Inloggen

Bekijk de volledige versie : Vrees wordt waarheid: olie richt drama aan onder water


Barst
6th June 2010, 15:22
Vrees wordt waarheid: olie richt drama aan onder water


Dag na dag wordt de omvang van de olieramp in de Golf van Mexico duidelijker. En het slechtste nieuws is dat we de helft waarschijnlijk niet eens kunnen zien. Zoals gevreesd richt de olie ook onder water een drama aan. En de gevolgen van een ineengestort ecosysteem kunnen jaren blijven bestaan.


Een paar weken geleden trokken onafhankelijke wetenschappers voor het eerst aan de alarmbel. Ze hadden oliepluimen onder water vastgesteld. Volgens BP was er helemaal niets aan de hand en onlangs liet CEO Tony Hayward nog weten dat er helemaal geen oliepluimen zijn, de wetenschappers nog net niet beschuldigend van incompetentie.

De wetenschappers vreesden dat de oliepluimen die zich onder water verspreiden, een gevolg waren van chemische stoffen die BP gebruikte in een poging om het lek te dichten. De geruchten werden toen nog van tafel geveegd, aangezien dat momenteel niet onze grootste zorg is. Ook Jane Lubchenko, een gerespecteerd oceanografe die Obama aan de leiding plaatste van het NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), zei dat er geen oliepluimen waren. Tot ze vorige week toch toegaf dat de olie zich ook onder water verspreidt.


Ramp zonder voorgaande

Intussen beginnen steeds meer stemmen de geruchten te bevestigen. Wat aanvankelijk een gewone, ernstige olielek bleek, is in een ramp zonder voorgaande veranderd. Vorige week plaatste BP een koepel over het lek, maar zelfs dan zal de olieramp nog dramatischer worden. Niet alleen werden de kwetsbare kusten getroffen, de olie richt ook schade aan diep in de oceaan, op plaatsen die nog nauwelijks onderzocht zijn.

"Ik ben eigenlijk niet bang van de olie op het wateroppervlak", zegt chemicus Ed Overton van Louisiane State University. "De olie zal ernstige schade aanrichten - zoals erosie en dode vogels en schildpadden. Maar dat wisten we al. Ik maak me vooral zorgen over de dingen die we niet kunnen zien." Overton vraagt zich af wat er bijvoorbeeld zal gebeuren als de kwallen uitgeroeid worden. "We kennen hun rol in het milieu niet precies. Maar Moeder Aarde heeft ze er voor een reden gezet."


"Olie drijft"

Het is volgens de wetenschappers een mythe dat olie alleen naar het oppervlak gaat drijven. Door de stoffen waarmee de olie gemengd wordt, breekt de olie af en de pluimen worden door stromingen meegevoerd. Dat terwijl BP-topman Hayward blijft herhalen dat "olie drijft". De vastgestelde oliepluimen zouden alvast kilometers lang zijn.

Sommige schildpadden en potvissen zwemmen heel diep en zullen een gemakkelijk slachtoffer zijn voor de olie. De dieren zijn niet in staat om de oliepluimen als iets gevaarlijk te herkennen. Ook plankton, de basis van de voedselketen, is in gevaar. De zwarte pelikanen die we dagelijks op beelden zien, zijn dus nog niets vergeleken met wat er in de wereld onder water staat te gebeuren.


Blog DM, 06-06-2010 (gb)

Ivan.Verwerft
6th June 2010, 23:55
[QUOTE=Barst]
"Olie drijft"

Het is volgens de wetenschappers een mythe dat olie alleen naar het oppervlak gaat drijven. Door de stoffen waarmee de olie gemengd wordt, breekt de olie af en de pluimen worden door stromingen meegevoerd. Dat terwijl BP-topman Hayward blijft herhalen dat "olie drijft". De vastgestelde oliepluimen zouden alvast kilometers lang zijn.

Sommige schildpadden en potvissen zwemmen heel diep en zullen een gemakkelijk slachtoffer zijn voor de olie. De dieren zijn niet in staat om de oliepluimen als iets gevaarlijk te herkennen. Ook plankton, de basis van de voedselketen, is in gevaar. De zwarte pelikanen die we dagelijks op beelden zien, zijn dus nog niets vergeleken met wat er in de wereld onder water staat te gebeuren.

