpse megadiscotheek Noxx afgehuurd.


Het Amsterdamse bedrijf Vicino is niet aan zijn proefstuk. 'We organiseren in Nederland al meer dan drie jaar zogenaamde Fris-party's', zegt bedrijfsleider Philippe Hes. Hij geeft zonder verpinken toe dat zijn bedrijf zich 'om commerciële reden op deze onontgonnen nichemarkt stortte'.

'Maar we volgen zeer duidelijke spelregels. De fuiven zijn alleen toegankelijk voor 12- tot 15-jarigen, je moet je identiteitskaart bij hebben en alcohol, drugs en sigaretten zijn ten strengste verboden. Gewoon fris dus.'

Om het allemaal toch wat aantrekkelijk te maken, huurt de organisatie niet de parochiezaal om de hoek af, maar 's lands grootste en bekendste discotheken. 'We willen daar zijn waar de oudere broer of zus van ons doelpubliek normaal gezien in het weekend naartoe gaat', aldus nog Hes.

Zijn bedrijf organiseert ondertussen in 18 Nederlandse steden op regelmatige basis Fris-party's. 'En hoewel er in het begin wat negatieve commentaar kwam, is die ondertussen volledig weggeëbd. Wie zijn zoon of dochter bij ons laat fuiven, weet dat die in veilige handen is. Daar ben je niet zo zeker van als je je kinderen 's avonds laat op straat laat rondhangen.'

Nog volgens Hes kwam het tot dusver nog nooit tot incidenten. 'Daar zorgen ook onze eigen stewards voor, die mee toekijken op het totale drank- en rookverbod.' Dronken jongeren wordt de toegang ontzegd.

Op maandag 1 november wil Hes zijn concept ook in Vlaanderen lanceren. Hij sloot daarvoor een deal met de Antwerpse megadiscotheek Noxx, goed voor 2.000 danslustigen. 'We zullen al meer dan tevreden wanneer we voor de eerste keer zo'n 700 kaartjes verkopen.'

Tickets kosten 11 euro in voorverkoop. Een niet-alcoholisch drankje krijg je er voor gemiddeld zowat 2 euro.

De Noxx-fuif begint om 19.30 uur en eindigt om 1 uur de volgende ochtend. 'Neen, we vinden dat niet te laat voor een 12- tot 15-jarige', zegt Hes. 'Het merendeel van de jongeren verlaat de fuif trouwens al tussen 23 en 24 uur. Maar als we klokslag middernacht de deuren sluiten, ontstaat er aan de uitgang te veel duw- en trekwerk omdat iedereen tegelijk naar huis gaat. Daarom laten we de fuif langzaam uitdoven.'

Ook Tom Swerts, de manager van Noxx, ziet geen graten in het concept. 'Bij ons kom je normaal niet binnen onder de 18 jaar. Maar gelet op het totale rook- en drankverbod vind ik dat zo'n Fris-party moet kunnen.'

Pedagoge Marijke Bisschop is veel minder enthousiast, om het zacht uit te drukken. 'Voor ouders is het aanbod van zo'n megaparty een ware hel. Ik hoop echt dat ouders de moed en de kracht vinden om ook deze keer weer neen te zeggen.'

'Natuurlijk zijn de kinderen daar veilig. Maar mij gaat het om grenzen stellen en tegen je zoon of dochter zeggen: allemaal leuk zo'n Fris-party, maar ik vind dat je pas naar fuiven mag vanaf je zestiende. Voor alles is er een leeftijd. Laten we die nu niet almaar verlagen.'

