PDA

Bekijk de volledige versie : Tieners niet blij met ouders op Facebook


Barst
27th August 2010, 12:38
Tieners niet blij met ouders op Facebook


Of kinderen zo tevreden zijn met mama en papa op Facebook, blijft maar de vraag. 30 procent van de tieners ziet een digitale vriendschap met hun ouders niet zitten, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek.


Volgens het Amerikaanse internetbedrijf AOL gebruikt 3 op 4 ouders Facebook om vrienden te zijn met hun kinderen. En dat is niet altijd met de volle goesting van de jeugd: tieners zouden zelfs twee keer zo vlug hun online vriendschap met hun moeder blokkeren. De reden is dat moeders sneller commentaren plaatsen op de pagina's van de kinderen. 70 procent is vriend met zijn kinderen, bij 41 procent krijgen kinderen enkel de kans om op Facebook te gaan als ze ook vriendjes worden met hun ouders.


Bezorgdheid

De reden ligt bij de bezorgdheid van de ouders. 1 op 3 schijnt bezorgd te zijn dat ze niet alles weten wat hun kinderen op internet doen. Facebook lijkt voor veel ouders een handig middel om het doen en laten van hun kroost te volgen. 1 op 2 kinderen wil met hun ouders wel een digitale vriendschap, maar ziet liever dat ze geen kans krijgen om commentaren te plaatsen.


Vrienden

Uit de studie blijkt dat de helft van de tieners hun Facebookvrienden niet persoonlijk kent. 41 procent van de ouders kent minder dan de helft van de Facebookvrienden bij hun kinderen. 1 op 5 ouders vroeg al aan hun kinderen om iemand als vriend te schrappen.


Blog HLN, 27-08-2010 (lvl)

Jynthe
29th September 2010, 19:56
Persoonlijk vind ik het schandalig dat ouders niet zouden mogen weten wat jongeren doen op het internet, met name facebook. Een van de vele netwerksites waardoor je serieus in de problemen kan komen bij naïef handelen.

Zolang je niets verkeerd doet, is er toch niets wat je ouders niet mogen lezen? Is er dan toch iets wat je echt privé wenst te houden, kan je altijd nog een persoonlijk berichtje naar de persoon in kwestie sturen!

Ook je ouders niet tussen je talloze (wellicht onbekende...) vrienden willen hebben staan is voor mij klinkklare onzin. Verdienen de mensen die ons jarenlang hebben verzorgd en begeleid dan niet wat meer respect dan dat je je voor hen schaamt, en hen in het slechtste geval ook nog blokkeert?!?


Als er vanaf het begin redelijke afspraken worden gemaakt én als er een wederzijds vertrouwen is tussen ouder en kind ben ik ervan overtuigd dat ma of pa geen zinloze commentaartjes zullen posten.
Zo zou het in elk geval in mijn gezin toch zijn. Mijn ouders weten dat ik slim genoeg ben om geen onbezonnen dingen te doen en dat de verantwoordelijkheidszin zeker aanwezig is. :)
Misschien is dit verschillend van gezin tot gezin, maar dat was in elk geval mijn mening over deze kwestie.

veronique.geussens
9th October 2010, 11:32
Mensen die er zo radicaal tegen zijn zouden het echt moeten relativeren.
Ik heb de mijne toe gevoegd op Facebook. Inclusief mijn oma, tante, nonkel , ...
De reden waarom ik het niet erg vind. Ja dan zijn ze ook wat betrokken bij ons leven, het gaat allemaal zo snel voorbij en nu vooral dat ik op kot zit zien ze me minder. Zij kunnen even checken waar we mee bezig zijn.

Je kan het tegenargument wel gebruiken van " Nu kan ik niet zomaar op mijn wall zetten wat ik wil " Ja dan denk ik weer eerder aan dingen die je er zowieso niet moet opzetten.

Laetitia.De.Schepper
9th October 2010, 15:32
Ik ben het toch niet volledig eens met Véronique. Ik heb een hele goede band met mijn ouders en er zijn weinig dingen die ze niet van mij weten. Maar ik zou ze NOOIT op facebook toevoegen als vriend. Ik zou me dan enorm gecontroleerd voelen en ik zou ook honderden keren mogen aanhoren ‘dat is niet voor school werken hé’.
Mijn ouders zouden ook vaak ‘gechoqueerd’ zijn door wat ze allemaal zien/lezen op facebook. (Wat voor ons dan zeer normaal is). Ze zijn van een andere generatie en behoren naar mijn mening niet op facebook. Ik ben dan ook zeer blij dat mijn ouders totaal niet geïnteresseerd zijn in al dat facebook-gedoe!

Jente.Roosenbroeck
9th October 2010, 17:04
Bij het lezen van dit artikeltje en de reacties kreeg ik een dubbel gevoel.

Enerzijds gebeuren er inderdaad genoeg legubere dingen op dergelijke
internetsites. Ik denk dan maar aan een man die zich voordoet als jonge kerel,
meisje is er vol van, wil er met afspreken en hopla.. Maar of je dit tegen kan
houden door vriend te zijn van je dochter op Facebook? Je kan onmogelijk als
ouder al het doen en laten van je kinderen controleren. Ik denk dat je als ouder
het enorm druk hebt met het huishouden en ergens je kind ook wel vertrouwt.

Ook kan ik me inbeelden dat er mensen zijn, zoals bijvoorbeeld Veronique, die er
niets mee inzit om haar familieleden als vriend te hebben op Facebook. Maar ik
bevind me dan eerder in de andere categorie waarin ook Laetitia zich bevindt.
Ik heb bewust men ouders niet op Facebook omdat ik dan inderdaad vaak de
nieuwsgierige reacties van ons mama zou mogen aanhoren. Ze behoren tot
een andere generatie en begrijpen onze generatie niet altijd goed. Ergens
wil je wel nog je private/vriendenplek hebben.

Persoonlijk vind ik dat je je kind voordien op de mogelijke gevaren moet
wijzen. Hierna moet je niet om de haverklap je kind gaan controleren.
Er komt nu eenmaal een leeftijd dat kinderen zelfstandiger worden. Volgens
mij is de opvoeding en de relatie tussen ouder en kind hier een belangrijke
factor. Ook de veranderingen en het gedrag van het kind zelf kunnen
signaleren wanneer er misschien toch nood is aan enige check-up.

Sanne.Goovaerts
10th October 2010, 21:57
Ik vind het niet meer dan normaal dat ouders hun kinderen als ‘vriend’ willen toevoegen om hen zo een beetje te controleren. Leuk is het voor hen misschien niet altijd, maar als het waar is dat men de helft van hun vrienden niet echt kent, is het misschien wel nodig dat een ouder wat toezicht houdt. Mensen met slechte bedoelingen kunnen gemakkelijk een nepprofiel aanmaken en zo binnendringen in de wereld van de jongere.

Mijn ouders hebben geen van beiden Facebook, maar ik zou het niet zo erg vinden als ze me zouden toevoegen als ‘vriend’. Ik heb ook tantes en nonkels toegevoegd, dus waarom mijn eigen ouders niet?