PDA

Bekijk de volledige versie : 'Vijf minuten politieke moed, en drie jaar naar de kloten'


Barst
26th May 2010, 03:04
'Vijf minuten politieke moed, en drie jaar naar de kloten'


Betere fietspaden willen ze, de mannen van de Lintse wielerclub De Windklievers. En een beter bestuur voor het land. Maar of dat land België dan wel Vlaanderen moet zijn, daarover zijn ze het niet eens.


'Neen, ik ga niet stemmen. Of beter: ik ga wel, maar ik geef gewoon mijn paspoort af, steek het stemformulier meteen in de bus - in het kotje kom ik zelfs niet - en ben weer weg, zo simpel is het. Hoeveel keer zijn we de voorbije jaren al gaan stemmen? En wat is er veranderd?'

Geert Jacobs (36) neemt een slok van zijn pint, maar zijn woorden zijn nog niet koud of er ontspint zich een hevige discussie op het terras van café Het hoefijzer in Lint. Vijfentachtig kilometer hebben De Windklievers zopas afgemaald, sommigen meer dan honderd zelfs. Maar als het woord 'verkiezingen' valt, zijn de slappe benen snel vergeten.

'Ik vind dat je móet stemmen', reageert Walter Jacobs (61). 'Al die mensen die klagen maar niet gaan stemmen, die hebben geen verhaal.'

'Er zijn verdorie doden gevallen om stemrecht te krijgen', zegt Jozef Corten (63), eengepensioneerde vakbondsman. Maar Geert krijgt ook steun, vooral van de 'jonge' garde in de wielerclub. Dirk Verhoeven (46), een zelfstandige, gaat gewoon niet stemmen - 'er worden toch geen boetes uitgedeeld'. En Patrick Vanhoof (48) stemt alleen voor 'de Lierse': 'Vroeger, toen we nog met potlood gingen stemmen, tekende ik een extra lijst SK Lierse op mijn blad. Maar met de computer gaat dat jammer genoeg niet meer.'

'Het is toch de logica zelve dat we de verkiezingen niet zien zitten', verwoordt Gust Bouwens (61) het gevoel dat bij veel Windklievers leeft. 'Vóór de verkiezingen schermen alle politici met de Vlaamse zaak, maar na de verkiezingen moeten ze compromissen sluiten. En vergeten ze alles wat ze hebben beloofd.'

Kijk naar Leterme, zegt Jozef: 'Vijf minuten politieke moed en drie jaar naar de kloten.' Dus stemt Gust voor de N-VA, in de hoop dat die zich wel aan hun beloftes houden. En dat er een verregaande staatshervorming komt. 'Want België heeft geen toekomst meer.'

Of hij zelf ooit problemen met de Walen heeft gehad, kaatst Walter de bal terug. Neen, zegt Gust, maar daar gaat het niet om. 'Neem de flitspalen: hier staan er duizend, in Wallonië drie. Maar de inkomsten moeten wel gelijk worden verdeeld. Dat kan toch niet? Ik vind: elk zijn winkel.'

Zij hun dada's, wij de onze, vindt ook Jules Verhoeven (50). Maar Vlaanderen onafhankelijk, dat hoeft niet. 'De economie heeft nog nooit zo diep gezeten, de toekomst van de euro staat op het spel, en wij zitten hier te lullen over BHV. Ik vind dat ons systeem anders moet: veel efficiënter. We hebben wereldwijd de meeste ministers per inwoner: dat is toch onvoorstelbaar. En dan moeten wij, de gewone mensen, inleveren omdat het crisis is.'

Lang leve Alexander De Croo dus, vindt Jozef, met zijn voorstel om vijf procent van het loon van de ministers in te houden zolang de begroting niet in evenwicht is. 'Dan komen ze de centen tenminste niet enkel bij de burger halen.' En toch is Jozef niet van plan om voor de Open VLD te stemmen. 'Ik ben rood geboren en ik zal ook rood sterven. Altijd bij de vakbond geweest, dat krijg je er niet meer uit. En een goed sociaal systeem blijft voor veel mensen erg belangrijk.'

Ook Koen (40) stemt traditioneel voor 'de sossen', al overweegt hij voor het eerst een stem op de N-VA. 'Omdat ik een beter bestuur wil. Maar het wringt, hoor: ik vrees dat de N-VA toch te weinig solidair is. Mensen zijn zo verwend, ze vergeten hoe goed we het hier hebben: goede sociale zekerheid, goede ziekteverzekering. Allemaal doordat onze voorouders op de barricades hebben gestaan.'

'Onze grootouders, jaja, maar wij mogen vandaag toch anders stemmen', vindt Paul Bouwens (55). 'Waarom moet ik langer blijven werken, als ons land de deuren openzet en iedereen binnenlaat? Dat ze eerst eens iedereen aan het werk zetten die geen job heeft.' Hij krijgt er zowaar kleur van, de voorzitter van de wielerclub - 'pas maar op', roepen zijn collega's, 'als je je kwaad maakt, haal je de zestig niet eens.'

Zo'n vaart zal het niet lopen, denkt Paul, maar verontwaardigd is hij wel. 'Als ik op 13juni niet in het buitenland had gezeten, dan was mijn stem voor de N-VA of het Vlaams Belang geweest. Ik begrijp niet dat er tegen het Belang nog altijd een cordon sanitaire is, en niet tegen het FDF van Olivier Maingain. Dat ze dat cordon toch gewoon afschaffen.'

Niets van, vindt Stef Oliviers (44): 'Het Belang is nog altijd racistisch, daar kun je niet mee samenwerken.' Hij stemt voor de de Open VLD, 'net omdat die niet enkel met het communautaire bezig zijn. Er zijn toch belangrijker thema's: Europa of de vergrijzing bijvoorbeeld.'

'Ach, na BHV duikt wel weer wat anders op', vindt ook Walter. 'Iedereen hier lacht omdat ik voor de CD&V stem, als enige, jawel. Maar wat er is mis met een beetje zin voor compromis? Al dat gekibbel tussen Vlamingen en Walen, dat ze gewoon eens overeenkomen, toch.'


DS, 26-05-2010 (Griet Plets)