Fris-organisator Philippe Hes is het niet eens met die kritiek. 'Als je jongeren op vroege leeftijd al met deze veilige manier van fuiven in aanraking laat komen, leidt dat op latere leeftijd niet tot excessen.'

www.wijzijnfris.be


Blog DS, 10-09-2010

veronique.geussens
11th September 2010, 14:34
Ik vind dit helemaal niet goed.
Toen ik 12 was had ik waarschijnlijk mijn eerste fuifje achter de rug en moest ik om half 11 , misschien 11 uur al thuis zijn. Als je ze op die jonge leeftijd al introduceert in de echte discotheken en hun duidelijk maakt dat dit goed is gaan ze er ook veel te snel echt heen willen.
Voet bij stuk houden wordt dan ook moeilijk voor ouder aangezien ze er al 1 keer heen zijn gemogen. En dan ....
Nee hou het op die leeftijd maar bij 'fuiven' in de garage.

Kenny
16th September 2010, 17:33
[QUOTE=veronique.geussens]Ik vind dit helemaal niet goed.
Toen ik 12 was had ik waarschijnlijk mijn eerste fuifje achter de rug en moest ik om half 11 , misschien 11 uur al thuis zijn. Als je ze op die jonge leeftijd al introduceert in de echte discotheken en hun duidelijk maakt dat dit goed is gaan ze er ook veel te snel echt heen willen. [/QUOTE]

Dus toen jij 12 was, mocht jij naar de fuif. Maar iemand van 12 zou dan niet naar de disco mogen? Ik vraag mij af wat daar zo slecht aan is.

Leen.Melis
28th September 2010, 17:41
Persoonlijk ben ik best wel gewonnen voor dit concept. Op deze manier kunnen jongeren, zoals organisator Philippe Hes reeds aangeeft, namelijk op een veilige, verantwoorde manier leren omgaan met uitgaan. Hier is naar mijn mening dan ook een sterke behoefte aan. Tot mijn spijt en verontwaardiging zie ik de laatste jaren immers steeds meer twaalf -tot vijftienjarigen , al dan niet met medeweten van hun ouders, dronken ronddolen op 'gewone' fuiven bedoeld voor zestienplussers.

Beweren dat ouders die hun kinderen toelaten om naar een Fris-party te gaan, geen grenzen meer kunnen stellen vind ik verder nogal kort door de bocht. Een Fris-party is immers iets heel anders dan een gewone fuif. Wie zijn kinderen de toegang tot Fris-parties ontzegt, moet bijgevolg ook pakweg pyjamafeestjes, waarbij het concept op de dresscode na nagenoeg hetzelfde is, uit het leven van zijn kinderen bannen.

Nick Peers
17th October 2010, 14:32
Het hoofddoel van een bedrijfsleider is zo goed als altijd winst maken, wat logisch is. Maar je winst genereren uit fuiven voor jongeren van 12 tot 15 jaar vind ik wel te ver gaan.

De fuiven mogen dan doorgaan met bepaalde spelregels en goede veiligheidsmaatregelen. Het blijft een slecht idee om jongeren van deze leeftijd aan te zetten tot fuiven. Ze zullen te snel vertrouwd raken met fuiven. Hierdoor gaan ze als ze ouder worden te makkelijk in aanraking komen met drugs en alcohol op de echte fuiven.

Dat de fuiven doorgaan in de grootste discotheken is ook niet erg goed. Zo raken jongeren te snel met deze discotheken vertrouwd. In deze grote discotheken circuleren de drugs vlotjes en waarschijnlijk gaan de jongeren er later ook uit en komen ze er snel mee in contact.

Dat het concept wordt bijgestaan door de manager van Noxx is volgens mij een verkeerd signaal naar de maatschappij. Als de mensen die het wereldje kennen geen probleem maken van de fuiven zullen vele ouders overtuigd raken van de ‘onschuldigheid’ van deze fuiven.

NuyensEvelynne
17th October 2010, 15:09
Persoonlijk vind ik het een goed idee om jongeren op 12-jarige leeftijd te laten proeven van fuiven, maar dat moet dan niet noodzakelijk in een discotheek zijn. Natuurlijk is het wel leuker voor de jongeren om in een echte discotheek binnen te mogen.

