Barst
15th July 2010, 18:47
Nieuwe eindtermen voor 'gevoelige materie' in secundair onderwijs
Vanaf september 2010 zijn er twee nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs die ervoor moeten zorgen dat leerlingen kennis maken met zogenaamde 'gevoelige materie' zoals de holocaust. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) liet de eindtermen herbekijken naar aanleiding van een vraag van Vlaams parlementslid Annick De Ridder (Open VLD).
De twee nieuwe eindtermen houden in dat leerlingen op het eind van het secundair onderwijs lessen kunnen trekken uit 'historische en actuele voorbeelden van onverdraagzaamheid, racisme en xenofobie' en voorbeelden kunnen geven van 'de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten'.
De scholen bepalen zelf op welke manier ze concreet met deze eindtermen aan de slag gaan. De nieuwe eindtermen gelden in het ASO, TSO, BSO en KSO.
Evolutieleer
Ook wat betreft de evolutieleer worden de eindtermen herbekeken. Op dit moment is de evolutieleer an sich alleen in het ASO opgenomen in de eindtermen. Het TSO en KSO heeft eindtermen natuurwetenschappen, die toelaten aandacht te besteden aan de evolutieleer, maar het niet kunnen garanderen.
Voor het BSO zijn er zelfs geen eindtermen natuurwetenschappen. Minister Smet laat bekijken hoe de evolutieleer in de eindtermen van alle onderwijsvormen opgenomen kan worden.
Blog DS, 15-07-2010
Vanaf september 2010 zijn er twee nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs die ervoor moeten zorgen dat leerlingen kennis maken met zogenaamde 'gevoelige materie' zoals de holocaust. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) liet de eindtermen herbekijken naar aanleiding van een vraag van Vlaams parlementslid Annick De Ridder (Open VLD).
De twee nieuwe eindtermen houden in dat leerlingen op het eind van het secundair onderwijs lessen kunnen trekken uit 'historische en actuele voorbeelden van onverdraagzaamheid, racisme en xenofobie' en voorbeelden kunnen geven van 'de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten'.
De scholen bepalen zelf op welke manier ze concreet met deze eindtermen aan de slag gaan. De nieuwe eindtermen gelden in het ASO, TSO, BSO en KSO.
Evolutieleer
Ook wat betreft de evolutieleer worden de eindtermen herbekeken. Op dit moment is de evolutieleer an sich alleen in het ASO opgenomen in de eindtermen. Het TSO en KSO heeft eindtermen natuurwetenschappen, die toelaten aandacht te besteden aan de evolutieleer, maar het niet kunnen garanderen.
Voor het BSO zijn er zelfs geen eindtermen natuurwetenschappen. Minister Smet laat bekijken hoe de evolutieleer in de eindtermen van alle onderwijsvormen opgenomen kan worden.
Blog DS, 15-07-2010