Inloggen

Bekijk de volledige versie : Nieuwe eindtermen voor 'gevoelige materie' in S.O.


Barst
15th July 2010, 18:47
Nieuwe eindtermen voor 'gevoelige materie' in secundair onderwijs


Vanaf september 2010 zijn er twee nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs die ervoor moeten zorgen dat leerlingen kennis maken met zogenaamde 'gevoelige materie' zoals de holocaust. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) liet de eindtermen herbekijken naar aanleiding van een vraag van Vlaams parlementslid Annick De Ridder (Open VLD).


De twee nieuwe eindtermen houden in dat leerlingen op het eind van het secundair onderwijs lessen kunnen trekken uit 'historische en actuele voorbeelden van onverdraagzaamheid, racisme en xenofobie' en voorbeelden kunnen geven van 'de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten'.

De scholen bepalen zelf op welke manier ze concreet met deze eindtermen aan de slag gaan. De nieuwe eindtermen gelden in het ASO, TSO, BSO en KSO.


Evolutieleer

Ook wat betreft de evolutieleer worden de eindtermen herbekeken. Op dit moment is de evolutieleer an sich alleen in het ASO opgenomen in de eindtermen. Het TSO en KSO heeft eindtermen natuurwetenschappen, die toelaten aandacht te besteden aan de evolutieleer, maar het niet kunnen garanderen.

Voor het BSO zijn er zelfs geen eindtermen natuurwetenschappen. Minister Smet laat bekijken hoe de evolutieleer in de eindtermen van alle onderwijsvormen opgenomen kan worden.


Blog DS, 15-07-2010

wim leenaerts
16th July 2010, 10:50
Ook wat betreft de evolutieleer worden de eindtermen herbekeken. Op dit moment is de evolutieleer an sich alleen in het ASO opgenomen in de eindtermen.
Niet helemaal correct.
Ik geef momenteel biologie in 4 Toerisme en daar staat evolutieleer wel degelijk op in het leerplan, met één uurtje per week en de vele stages van die leerlingen komt daar tot mijn spijt niet heel veel van in huis, maar ze moeten het wel kennen!
Dit onderdeel zou niet alleen meer aandacht moeten krijgen omwille van het debat tussen evolutieleer en intelligent design, maar ook omwille van het praktische nut van evolutieleer in het dagelijks leven. Door te kijken naar waar we vandaan komen, begrijp je veel beter waarom we nu zijn wat we zijn en doen wat we doen, lees bijv. de columns van Marc Nelissen maar eens: "100%" maatschappelijk relevante evolutieleer!