Dat er geen alcoholische drank en geen drugs binnen mag, vind ik een zeer goed idee. De jongeren zullen dan merken dat ze ook zich kunnen amuseren zonder al deze dingen. Ze zullen dan later ook sneller 'neen' zeggen tegen dit alles.

Wel vind ik dat, zoals hieronder al vermeld staat, 1 uur te laat is. Het beste zal zijn om een uur vroeger te stoppen, want het zijn nog maar kinderen.

Sanne.Cocx
3rd November 2010, 13:01
Ik vraag me af waarom zoiets zoveel aandacht krijgt. Gemakkelijk, zoveel gratis publiciteit.
Naar mijn mening is er helemaal niets mis met dit initiatief. Als je als ouder niet akkoord gaat met dit soort evenementen, laat je je kind toch gewoon niet gaan.
Mijn ouders hebben mij vroeger heel wat geweigerd wat mijn vrienden wel mochten. Nee, ik ben niet super streng opgevoed maar er waren duidelijke regels en grenzen.
Ook met het tijdstip heb ik geen probleem. 1u is toch helemaal niet zo laat voor een 15jarige. Niemand verplicht je om zo lang te blijven. Ook hier is het aan de ouders om te beslissen wanneer hun kind naar huis komt. Het begint al om 19u30. Een twaalfjarig kind mag blij zijn als hij/zij tot 11u mag feesten.
Als je op je zestiende voor het eerst naar een chiro-fuif gaat, zullen je ouders je ook op een bepaald uur buiten of thuis verwachten. Of moeten die fuiven ook om 1u stoppen omdat er zestienjarigen binnen mogen?
Voor zo’n jongeren is het toch fantastisch om eens een discotheek langs de binnenkant te bekijken. Vele jongeren zagen al vanaf hun 12de om eens uit te mogen gaan. Ideaal toch voor ouders om op deze manier een beetje toe te geven binnen een veilige omgeving. Ik ben er geen voorstander van om dit project maandelijks te herhalen. Uitgaan hoeft voor mij zeker geen gewoonte te zijn voor zulke jongeren. Maar mijn kind zou toch één keer per jaar zo’n feestje mogen bijwonen, binnen de regels en grenzen die ik opstel.
Natuurlijk doet Noxx dit om winst te maken. Anders zouden de inkom en de drankprijzen wel wat lager liggen. Natuurlijk hopen ze dat die jongeren later ook naar Noxx komen. Maar zo werkt onze maatschappij nu eenmaal. Haal er gewoon je voordeel uit.

Eva Thijs
3rd November 2010, 14:11
12 jaar is toch veel te jong om naar een fuif te gaan. Goed dat er niet gerookt mag worden en dat er ook geen alcohol geschonken wordt. Maar 12 is en blijft in mijn ogen te jong. Je hoort zo vaak dat er jonge meisjes worden aangerand na een fuif, ik snap niet dat ouders hun dochters van 12 jaar al naar een fuif laten gaan. En het is niet omdat er enkel frisdrank te verkrijgen is dat jongeren daarom niet te zwaar aan het bier zullen zitten als ze 16 zijn. Iedere jongere wil wel eens bier proeven en je hebt het zelf in de hand dat je te veel drinkt of niet. Daarvoor hoef je geen verleden te hebben op een frisparty.

Belinda.Vandenbempt
3rd November 2010, 15:48
Mij maak je niet wijs dat een kind van 12 jaar nood heeft aan uitgaan. Deze behoefte wordt op de manier, beschreven in het artikel van de Fris-parties, wel kunstmatig gecreëerd. Waarom? Laat het ons vergelijken met het aanbod van lekkernijen bij de bakker. Iemand die nog nooit een stukje taart gegeten heeft, zal misschien wel vinden dat het mooi oogt en dat het er smakelijk uitziet en zal mogelijk ook benieuwd zijn hoe het smaakt. Laat je die persoon proeven en hij vindt het inderdaad lekker, dan zal hij de volgende keer, wanneer hij bij die bakker binnengaat, zin hebben om een taartje mee te nemen. De vergelijking is misschien eenvoudig, maar zo zie ik het ook wanneer ik dit artikel lees.

