PDA

Bekijk de volledige versie : Slechts een op vijf gelukkig op school


Barst
2nd July 2010, 01:44
Slechts een op vijf gelukkig op school


BRUSSEL - Wat ‘kwaliteit van het schoolleven' en ‘welzijn op school' betreft, hinkt België achterop in vergelijking met andere EU-landen.


In vergelijking met andere Europese landen voelen kinderen zich bij ons niet erg goed op school. Slechts een vijfde van de kinderen van elf, dertien en vijftien jaar gaat graag naar school. Daarmee staat België op de vijftiende plaats van de 21onderzochte EU-landen. Landen als Tsjechië, Hongarije en Polen doen beter.

Maar dat is niet alles. Meer dan twaalf procent van de Belgische jongeren van die leeftijd geeft aan vaak gepest te worden. Dat maakt België het zesde land in de rij. In Italië wordt het meest gepest op school. In landen als Portugal, Spanje en Hongarije zijn pestkoppen minder actief dan in België.

Bovendien produceert ons schoolsysteem een grote ongelijkheid in vergelijking met de andere EU-landen. Na Italië en Tsjechië is de kloof tussen de beste en de slechtste leerlingen in België het grootst in Europa.

Opvallend is dat België wél goed scoort als het gaat over ‘de graad van geletterdheid'. In vergelijking met de andere landen scoren de Belgische jongeren gemiddeld erg hoog op testen die peilen naar leesvaardigheid en de kennis van wiskunde en wetenschappen. Alleen Nederland en Finland doen beter.


Kinderarmoede

Dat blijkt allemaal uit een studie over het welzijn van kinderen die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) vorig jaar schreef. Peter Raeymaeckers en Danielle Dierckx, twee onderzoekers aan de Universiteit Antwerpen, gebruikten de Oeso-cijfers in een analyse die ze maakten over kinderen in armoede. Hun onderzoek kwam er onder meer op vraag van SP.A-politica Kathleen Van Brempt. De opdracht was expliciet om de situatie in België in een Europees perspectief te plaatsen.

‘We wilden via een literatuurstudie kunnen bepalen hoe het precies met kinderarmoede in ons land gesteld is', zegt Peter Raeymaeckers.

‘We hebben in het rapport geen wetenschappelijke link gelegd tussen armoede en de pestproblematiek', zegt Raeymaeckers. ‘Maar we zijn er wel van overtuigd dat armoede niet alleen moet worden aangepakt met financiële middelen. Met een leefloon alleen los je het probleem niet op.'

‘Gezinnen in armoede worden geconfronteerd met culturele en sociale drempels die maken dat hun kinderen uitgesloten worden', zegt Raeymaeckers. ‘Ook in het onderwijs gebeurt dat. De meeste leraren komen zelf uit de middenklasse. Hun taal en gedragingen zijn die van de middenklasse. Een kind uit een gezin in armoede begrijpt die taal en gedragingen niet. Op die manier wordt dat kind al achtergesteld in de klas. Er moet dringend onderzoek komen naar hoe we die ongelijkheid moeten wegwerken.'

Hetzelfde geldt voor het pestgedrag in scholen, vindt Raeymaeckers. ‘Het onderwijs moet niet alleen bezig zijn met de cognitieve ontwikkeling van een kind, ook de emotionele ontwikkeling is belangrijk. Daarom moet het onderwijs oog hebben voor pesten. Er is dringend onderzoek nodig naar wat er in de klas gebeurt. Welke processen maken het voor kinderen uit arme gezinnen moeilijker om hun karretje aan te haken? En wat moeten die middenklasse-leraars doen om kinderen uit arme gezinnen te steunen?'

Voor Raeymaeckers is ook de kinderopvang essentieel. ‘Als moeders kunnen werken, is het risico op armoede kleiner. Bovendien komt schoolse vertraging vaker voor wanneer ouders niet werken', zegt hij. ‘Daarom is ook de kwaliteit van de opvang belangrijk. Ongelijkheid begint al vroeg in de kleuterschool. De kinderopvang is een goede manier om de achterstand weg te werken voor de kinderen naar school gaan.'


Blog DS, 02-07-2010 (Valerie Droeven)