PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen willen even hoge opleiding als ouders

Anne Van den Bosch
12th June 2010, 00:04
Kinderen willen even hoge opleiding als ouders

Hoger opgeleiden sturen hun kinderen naar een hoger onderwijsniveau. Niet alleen presteren deze kinderen beter dan de kroost van laagopgeleide ouders, ook hopen deze kinderen het niveau van hun ouders te evenaren. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.
Sociologe Rianne Kloosterman deed onderzoek naar de prestatieniveau's van kinderen met hoog- of laagopgeleide ouders. Volgens de onderzoeker presteren kinderen van hoogopgeleiden beter omdat de ouders beter in staat zijn om de prestaties van de kinderen te verbeteren. Ze zijn meer betrokken bij de loopbaan van het kind en stimuleren ook leesvaardigheden.

Jaartje over
Al presteren kinderen van laagopgeleiden even goed, toch kiezen ze eerder voor lagere onderwijsniveau's. Kinderen van hoogopgeleiden doen ook eerder het jaar over dan dat ze naar een lager schooltype afzakken. Zowel ouders als kinderen willen dat het niveau van de ouders immers bereikt wordt. (lvl)

Bron: hln - 11/06/10

(Hieronder een heel uitgesproken mening, die ik niet kan staven met onderzoeken etc. Toch wou ik ze even kwijt):
Ik kan me goed inbeelden dat kinderen van hoog geschoolden naar hun ouders opkijken en graag een gelijkaardige positie zouden willen hebben. Langs de andere kant kan dit natuurlijk ook een averechts effect hebben, wanneer kinderen denken 'ik wil niet zoals mijn vader voortdurend moeten reizen en nooit thuis zijn voor mijn kinderen'. (ik haal zomaar iets aan...)
Om deze lijn even verder te trekken: Ik denk dat men er niet zomaar mag vanuit gaan dat kinderen van hoger opgeleide mensen beter presteren, omdat de ouders meer betrokken zijn bij de loopbaan van hun kind... Het is immers mogelijk dat de hoog opgeleide ouders, met een welbepaalde functie in hun beroep, juist helemaal geen tijd (en zin??) over hebben om 's avonds 'laat' nog met de kinderen en hun schoolwerk bezig te zijn...
Het laatste zinnetje spreekt me ook wel aan: "Zowel ouders als kinderen willen dat het niveau van de ouders immers bereikt wordt."
Willen kinderen dat echt? (zoals ik reeds aanhaalde hierboven)
Dat de ouders dat willen, kan ik me wel inbeelden... Mensen met een belangrijke functie binnen hun beroep zouden zich misschien 'schamen' voor hun kind dat er niet in slaagt om goed te presteren op school...
Ook grappig: de persoon van dit artikel is misschien net iets minder opgeleid ;-) Het meervoud van niveau is niveaus, i.p.v. niveau's... Valt toch op aan die rode lijntjes onder het woord... :-)