Verder hoop ik dat niemand nog zo naïef is en gelooft in de "goede bedoelingen" van de organisator? Het gaat er toch maar om dat hij een gat in de markt gevonden (of gemaakt) heeft waarmee hij zijn kassa kan spijzen?
Ik lees in de krant "Ouders zetten hun kroost af. Zelf mogen ze niet naar binnen". Laten ouders zich dit zomaar welgevallen? Gaat een normaal denkende ouder zich onder druk laten zetten om zijn kind af te leveren in het uitgaansmilieu? Mocht hij dit dan toch doen, gaat hij dan het gevoel hebben dat zijn kind in veilige handen is?

De naam alleen al! Fris-party. Kinderen en tieners hebben nog voldoende slaap nodig (dit is ontegensprekelijk bewezen). Uitgaan tot 1 uur 's nachts hoort niet thuis in dat stramien.

Ik mag dan wel ouderwets klinken voor sommigen, maar enerzijds moet men in het onderwijs aan preventie doen door voorlichting in te lassen (o.a. over druggebruik, rookgedrag, ...), terwijl men aan de andere kant doodleuk en zonder scrupules 12-jarigen gaat wegplukken uit hun vertrouwde omgeving om zich te grabbel te gooien in het uitgaansleven, waartegen ze nog bijlange niet opgewassen zijn. Moet men hier nu echt aan alles meedoen wat uit het buitenland komt "overgewaaid"?

Buts Tim
3rd November 2010, 16:11
Als ik soms naar een fuif ging ergerde ik mij altijd aan dit feit.
Hele groepen kinderen, want dat zijn ze, staan te drinken, te roken, etc.
Deze jongeren moesten al lang in hun bed liggen.
Toen ik 12 Jaar was moest ik als ik me niet vergis tussen 21:00 en 21:30 gaan slapen. Deze kinderen blijven vaak tot 1-2u weg. Dat kan, zoals Belinda zegt, nooit goed zijn voor deze kinderen. Ze hebben hun slaap nodig. Ook al zijn deze fuiven of bezoeken aan de disco in het weekend.

Volgens mij zouden ze een minimumleeftijd moeten inlassen op zulke feestjes. En als ze deze hebben, strenger controleren. Want deze kinderen denken wel dat het leuk is, maar hebben er meestal dagen lang last van door te kort aan slaap, alcoholgebruikt, etc.

Sanne.Cocx
3rd November 2010, 18:26
Ter aanvulling van mijn vorige post:

Ik beweer niet dat deze kinderen later ook zonder drank en sigaretten gaan feesten.
Dat is gewoon commerciële praatje errond om het te opvoedkundig te verantwoorden.

Ja, de organisatoren doen dit puur om winst te maken. Natuurlijk!
Maar je kan daar toch je voordeel uithalen!

Ik wou in het zesde leerjaar al uitgaan. Oké, ik was heel vroeg. Natuurlijk hebben mijn ouders dat nooit toegestaan op die leeftijd.
Maar ik geloof wel dat er meerdere kinderen zijn die benieuwd zijn naar het uitgaansleven.
Ze kennen het via broer,zus,neef,nicht,...

Dit is toch de ideale manier om hen dit eens toe te laten.
Ik ken mensen die op hun 13de al eens naar het chiro-fuifje om de hoek mogen. Daar zijn allemaal oudere mensen aan het feesten, is er wel alcohol,....

I.v.m. met dat aanrandingsgevaar. Elke verantwoordelijke ouder zou zijn kind toch ophalen na zo'n evenement!
Voor de rest vind ik het ook behoorlijk dom om je leven te laten domineren door angst. Er kan altijd en overal iets gebeuren. Als je daar constant aan moet denken, kan je beter onmiddellijk doodvallen.