Blog DM, 06-06-2010 (gb)[/QUOTE]

Dit verdient volgens mij toch wel wat extra aandacht. Mensen worden enkel bewust gemaakt van de zichtbare schade die de olie aanricht: vogels, vissen, visserijen, ... Maar in feite strekt de schade zich veel verder uit dan dat alleen. Je kan het vergelijken met een ijsberg: enkel de bovenste 10% is zichtbaar. De olie op grotere diepten mag dan wel onzichtbaar zijn, maar richt pakken meer schade aan dan de olie aan de oppervlakte. Vissen moéten er hoe dan ook door, en dat geeft problemen.

Deze situatie is goed geweest voor de extinctie van een hele boel dieren, daar ben ik zeker van. Je moet de gevolgen op lange termijn bekijken. Dan is eender welke oplossing dweilen met de "kraan" open.

Barst
7th June 2010, 18:57
‘VS bestrijden olie met verouderde technologie'


BRUSSEL - Belgische en Nederlandse baggeraars hebben technologie in huis om de olieramp in de Golf van Mexico te bestrijden. Maar de ‘Jones Act' verbiedt hen om in de VS te werken.


De kap die BP afgelopen week over het olielek in de Golf van Mexico heeft geplaatst, kon de jongste 24 uur zowat de helft van de olie opvangen.

Naarmate BP de komende uren meer en meer kleppen in de kap kan sluiten, neemt de opvangcapaciteit ervan toe. Maar volgens Thad Allen, de admiraal van de kustwacht, kan ze nooit meer dan driekwart van de olie opvangen.

Tot er – allicht pas in augustus – een definitieve oplossing komt, blijven duizenden vaten olie per dag in de oceaan lekken.

Er moeten dus dringend dammen van steen en zand gebouwd worden om de olievlek voor de Zuidkust van de VS zoveel mogelijk tegen te houden. Ze bedreigt ecologisch uiterst waardevolle gebieden zoals de moerassen aan de monding van de Mississippi, in Louisiana en ook de toeristisch belangrijke kusten van Florida.

‘De Amerikaanse autoriteiten', zegt woordvoerder Hubert Fiers van de Belgische bagger- en milieugroep Deme, ‘schatten dat ze negen maanden nodig hebben om de klus te klaren. Wij kunnen dat in vier maanden. En als we samenwerken, kan er misschien nog een maand af'.

Deme kan naar eigen zeggen bij zowat elk aspect van de strijd tegen de olie technologie inzetten die in de VS niet beschikbaar is.

‘De Amerikanen hebben een serieuze technologische achterstand, een gevolg van de Jones Act'.

Die wet dateert van 1920 en is een onderdeel van de Merchant Marine Act. Ze bepaalt dat vrachtvervoer per schip tussen Amerikaanse havens uitsluitend mag met schepen die in de VS zijn gebouwd, die onder Amerikaanse vlag varen, eigendom zijn van Amerikanen en bemand zijn door Amerikaanse burgers of permanente residenten.

‘Een baggerschip', zegt Wouter Borghijs die bij het baggerfiliaal van Deme verantwoordelijk is voor de regio Zuid-Amerika en Mexico, ‘kost in de VS het dubbele van wat Europeanen betalen die hun schepen in het Verre Oosten laten bouwen. Amerikaanse schepen zijn door de bank dus veel ouder, want te duur om te vervangen. Daardoor hebben de Amerikanen een grote technologische achterstand opgelopen'.

De toptechnologie zit volgens specialisten nu geconcentreerd bij de twee Belgische baggeraars – Deme en De Nul – en bij hun Nederlandse concurrenten.

‘Het olielek dichten kunnen wij niet', geeft Fiers toe. ‘Daarvoor hebben we de kennis niet in huis. Maar we kunnen wel belangrijke assistentie leveren.'

Nauwelijks een week geleden werd de ‘Flinstone' te water gelaten in Singapore. Dat ‘valpijpschip' kan stenen en zand met grote precisie tot 2 kilometer onder de zeespiegel neerlaten om pijpleidingen op de bodem van de oceaan een beschermlaag te geven. ‘Het is uitgerust met een soort onbemande duikboot die tot die diepte heel nauwkeurige werkjes kan uitvoeren.'

‘Wereldwijd zijn er niet meer dan 5 of 6 van die schepen. Met een aantal relatief beperkte technische aanpassingen aan ons schip kunnen we de olie die nog uit het lek stroomt opzuigen. Binnen de maand zijn wij ter plaatse en operationeel.'


DS, 07-06-2010