PDA

Bekijk de volledige versie : "Jongeren moeten identiteit veranderen door info op Facebook"


Barst
18th August 2010, 20:09
"Jongeren moeten identiteit veranderen door info op Facebook"


Jonge mensen geven zoveel informatie over zichzelf bloot op sociale netwerksites dat ze hun identiteit in de toekomst zullen moeten veranderen willen ze ooit aan werk geraken, dat beweert een topman van internetbedrijf Google.


Alles is geweten

Eric Schmidt, chief executive van Google, waarschuwt gebruikers van sites als Facebook dat ze hun naam zullen moeten veranderen om zo aan hun turbulente cyberverleden te ontsnappen. De enorme hoeveelheid van persoonlijke online informatie geplaatst door jonge gebruikers kan hun blijven achtervolgen wanneer ze een job zoeken in de toekomst. "Ik denk niet dat de maatschappij begrijpt wat er gebeurt wanneer alles verkrijgbaar, geweten en opgeslagen is. We moeten hier echt over nadenken." Het meeste van de informatie die over je online komt, is virtueel onuitwisbaar.


Obama

President Barack Obama waarschuwde vorig jaar al voor deze gevaren. "Alles wat je nu online doet, kan later terug opgevraagd worden en tegen je gebruikt worden." De meest actieve leden van Facebook en soortgelijke sites zijn jongeren die achteraf spijt krijgen van hun fouten. Werkgevers kunnen foto's, filmpjes en blogs bekijken die gebruikers zelf al lang vergeten zijn.


Hypocriet

Google heeft een rijkdom aan gegevens van webgebruikers, het behandelt miljoenen mails via Gmail, beelden van huizen via Google Street View, maar houdt ook informatie bij van online zoekopdrachten. Daarnaast bezit het ook YouTube, de grootste website waar je filmpjes op kan delen. Dat deze commentaar komt van een man die helpt de grootste zoekmachine van de wereld te leiden, zorgt natuurlijk voor beschuldigingen van hypocrisie. Chris Williams van de website The Register: "Alles bijhouden en kenbaar maken voor iedereen is de missie van Google. Het profiteert van het feit net van het feit dat de maatschappij deze gevolgen niet begrijpt."


Gênante informatie

Internetexperts zijn het eens met Schmidt. "Tieners die binnen tien jaar op zoek gaan naar een job zullen ontdekken dat er veel gênante informatie over hen online staat die ze niet kunnen wissen. Het is belangrijk kinderen, en ook veel volwassenen hierover op te voeden en de waarde van privacy te leren kennen", aldus Dylan Sharpe van Big Brother Watch. "Het is ironisch dat Schmidt bezorgd is om de privacy van mensen, het bedrijf verdient miljoenen door gegevens op te slaan van zijn klanten, zodat ze hen kunnen bestoken met gepersonaliseerde advertenties. Het is een bedrijf dat er in gespecialiseerd is te weten waar je bent, wat je aan het doen bent en met wie je praat."


Blog HLN, 18/08/10 (ep)