Als een twaalfjarige naar zo'n feestje mag tot 22u-23u. Ik denk dat iedere twaalfjarige wel eens zo laat mag wakker blijven, bijvoorbeeld om samen een film te bekijken op tv.

Ik mocht vanaf mijn vijftiende één keer in de week uitgaan tot 1u30. Mijn moeder bracht me , kwam me halen en ik mocht niet verder dan het cafeetje hier in de straat waar al mijn vrienden samenkwamen.
Er waren duidelijke regels en ik hield me daaraan. Altijd op tijd, geen alcohol.

Een vijftienjarige die hiernaar toegaat lijkt me al helemaal niet onverantwoord.

Zulke feestjes geven je een mogelijkheid maar je bent nog steeds verantwoordelijk als ouder.

Steffi.Vissers
3rd November 2010, 21:51
[QUOTE=Belinda.Vandenbempt]

De naam alleen al! Fris-party. Kinderen en tieners hebben nog voldoende slaap nodig (dit is ontegensprekelijk bewezen). Uitgaan tot 1 uur 's nachts hoort niet thuis in dat stramien.

[/QUOTE]

Voor zover ik weet hebben niet enkel 12-jarigen hun slaap nodig, maar ikzelf ook nog. Dat weerhoudt me toch niet om af en toe een feestje mee te pikken. Ik vind dat dit evenement zo uit proportie geblazen word. Vroeger op school hadden we een fuif georganiseerd voor de tweedejaars, "de uitwuiffuif". Dit was net zoals dit evenement een fuif voor jongeren van 13 jaar zonder alcohol en drugs. Alle jongeren vonden dit een erg leuk initiatief. Waarom is het nu opeens zo schandalig dat NOXX dit evenement organiseerd? De jeugd van tegenwoordig gaat nu eenmaal vroeger en vroeger uit, daar is nu eenmaal niet veel aan te veranderen. Dan zou ik het als ouder toch interessanter vinden mochten er bepaalde alternatieven zoals deze bestaan.

Belinda.Vandenbempt
7th November 2010, 21:33
Ik ken ook een school waar men voor de eerstejaars in juni een fuifje organiseert. Even duidelijkheid: deze fuif wordt georganiseerd door directie en personeel, in samenwerking met de ouderraad. Deze fuif duurt maximum tot 12.00 uur, is dus eenmalig en alles wordt minutieus voorbereid. Kinderen dienen gebracht en persoonlijk (binnen) opgehaald worden door de ouders. Er is controle aan de ingang, muziek en drankvoorziening gebeurt door ouders en personeel van de school. Er worden geen leerlingen toegelaten van buiten de school, noch broers of zussen.
Met andere woorden: toch geheel iets anders dan de zogenaamde Fris-fuiven. Voorstanders van deze commerciële uitbuiting kunnen mij niet overtuigen, integendeel. Ik hoop dat hun ogen opengaan. Kinderen en jongeren onder 15-16 jaar horen thuis bij hun ouders en op tijd in hun bed. Punt uit.

