PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen eten te weinig fruit en aardappelen


Barst
24th August 2010, 01:35
Kinderen eten te weinig fruit en aardappelen


BRUSSEL - Fruit, melkproducten, aardappelen en graanproducten. Onze kinderen zouden er best wat meer van eten.


De eetgewoonten van onze kinderen zijn niet om trots op te zijn. Dat blijkt uit een scriptie van bio-ingenieur Claire Verraes aan de Universiteit Gent. Zo'n 482 kinderen tussen zes en twaalf jaar vulden met hun ouders een enquête in over hun eetgedrag. De resultaten bevestigen de negatieve berichten over wat onze kinderen dagelijks naar binnen werken.

'Amper 38 en 42procent van de kinderen eet voldoende fruit en melkproducten', aldus de onderzoekster. 'Aan twee of drie porties fruit per dag komen de meesten niet. Laat staan aan twee, drie glazen melk. Dat is redelijk alarmerend, want het gaat hier om basisvoeding. Als je daar met tekorten kampt, dan zal de rest ook beginnen te pruttelen.'

Al even erg is dat slechts de helft van de kinderen voldoende aardappelen en graanproducten eet. 'Volgens de voedingsdriehoek zijn een aantal sneden brood per dag, zo'n drie tot vijf, aanbevolen. Maar ook dat lukt heel wat kinderen niet.'

De onderzoekster wil niet al te zeer dramatiseren. 'In vergelijking met 33 andere landen eten onze kinderen het meest groenten van allemaal. Dat kan al een deeltje compenseren.'

Maar om helemaal gezond te zijn, zal de Vlaamse jeugd haar eetgewoonten toch nog grondig mogen bijschaven. 'Daarom moeten kinderen vooral op vroege leeftijd onderwezen worden over voeding. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze weten over voeding, maar hoe minder positief ze staan tegenover gezonde voeding. Een goede kennis over gezonde voeding kan hun voedingsgedrag wel degelijk verbeteren.'

De bio-ingenieur pleit ook voor strenge voedingsregels, thuis en op school. 'Zeker ouders moeten echt wel voldoende streng zijn op wat hun kinderen consumeren en uitleggen waarom ze iets verbieden', zegt Verraes.

Opmerkelijk genoeg kan ook matig televisie of internet kijken helpen. 'Wie meer dan één uur per dag kijkt, wordt beïnvloed door reclame over ongezonde voeding. Maar wie minder dan een uur per week naar een scherm kijkt, krijgt ook geen leerzame programma's of interessante sites te zien.'


Blog DS, 23-08-2010

wim leenaerts
24th August 2010, 09:40
Al even erg is dat slechts de helft van de kinderen voldoende aardappelen en graanproducten eet. 'Volgens de voedingsdriehoek zijn een aantal sneden brood per dag, zo'n drie tot vijf, aanbevolen. Maar ook dat lukt heel wat kinderen niet.'
Ik vraag me af wat die kinderen dan wel eten :confused:
Alleen vlees? Groenten worden nergens uitdrukkelijk vermeld, is het daar dan wel goed mee gesteld?
Ik moet bekennen dat ik zelf ook maar enkel aan een banaan en appel per dag kom, hoewel ik beter weet.

Eva Thijs
24th August 2010, 13:21
Vorig academiejaar heeft onze docente van biologie in de klas ook eens een kleine test gedaan. Niemand van de studenten van het eerste jaar biologie at iedere dag minstens 1 stuk fruit. Eigenlijk vind ik dat beschamend, al behoor ik zelf ook tot deze groep.
Er zijn zoveel verschillende soorten snoepjes en chocolade, chips en koekjes. Deze vervangen vaak een gezond tussendoortje. Snoep afschaffen is geen optie maar bewuster omgaan met voedsel is noodzakelijk.
Je kan wel zeggen dat gezond eten belangrijk is, maar ik denk dat het ook belangrijk is om te weten waarom het precies noodzakelijk is. 3 glazen melk per dag drinken is bijvoorbeeld nodig om je botten op te bouwen. Op je 30ste levensjaar wordt de piekbotmassa bereikt. Daarna worden je botten steeds brozer. Het is belangrijk dat je, zolang je jong bent, voldoende melk drinkt. Als ik niet zou weten waarvoor al die voedingsstoffen nodig zijn, zou ik ook niet gezond eten. Ik denk dat er wel meer mensen en kinderen zijn die zo denken.
Ouders en leerkrachten zouden kinderen meer moeten leren over gezond voedsel. Hopelijk gaan we in de toekomst dan gezonder leven.