EvelienE
8th November 2010, 14:24
Als ik terug kijk naar de tijd dat ik zelf 12 jaar was, ik kan misschien een uitzondering zijn, maar ik had helemaal geen interesses in uitgaan, fuiven en discotheken. Ik hield me bezig met de typische dingen (voor mij dan toch): met vriendinnen optrekken, gezellig gaan winkelen, filmpje kijken,… Mijn hoofd stond echt niet naar uitgaan tot kot in de nacht.
Ik kan me echter wel voorstellen dat kinderen die een oudere broer of zus hebben makkelijker in contact komen met het uitgaan. Zij horen natuurlijk elke keer weer de wildste verhalen vertellen en willen dit zelf ook meemaken. Natuurlijk voelen zij zich “groot” als ze eindelijk eens de Noxx binnenmogen: de plaats waar hun oudere broer of zus uit mogen gaan. Ik kan er dus ook best in komen dat de ouders van deze kinderen blij zullen zijn dat er in diezelfde Noxx een feestje word georganiseerd voor 12 tot 15-jarigen waar ze hen met ene gerust hart naartoe kunnen laten gaan. De vraag die ik me echter stel: waar stopt het dan weer? De kinderen hebben geproefd van het uitgaan en gaan nu waarschijnlijk wel meer willen uitgaan. Hoor je de argumenten al aankomen? “ Ja maar mama, mijn vriendinnetje is ook nog maar 12 en mag wel gaan! Ik zal echt niet drinken ofzo ze!”. Waar ga je als ouder de grens trekken? “Nee, je mag niet gaan want er wordt bier verkocht en er is geen controle?” Je kind zal lachen…
Één uur vind ik persoonlijk ook te laat. Toen ik vijftien was mocht ik uitgaan tot één uur. Zij die drie jaar jonger zijn zouden dat ook al mogen…
Ik denk dat het beter is zulke feestjes niet te organiseren. Het is voor de ouders makkelijker om grenzen te trekken en zo kunnen de kinderen uitkijken naar die ene leeftijd dat ze eindelijk echt mogen uitgaan. Dat is toch veel toffer dan direct als je uit de pampers bent naar fuiven en discotheken te mogen gaan? Laat hen toch nog dat kleine beetje kind zijn zolang het kan!

Kenny
8th November 2010, 15:55
[QUOTE=EvelienE]Hoor je de argumenten al aankomen? “ Ja maar mama, mijn vriendinnetje is ook nog maar 12 en mag wel gaan! Ik zal echt niet drinken ofzo ze!”. Waar ga je als ouder de grens trekken? “Nee, je mag niet gaan want er wordt bier verkocht en er is geen controle?” Je kind zal lachen…
[/QUOTE]

Je kind zal lachen?? Wat is dat nu weer?

Heeft iemand er eigenlijk al eens over nagedacht dat het probleem wel eens bij iets anders zou kunnen liggen als ouders niet meer in staat zijn om tegen hun 12-jarig kind 'NEEN' te zeggen?

Eveline.Leysen
8th November 2010, 17:11
Enerzijds vind ik het wel kunnen als dit niet te vaak gebeurt. Er wordt geen alcohol, sigaretten en drugs toegelaten, dus bestaat er ook geen gevaar dat het verkeerd zou aflopen.
Anderzijds vind ik 12 jaar erg jong en wanneer ze van het uitgaansleven hebben geproefd, zouden ze dit weer willen overdoen. Het is dan aan de ouders om “Neen” te zeggen.
De discotheek geeft een ‘wauw-effect’ bij deze jongeren, daarom zou ik het beter hebben gevonden als het feestje een bescheidenere locatie had.
Wat de kinderen uiteindelijk doen, wordt door de ouders bepaald, zij moeten de grens trekken.
Waarom zouden ze geen “Neen” kunnen zeggen? Als ze vinden dat het te vroeg is en het uitleggen dat ze nog niet mogen gaan, dan gaan ze toch niet?

Michael Van Deun
10th November 2010, 18:39
Dit vind ik net zoals velen ook een slecht idee. Het is misschien goed bedoeld om op een verantwoorde en aangepaste manier fuiven en feestjes voor kinderen tussen 12 en 15 aan te bieden, maar toch is het een slecht idee. Vooral omdat deze jongeren worden extra worden gemotiveerd om te gaan feesten, en zo op lange termijn ook vaker zullen experimenteren in het milieu van alcohol en drugs. Dat klinkt misschien vrij vergezocht, maar toch ben ik ervan overtuigd dat er enige waarheid achter zit. Tegenwoordig zegt de kledingstijl van jongeren al snel dat ze volwassen zijn, hoe gaat dat niet zijn als er ook nog feetjes komen. Motivatie en aanmoediging in de hoogste graad en betekenis van het woord. Ouders hebben duidelijk niet allemaal deze visie, of zien weeral enkel het positieve van hun kind dat braafjes gaat zijn. Maar kinderen zijn vaak thuis helemaal anders dan in hun omgeving van school en vrienden, en dat zien en begrijpen ouders ook helemaal niet. Bovendien speelt ook de cultuur een grote rol. De maatschappij en de samenleving werken dit allemaal een beetje in de hand, en op de duur vinden jongeren dat ook 'normaal'. We zullen zien hoe het evolueert en verder afloopt!

Sabrina
14th November 2010, 20:05
[QUOTE=Belinda.Vandenbempt]Kinderen en jongeren onder 15-16 jaar horen thuis bij hun ouders en op tijd in hun bed. Punt uit.[/QUOTE]

Hier kan ik je voor een stuk gelijk in geven. Kinderen en jongeren onder de 15 - 16 jaar horen inderdaad thuis bij hun ouders.
Alleen leven we nu jammer genoeg in een maatschappij waar dit niet meer het geval is.
Maar denk eens even verder na dan je neus lang is.
Wat is het effect dat je krijgt als je tegen je tiener zegt dat hij/zij iets niet mag? Je krijgt het tegenovergestelde effect. We leven nu eenmaal in een maatschappij waar jongeren vroeger en vroeger beginnen uit te gaan. Waar ze sneller in contact komen met drugs en alcohol.
Als ouder is het vaak heel moeilijk om grip te krijgen op die tiener, die reeds vroeger en vroeger de streken van het tienerschap vertoont.
Er zijn meerdere manieren om hier mee om te gaan. 1 van deze manieren is inderdaad drug en alcohol preventie.
Maar de fris-feestjes zijn volgens mij ook een goed initiatief. Er zijn jongeren van 13-14j die al wel weg gaan de dag van vandaag. Hierdoor gaan andere jongeren ook willen weg gaan. Als een vriendje iets mag, willen ze het zelf meestal ook. Het willen weggaan is onvermijdelijk.
Ikzelf zie dan 2 opties als je 14jarige naar jou komt en zegt: "mams ik wil weg gaan."
1: Je verbiedt het, blijft het verbieden en je krijgt het scenario waar je tiener gewoon achter je rug alles regelt. De band tussen ouder en kind is dan helemaal weg.
2: Je laat ze naar een fris-feestje gaan, waar je toch nog enig zins controle kan behouden over je beginnende tiener.
Je stemt toe, je bent niet de 'slechte ouder' in hun ogen. Je brengt ze zelf en haalt ze zelf weer op. Jij weet dat je kind om 1u effectief in zijn/haar bed ligt dan.
In tegenstelling tot het vorige scenario waar je kind gerust in het midden van de nacht uit zijn kamer kan kruipen en gaat feesten omdat het van zijn ouders niet mag.

Ik denk echt dat je dit verhaal langs meerdere kanten moet bekijken..

Kristof.Vermeiren
15th November 2010, 11:21
Ik heb toch wel een beetje een dubbel gevoel bij dit concept. Volgens mij is 12 jaar een te jonge leeftijd om kennis te maken met de feestwereld. Ze zullen het gevoel van funnen en plezier maken flink te pakken krijgen, waardoor ze veel sneller zullen verlangen naar meer. Na een tijdje zullen ze niet alleen willen fuiven, maar ook écht willen fuiven; met bijhorende drankjes (als het daar al bij zou blijven!). En dan spreek ik nog niet over de imagovorming die fel wordt aangewakkerd op dergelijke feestjes. Ze willen ook de coolste zijn, met de meest hippe kleren en de felste dance moves. Allemaal aspecten waar een 12-jarige niet mee bezig hoeft te zijn!